Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1258 ggr
[AnimalLover1]
0

Parar varandra?! Hjälp fort

Nu har min kastrerade hane kommit och jag lät min hona och kastrerade hanen träffas på ett neutralt ställe, de luktade först på varandra och försökte nosa varann på baken, sen "parade" hanen min hona! Så jag tog bort honom direkt, men hallå? Han var ju kastrerad! Sen jagade de typ varandra och min hona "parade" honom! Varför!D: Snälla behöver hjälp fort!

Mannez
0

Dominansbeteende, de gör så för att visa vem som bestämmer och det måste dem få läsa själva.

Hälsningar Amanda och kaninerna

[neptunens]
1

De gör upp rangen så.

Fridaaaa
0

Dominans, låt dem göra så.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[AnimalLover1]
0

Så de parar inte varandra på riktigt? Blev så himla rädd!

chokladtassen
0

Nej dom parar inte varandra på riktigt.

Låt dom göra det, kanske inte på huvudet :P

Checka in @gnagarboden på instagram Skämtar

Fridaaaa
0

#4 Nej, det är helt naturligt, även honor gör så mot varandra, göra upp rang och visa dominans.

[AnimalLover1]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har gjort så de kan nosa på varandra genom gallret, Skutti verkar gilla honom men Pix verkar lite ointresserad… Skutti går inte till nån annanstans utan försöker fånga Pix intresse.. Verkar det som… Hon är mycket spralligare än vanligt.

tlover
0

bara för att vara säker. Visst var det ett tag sen hanen kasterades?

Hanar kan fortfarande göra honor dräktig några veckor efter kastrering (exakt hur många vet jag inte men det finns många här som vet)

l'm back

Fridaaaa
0

#8 Ja stämmer upp till 4-6 veckor kastreringen kan det ske.

[AnimalLover1]
0

Jag vet inte hur länge sen det var, har frågat den gamla ägaren.

[AnimalLover1]
0

Hon sa att han kastrerades för mer än ett år sen.

Fridaaaa
0

#11 Då är det lugnt.
Men låt dem para varandra, ingår i dominans som sagt.

[AnimalLover1]
0

Skutti får aldrig nog, hon rider och klättrar på Pix så han blir vettskrämd, är faktiskt lite orolig nu, har nu satt galler på mitten så de får en varsin del :( Gjorde era kaniner också så?:( Att honan aldrig fick nog och hanen typ var mobbad av honan?:( Hur länge pågår detta tro?

Fridaaaa
3

#13 Ja vissa gjorde så, och de höll på flera timmar till och från.
Det är inte bra att sätta ihop, sära, sätta ihop när de gör så, för det är naturligt för dem. Det går över sen. Så länge de inte slåss bör man inte sära dem. Annars måste de göra upp om rang om och om igen.

På vilket sätt skulle hanen vara mobbad?

farvendal
2

Om du särar på dem och sätter ihop dem igen måste de ju "börja om". dvs, du förvärrar det hela. Låt de sköta rangen, de kan ta sin stund men det ger sig tillslut. Mina höll på till och från i flera timmar.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[AnimalLover1]
0

#14 Att honan typ håller på mot honom hela tiden och han gör ingenting alls, han försvarar inte sig själv. Kommer hanen skada sig ifall honan håller på hela tiden? Okej, jag ska låta de sköta det själv utan att jag lägger mig i, hur märks det att de slåss eller gör upp rangen? *_*

farvendal
1

#16 Om de bara rider på varandra så slåss de inte. Ibland kan de smånypa varandra och jaga varandra också - det handlar också om rang. Men om pälsen flyger åt alla håll och kanter och de ger vandra riktiga bett så ska du sära på dem. Jag tror du kommer märka om de flyger ihop på riktigt.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[AnimalLover1]
0

Kommer en av de ge upp till slut? Förlåt om jag är tjatig, vill verkligen inte att de ska skada varandra, först rider den ena på den andra, sen blir den andra jättearg, tar kraft och biter den andra och då börjar den rida, sen biter de varandra och jagar varandra runt och runt, det ser verkligen läskigt och farligt ut..

chokladtassen
2

#18 De kommer hålla på så tills dom gjort upp rangordningen.

Men ska du ta isär dom hela tiden tar det längre tid för då måste dom göra om den.

Checka in @gnagarboden på instagram Skämtar

RebeccaG
1

#18 Andas. 

Dem klarar det där bra själva.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Fridaaaa
0

#18 Om du är nervös, uppstressad osv påverkar du också kaninerna.

[AnimalLover1]
4

Har låtit de vara och sen blev de faktiskt vänner jättesnabbt, de båda gick upp på det grönsa huset och typ myste, sen vågade Pix inte hoppa ner så jag bar ner honom, sen hoppa han upp igen haha. Sen när båda var nere började de rida på varandra igen men det lägger sig nog snart. Tack för er hjälp :)

juliafrojd
1

Bättre om du går in på www.kaninmagazinet.se eftersom att du har väldigt många frågor och dom flesta svaren finner du där :)

[AnimalLover1]
0

Har redan läst en massa där men tack :)

juliafrojd
1

Gör ett inlägg med alla dina frågor istället, irreterande med bara din frågor utsprida överallt :)

[AnimalLover1]
0

När jag kom hem hittade jag detta… Hanen har gått in i huset, honan sitter långt ifrån och när hanen kommer ut och springer mot honan blir hon rädd och rusar iväg, tror nog att det är hanen som är bossen..