när kan jag flytta ut?
hej! hämtade hem en kanin idag! han är en innekanin, men vill inte ha han som en innekanín då jag är allergisk mot hö, så min fråga är : när kan jag ta ut han?:)
Men du ska vel ha alla inne hela vintern?:o
Nu kan jag inte mycket om kaniner, men borde man ha en kanin om man är allergisk mot hö? Man får ändå besvär även om den är ute. Hö går väl inte att förvara ut året runt, och som #1 skrev, ska du ha ut kaninen heela vintern?? 🤔 🙂
#1&2 Kaniner kan bo ute hela vintrarna.
Hemsida: Nivinas kaniner
Hon har sagt till mej att hon skulle ha alla inne hela vintern och några även frigående så förstår inte heller hur man kan ha de om man är allergisk 😕 #2
#2 varför skulle de hindra mig att skaffa kanin? jag älskar kaniner och då hindrar inte det mig från att jag är allergisk mot hö. min kompis är allergisk mot kaniner men hon har de också ? nej i vinter ska vi ha dem i ett rum
#4 i ett rum ja..
Tänkte ifall du hade vart väldigt alergisk så kanske det inte hade vart så bra att ha kaniner även om du gillar dom.
#1 #2 Kaniner har inga problem med att vara ute på vintern, de får en tjock vinterpäls, de är gjorda för långa kalla vintrar 🙂 Det man får vara noga med är att de ska ha ett skönt bo, få ofruset vatten ett par gånger om dagen, och möjligtvis lite extra kraftfoder!
Man får också vara försiktig så att man inte har den inne på vintern så mycket, man kan råka simulera vår och då fäller de sina tjocka sköna päls 😕
Men, somsagt, med en ordentlig utebur så ska det inte vara några problem!
Till Trådstartaren, Jag skulle tro (beroende på hur varmt det är där du är) att du kan släppa ut honom ganska snart faktiskt. De vänjer sig fort, och nu är det ganska varmt, så det borde inte vara några problem! Hade det varit mitt i vintern så hade du fått ha honom inne till våren, men nu när det snart är sommar ser jag inga problem med det hela 😃
(Om jag har fel på något får gärna en mer kunnig person rätta mig)
Lycka till med din lilla kanin!
oj menade inte så i inlägget #0 klart jag vill ha en innekanin men de känns bättre för dem att vara ute nu när de är sommar. ( så får dem ju äta gräs och annat smaskigt också ;) ) men till vintern ska vi ha dem i ett rum , inne.
bara för jag inte tål hö hindrar inte det mig från att inte ha kanin? de är ju inte så att jag gosar med höet ist för kaninen ? :/
#8 ja det vet jag att man kan ha kaniner ute hela vintern för det har jag med. Men det jag menade var bara fall hon skulle ha dom inne så länge med alergin.
#9 Alla mina kaniner har varit utekaniner året runt, och de har mått bra av det, så om du verkligen måste så är det helt okej att ha dem ute på vintern. Tänk också på att isåfall ha lite plast eller liknande över en del av gallret(om det är en sektion av galler då då) så att han blir skyddad från blåsten 🙂
Men, om du vill ha honom inne på vintern funkar ju det jättebra med! Jag ville bara att du skulle veta att det går bra om det inte går av någon anledning att ha honom inne 😊
#3 Du, om det är utekaniner kan dom bo ute, självklart, men om det är innekaninerkan dom inte det. Varför skulle det då heta innekaniner om man har dom ute?
#4 Okej, då så. Men ja, man får väl hoppas att hon inte reagerar så värst av kaninerna då.. ;)
Lycka i alla fall till med ännu en kanin! ;)
Vänliga hälsningar Ellen 

#8 Som sagt så kan jag väldigt lite om kaniner 😉 Allt jag kan om kaniner har jag lärt mig av vänner som har kaniner. Men känns inte längre riktigt bra att lita på dem längre… Jag får ta och läsa runt lite här så att jag får bättre kunskaper! :)
#13 Haha va? En innekanin kan lätt bli utekanin sålänge man låter den flytta ut när det är varmt om nätterna, dvs på våren/sommaren.
Jag hoppas du var ironisk med inlägget annars bör du verkligen läsa på om kaniner.
Mina kaniner har flyttat ut redan, vi bor ju typ i närheten utav varann så din kan säkert flytta ut nu också :-)
min mamma är allergisk mot hö och det går jättebra (vi har utekaniner) så länge vi inte tar in hö.
#15 Blev kanske missförstånd. Såg dessutom att jag glömt att skriva en grej. Om det är en innekanin som varit inne sitt liv, då går det väl inte att flytta ut den på vintern sen om den inte har varit ute förut? Eller är det jag som har fel? Menade inget elakt om ni uppfattar det så.
Har i försig ingen kunskap om innekaniner heller. Dock har jag hört detta, men om det inte stämmer så.. 😟
Är lite vilsen idag, har mycket att göra och tänka på, så ber om ursäkt om jag skriver lite konstigt och slarvigt… 😓
Vänliga hälsningar Ellen 

#16 Om en kanin har varit inne hela sitt liv så går det bra att sätta ut den på sommaren, då har den anpassat sg när vintern väl kommer 🙂
Man kan inte sätta ut en innekanin på vintern, då den inte har fått sin tjocka vinterpäls då det är sommarväder alltid innomhus! 😊
Hoppas det svarade din fråga 😃 Annars är det bara att fråga igen 🙂
Man brukar säga att man kan ta ut kaninen vid 10-15 grader. Som andra redan sagt så går det ju hur fint som helst att vänja om en innekanin till en utekanin, bara man börjar när det som sagt är över 10 grader ute. 🙂
Att ha kaninen ute om du är allergisk mot hö brukar funka bra, själv har jag inte känt något. Om du har värre allergi så är det ju bra om du tvättar händerna ordentligt efter du grejat med höet och byter kläder, i värsta fall duschar också.
Jag har marsvin här inne och är höallergiker, men det funkar jättebra så länge man sköter detta med att tvätta händer och byta kläder. Sen finns det ju hökuber också om man nu inte klarar det vanliga höet.
Lycka till nu :)
Medarbetare på Jättekanin.
#18 Ingen fara =)
En kanin som alltid vart inomhus kan självklart tas ut. Det man får tänka på är som sagt att göra det när de är varmt ute, även på kvällarna. Samt att man har en massa halm i buren =).
Såg i mitt inlägg at jag hade skrivit 16 istället för 18…😞