Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1089 ggr
Svado
6

Erfarenheter ang. min kull.

Vill bara dela med mig lite om hur det praktiskt fungerat för min kull med detta att ha en kastrerad hane tillsammans med hona och ungar.

Jag har alltså låtit min kastrerade hane bo tillsammans med hona och ungar hela tiden, idag är ungarna 3 veckor. För oss har detta fungerat så kanonbra så jag är nästan förvånad.

När ungarna precis var födda så la hon dom i "hans" del av rummet, dvs hon la dom på övervåningen av en tvåvåningsbur som annars Stampe (min kast. hane) oftast ligger o sover i. Detta resulterade i att han satt ute på golvet mycket istället, så första två veckorna fick han vara ute på dagarna i uteburen så att mamma Lisa skulle få lite lugn o ro.

Hon betedde sig lite olika beroende på om han var inne eller ute. 

Var Stampe inne så låg hon alltid utanför tvåvåningsburens ingång och vilade/sov. 
Var Stampe ute i buren så låg hon lite varstans. 

Dock blev hon alltid otroligt glad när han kom "hem" igen på kvällen, då slickade hon honom intensivt och lade sig alltid ner brevid honom :)

Nu är hur som helst hela familjen kanin utflyttad till uteburen, där bor nu alltså en liten dvärgkaninblandis pojke, Stampe, en fransk vädurshona Lisa och 7 franska vädurs bebisar på 3 veckor. Allt har gått kanon hittills och plastpappan är hur snäll som helst med ungarna. 

Jag ångrar inte en sekund att jag lät de bo ihop tillsammans och ha ungarna tillsammans. Detta är ju så klart individuellt, en del kaniner skulle säkert inte funka så här. Men för mig funkade det och jag tror att kaninungarna mår bra av att få växa upp med "plastpappa" också.

Alla kaniner borde få ha en kaninkompis :) Om möjligt dvs! Okastrerade hanar brukar ju inte direkt uppskatta annat sällskap än söta honor i brunst ;)

Nåväl, detta är min input i just det ämnet, att ha kaniner tillsammans o få ungar. Det kan funka, så det är helt klart värt att prova tycker jag :)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Ellen Thomé
0

Så bra skrivet! :D

Ninwe
0

Åh vad roligt att höra! Bara en fråga, hur stor är uteburen? Hur har du inrett den? :-)

Hälsningar,
Ninni :-)

Svado
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Ja absolut kan ja skicka med kort på uteburen, den är inte alls snygg o det ser rent anskrämligt i den men den är gjord efter hur en kanin skulle tycka om, så där finns gömställen och upphöjningar lite överallt.

Har använt nå slags cementstenar med små bubblor i, vet ej va dom heter, men de funkar prima att använda o bygga små hålor med, i själva hålan har jag stoppat in en gammal stolsdyna så det ska bli mjukt för bebisarna att ligga där.

Har även använt en kruka gjord för att sitta på väggen som ett extra litet gömställe åt småbebisarna.

Det stora trälådan är mitten är bolådan som jag flyttade ungarna till förut, då mamma kanins ställe att lägga ungarna på resulterade i att två bebisar dog pga att de ramlat ut från boet =/ Den här bolådan ska jag nog ta bort snart för ungarna ligger ändå inte där längre. De ligger mellan den o husväggen eller i hålan gjord av stenar.

Att golvet är så jordigt är pga att jag tänkte anlägga gräsmatta där, så ja tippade ut två jordsäckar i buren innan kaninerna flyttade ut förra veckan, sen ändrade ja mig o tänkte "skitsamma de får ju ändå komma ut i komposthagar om dagarna sen" så då fick de flytta in som det var o det uppskattades, de gräver o har sig i jorden :)

Lägg gärna märke till min OTROLIGT snygga (ironi) höhäck som jag spikade ihop me hjälp av buntband, galler och en träbit 😂 Inte vacker, men funktionsduglig.

Om någon har förslag på hur jag skulle kunna få allt runt själva buren att se finare ut så mottages det tacksamt! Jag funderar på att ställa lite blomkrukor o annat runt om men ja, jag är urusel på sådant där med styling…

Buren står inte i sol hela tiden, utan oftast ligger den i skugga, vilket är en förutsättning, skulle inte vilja ha mina stackars bebisar i direkt solljus hela tiden.

Ett gammalt krukfat funkar bra som matskål kan jag bara meddela, då kommer ungarna åt också. Ska bara fundera ut en bra lösning på vattenskålen också så att den är tung nog att inte kunna välta men grund nog så att ingen unge kan trilla i o drunkna.

Här kommer lite bilder!

Den vita fula lådan till höger är toalådan, otroligt praktiskt att ha så man slipper kiss i hela buren, bajsar gör de överallt ändå :)

Linnea Adler

Svado
0

Här ser man några bebisar som ligger i stenhålan o vilar.

Linnea Adler

Svado
0

Kaninbebis plus väggkrukan :)

Linnea Adler

Svado
0

Mamma Lisa, och Stampe som ligger o vilar under den fantastiskt snygga höhäcken. Jag borde vinna pris för den alltså. 😉

Linnea Adler

Svado
0

Jag funderar också på, eller snarare SKA jag sätta dit mer nät runt om i något starkare modell än den som används nu. Kanske rent av spika fast kompostgaller runt om/ovanpå, det borde inga rävar/hundar/örnar kunna ta sig igen.

Nät i marken finns också ca en decimeter ner.

Linnea Adler

Ninwe
0

#7 Jag tycker du ska byta till fyrkantsnät. Kompostgaller skulle inte hjälpa, då små rovdjur lätt tar sig igenom nätet du har nu. :-)

Hälsningar,

Svado
0

Men är inte fyrkantsnät typ lika svagt som detta nät?

Det känns ju som att det borde va lika klent eftersom det är gjort på samma tunna metalltråd? Eller har jag fel?

Linnea Adler

MonaLia
0

fyrkantsnät är lite tjockare och eftersom det är fyrkantigt är det mycket stabilare och inte så lätt att riva/bita sönder för rovdjur! har det och det funkar super, aldrig haft problem med rovdjur, dock har mina grannar som hade hönsnät fått en kanin dödad av någon iller eller liknande :(

MonaLia
0

Förresten fin bur annars!(: dom ser ut att trivas hela lilla familjen!

Herr kanin
0

Jag har köpt minknät till mina uteburar.

Kostar en hel del, men räven kan inte bita sönder nätet.

Vi har mycket räv som springer i vår skog, och förra sommaren när jag kom ut till en av mina kaniner, så hade rävskrället lyckats bita hål i nätet.

Den klättrade och bet som besatt, och skulle absolut åt min älskade nin.

Hade hönsnät på den buren.(Rävarna verkar inte ens vara rädd för oss människor här).

Tack och lov att jag kom ut i rättan tid och räddade min Brooklyn.

Ninwe
0

Det är galvaniserat (tror jag det heter?!) och jag tror det är det som gör det så stabilt. Men jag vet inte mer än att det är det bästa! :-)

Hälsningar,

Svado
0

Ja men då får det bli fyrkantsnät då :) Ska på XLbygg i veckan!

Linnea Adler