OT- gymnasiet xo
Hur var det för er att börja gymnasiet? Fick ni tillräckligt med information och hjälp? Är det nån stor skillnad mellan gymnasiet och högstadiet? Berätta allt. Jag ska börja gymnasiet om ett år och är redan nervös XD

Valde ett gymnasie med internat och inriktning hästhållning så det blev ganska stor skillnad mot högstatiet..
#1; okej :) vad är skillnaden? Mkt stress å läxor? längre skoldagar etc???

Det är mycket påfrästande o dagarna tycks aldrig ta slut.
Umgås med alla dygnet runt liksom..
Det är ju ett tag sen nu jag började gymnasiet (5ÅR) men jag kommer ihåg att jag var riktigt nervös men det gick bra! lärde känna många nya kompisar och tycker faktist inte att det var så himla mycke pluggande. Gick samhlläs ekonomi och nu i efterhand då jag läst ett år på universitet så är gymnasiet oerhört lätt :P Tycker ine jag la ner så myket tid på att plugga men ändå fick jag bra betyg (pluggade såklart men inte så mycket som jag förvätade mig att man skulle behöva), hänger man bara med på lektionerna och inte skolkar och så lär man sig en hel del och man behöver lägga ner mycket mindre tid på läxor och plugga inför prov än om man skiter i att gå på lektionerna. Så det är mitt tips? :P Gå på lektionr även om du kanske har håltimmar och så mellan så kommer det nog gå bra, och gör läxor/arbeten i tid så du inte samlar på dig massa arbete som du ändå måste göra :) Det kommer säkert gå super för dig med :)
#3; okej :)
#4; okej ;D;D men kan man alltså ha håltimme, men ändå välja att gå på lektion? ;o
Tycker inte heller att gymnasiet var så stor omställning från högstadiet. Allt gick bra och det var skoj :) Annat blir det på högskolan (blää) :P
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#6: vad bra X) universitet och högskola, är det samma sak? 
#7: Ja :) Det heter bara olika saker. Same shit, different names som man säger :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#8; Ok ;D xD

Tyckte inte heller att det var så stor omställning, visst det är lite hårdare med inlämmningstider osv. Det gäller att gå på lektionerna och göra läxor och inlämmningsarbeten i tid, inte vänta och tänka "jag gör det sen" vilket jag för övrigt är expert på så jag vet ;)
Men det är samtidigt så mycket roligare, alla har mognat och man slipper en massa stökiga småpojkar = ) Men den absolut viktigaste av allt, välj SJÄLV den skola DU vill gå på! Inte vad dina föräldrar tycker eller den skolan som alla kompisar går på… nä, det bli bara fel i slutändan! Själv valde jag att gå Naturbruk och trivs så himmla bra!
#7 Skillnaden mellan högskola och universitet är rätten att utfärda olika grader av examinationer. Universitet har exempelvis en generell rätt att utfärda högre examinationer (tex doktorsexamen) än vad en högskola har. Fast det har en högskola med vetenskapsområde också rätt att göra.
Det är lite klurigt men det räcker med att veta att ett universitet har i stort sett större behörighet att göra vissa saker som en högskola inte får göra.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
#10; okej :) ska också gå naturbruk förresten. det jag älskar med gymnasiet, det är att (många säger det) alla töntar har mognat ;DD
#11: ok :)