Vill veta om Hermelin
Hej fick precis veta att mina kusin ska få en Hermelinkanin. Hon är 10 år och eftersom att pappan är allergisk kommer den bo i förådet.
Nu undrar jag om jag kan få lite info? Vad ska den äta/ inte äta? och hur är dom i tempramentet. Så att jag kan råda lite. =)
Nervösa små kaniner som tror att de är tuffa som satan. 😎
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Håller med #1 alls.
Alerta kaniner, med energi, trevliga kaniner! Underbar ras.
Vad har den för foder och så nu`?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Fast det är så, de har mycket mer nerver. Sen att de är trevliga och har energi sa jag inget om, för det är de. Min hermelin är fruktansvärt trevlig, bara man uppfostrar rätt så.
De ska ha samma foder som vilken kanin som helst. Min får knappt en matsked pellets varje dag och självklart hö och kvistar, även lite gräs då och då. Grönsaker får han väl också någon gång ibland, inte allt för ofta.
Medarbetare på Djurfoto
Det är väldigt individuellt om de vill hoppa eller inte. Bara att testa, vill den så kör på, annars låt bli. Onödigt att tvinga till något. 🙂
Kanske inte blir några tävlingar på elitnivå men de är inte omöjliga att hoppa med. Det är min utställningskanin ett levande exempel på.
Medarbetare på Djurfoto
Vad jag vet kan de fungera bra som hoppkaniner eftersom de har små, smala och slanka kroppar :)
I och med att hermelinen är en såpass kvick och nervös kanin så kan hastiga rörelser vara lite känsligt.
Varför just en hermelin av alla raser? När det finns så mycket lugnare kaniner med ett, enligt mig, bättre temperament för en såpass ung tjej.
Medarbetare på Djurfoto
Min personliga erfarenhet av hermeliner är att dem är väldigt ettriga och antingen är dem supergoa eller på andra hållet. De jag träffat har varit väldigt tillbakadragna. Sen har jag märkt att dem även är lättskrämda.
Hoppkaniner, dvärgvädur eller holländare skulle jag vilja säga är kaniner som är mer tåliga vid hastiga rörelser.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
#3 Vadå "det är så", nej det är inte så, alltså att de är nervösa av sig, det skiljer från kanin till kanin, inte inom rasen.
Kanske var sämre förr men rasen överlag är inte sån nu.
Haft hermelin själv samt träffat flertalet.
Min hermelin är lite nervig och har ganska mycket attityd; han gillar att bråka med mig, så det krävs att man är orädd i hanteringen. Dock är han världens kärleksfullaste som sitter och slickar på mig i timtal om han är på humör. I jämförelse med dvärgväduren jag hade innan har jag funnit att min hermelin är lite svår att förutse; en sak som skrämmer honom en dag, bryr han sig inte alls om nästa. Man får vara uppmärksam.
Min hermelin har naturligtvis fri tillgång till hö och vatten, inklusive ca 1 msk pellets per dag (ej gnagarblandning!). Sedan får han också smaka på bladgrönt eller grönsaker, och ibland en bit frukt när det är extra festligt. Rekommenderar att läsa på Kaninmagazinet.se för både dig och din vän, trots allt är det väl hon som ska läsa på och lära mest.
jag tror hermelinkanin är ganska bra på utställning.
Hermeliner är rent generellt ganska spralliga. Mycket energi i en sådan liten kropp 😃 Men de kan ju vara väldigt gosiga och trevliga trots det! Sedan varierar det också mycket från individ till individ.
Jag rekommenderar att läsa på kaninmagazinet.se, där står det massor!
Och ja, det går utmärkt att hoppa med hermeliner. Mina har svävat över hindren så pass bra att vi blev bannlysta från hopptävlingarna som hölls i området 😊
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
jag har själv haft en hermelinkanin när jag var 10 år ( jag är nu 11 år).jag tycker de är snälla och trevliga:) jag köpte henne på en zooaffär så hon hade inge stamtavla, men hon var med på en keldjurbedömning och vann den!
Lovar dig. Det är så, rent generellt inom rasen. De har nerver, lite nervösa och spralliga av sig. Men jag säger inte att alla hermeliner är så.
Medarbetare på Djurfoto
#13 Nja beror ju på hur kaninen är och så, alltså om den följer standard.
#17 Och jag håller inte med dig 🙂 Och vet andra som upplever som jag, men även som du, så beror helt på om dt är bra eller dåliga linjer, och de jag har träffat har kanske tillhört mer bra linjer då, eftersom man inte vill satsa på att avla på nerviga och nervösa kaniner.
Spralliga är en sak, det är många kaninraser, eller ja mer individuellt.
Jag har haft två okastrerade hanhermeliner i mitt liv och det ända gemensamma dom två har är att dom ej tycker om att bli klappade om inte det är på deras villkor. Men annars så var min första mer som en liten "hund" följde efter mig överallt, ville alltid vara med människor, social, sprallig ect. Medan denna kanin jag har nu är mer försiktig, (fortfarande sprallig) nervös, social med endast han känner igen, lättare att träna, petig med mat och etc. Det ända man får tänka på är att läsa om just kaniner och inte förvänta sig att just denna ras kommer att vilja kelas. Annars är denna ras min favorit då du aldrig kommer ha tråkigt med en hermelin och när dom väl har kommit över att vara nervösa och lärt känna dig så märks det knappt. Plus att dom är såååå kärleksfulla! :D, Hoppas allt går bra för din kompis nu! :)
Hej TS, jag äger en hermelinkanin hona och visst är hon mer krävande än min andra kanin som är lejonhuvad/dvärgvädur men de är minst lika trevliga båda två.
Hermelinkaninerna är väldigt spralliga och behöver en person som är kunnig då de kräver ganska mycket i och med att de kan vara svåra med att bli burna och de hoppar lätt iväg osv.
Min hermelinhona är supertrevlig, och visst är hon typiskt hermelinkanin, spralliga, massor av energi och allmänt bitchiga men det gör henne inte sämre på något vis det gör henne bara speciell och det är snarare roligt då när man väl vinner en hermelinkanins förtroende är de ofta väldigt bundna till den personen. min hona kommer inte fram till andra människor än mig, ropar jag på henne kommer hon direkt och hon somnar gärna i mina stora tjocktröjor men hon ogillar skarpt att andra håller henne.
Hon skulle gå superbra på utställningar, hon har en fin stam men har tyvärr inte haft tid att ställa henne men hon hade nog lätt kammat hem 94p på utställningar. 
egentligen har väll inte jag så stor talan då min är blandras men han är mest åt hermelin hållet så "talar" ändå.
Min är väldigt stabil och lugn av sig, inte ett dugg nervös,arg eller liknande utan allmänt lat och väldigt social till dem han känner. En helt perfekt kanin heltenkelt, så om man har tur och kollar noga genom uppfödarns kaniner så tror jag att man kan få en perfekt hermelin :)
Jag har haft några hermeliner och har en renrasig nu. Han är super trevlig, snäll, gillar gos/kel & ja, han gillar att hoppa :)
Tycker dem är lättlärda också!