Hon fick ungar i natt :(
Fick en present av min kille på alla hjärtans dag, en 8 mån gammal kaninhona från djuraffären i stan. (Jag har andra kaniner, dock från uppfödare som definitivt är ett bättre val att köpa kaniner från…) Har sett kaninen tidigare i butiken när jag varit där och handlat och då har hon gått tillsammans med en svart/vit wiener tecknad "hona" som jag antar är ett av hennes syskon. Och HANE.
Inatt fick hon ungar…
Såg att det var fullt med vita tussar i och runt hennes bolåda i morse, fick en lustig känsla i magen och plockade upp bolådan för att kolla efter. UNGAR. Hjälp!
Vi har pysslat med henne som vanligt under de senaste dagarna, plockat upp henne, haft i knät, gosat och låtit henne springa runt i vardagsrummet.
Nu i efterhand har man liksom förstått då varför hon drack ganska mycket, vaktade bolådan, grävde, låg på sidan mycket mm.
Första dagen hos oss (den 14:e) plockade hon in massor av hö och halm in i sin bolåda, jag trodde mest det var nåt fix hon fått för sig då dom inte hade någon lös halm / något löst hö i buren i djuraffären, att det liksom bara var roligt för henne att pyssla med något. Men så var kanske inte fallet?
I alla fall så ville jag inte pilla för mycket i boet, men kunde se 3-4 små troll, både vita och svarta, som ålade runt i boet. Varmt och gott hade dom det.
Så, nu till min fråga. Kommer dessa ungar klara sig, om det är bror-syster-parning? Kommer dom få några bestående men i livet?
Bör jag ringa djuraffären och tala om att min hona fått ungar och att den "hona" dom har kvar egentligen är en hane?

Dom kommer nog klara sig. du kommer se i utvecklingen om dom har några deffekter. tycker verkligen du ska ringa butiken och förklara. dom kan ju inte sälja dräktiga honor till folk =(
Bror-syster-parning är i regel inget att oroa sig för om inte de är lika nära släkt i många led. Ärftliga sjukdomar kan dyka upp hos obesläktade djur också. Den oron skulle jag släppa om jag var du.
Däremot ska djuraffären anmälas. Det är inte okej att sälja dräktiga djur. Om de kommit dräktiga till butiken vilket kan vara precis lika troligt (då kan burkompisen vara en syster) är det grossiten som ska anmälas.
#1 Nej jag tycker det är otroligt oansvarigt! Tänk om hon hamnat hos någon liten unge utan någon som helst erfarenhet och tänk om något hade gått fel? Hur hade det slutat för henne då? Jag har haft 2 kullar tidigare och varit med om livmoderframfall hos första honan. Så fruktansvärt hemskt. Tänk om det hade hänt henne hos en liten 7-årig flicka/pojke med oerfarna föräldrar som kanske inte märkt ungarna, pillat på dom för mycket, stressat honan och allt möjligt….
#2 Okej tack för infon. :) Har också hört det att syskonparningar inte ska vara så farliga, men eftersom man inte har någon stam på dessa så vet man ju inte om de även är släkt längre bak…
Till vem och hur anmäler man?
Bör jag kontakta dom och fråga vilket datum kaninerna kom in i butiken? Då går det ju att avgöra om honan parades där på plats av den andra "honan" eller tidigare hos grossisten.
Man hör av sig till länstyrelsen. :-)
#4 Tack då vet jag! :) Ska ringa djuraffären först och tala om vad som hänt.

Inavel används ibland för att förstärka bra gener i Avel, men problemet är ju att bär dom på en negativ sjukdom eller deffekt förstärks ju denna oxå.
Kaniner klarar inavel rätt bra bara inte föräldrarna bär på några defekter.
Jag tycker du ska ringa och informera djuraffären. Kanske har det gått fler honor tillsammans med hanen som just nu är dräktiga? Och tänk om hanen säljs som sällskap till en annan hona då köparen tror att det är en hona? inte alls som köper kanin vet hur man kollar kön och lär inte få reda på det fören det är försent.
Om din kanin var 8 månader så lär ju dennes "syster" också vara det? Och då är det väldigt enkelt att se kön. Att en djuraffär som ska ha kunskap missat detta är bara sjukt.
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
#8 Absolut…!
Ja man tycker ju att man ska kunna lita på djuraffärerna men tydligen inte :/
Det jag såg sist jag var där var 2 hanar i separata burar + 2 honor tillsammans i en bur (den ena som jag köpte, vit blåögd + den svart/vita wienertecknade). De övriga hanarna var också vita blåögda.
Hennes ungar är både vita och svarta… Så antingen är "honan" hon gick med hane eller så blev hon dräktig innan hon kom till djuraffären med någon annan hane. För två vit-blåögda kan inte få svarta ungar, eller hur?
Det är 6 st små korvar i boet och dom har det varmt och gott. :)
Är inte jättehaj på färger men 4 kommer bli vita, 1 svart och 1 typ grå/blå eller något.
Man kan verkligen inte lita på djuraffärer känner jag, det har aldrig några raka svar och verkar inte ha någon kunskap alls.
De borde på något sätt ersätta dig för sina misstag, det har du rätt till!
Pretty wise //
Varför klagar du? Du fick ju 7 till priset av 1. 😉
Skämt åsido. Olyckor händer även den mest erfarna uppfödare, men det är ju bra om djuraffären kan sälja nästa kanin under rätt kön så det inte kommer fler oväntade kullar. Du borde dock bli kompenserad, tex att få gratis hö osv till ungarna.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#12 Haha eller hur ;)
Jo självklart kan det hända olyckor, men jag tycker att kaniner som först fötts upp och könsbestämts av en uppfödare för att sedan hamna i en djuraffär BORDE vara korrekt könsbestämda då både uppfödare + djuraffär har haft möjlighet och ett ansvar att kolla ungarna.
Hö behöver jag inte, har redan ett tiotal höbalar kvar sen i höstas. Men pellets för hela perioden tycker jag dom borde erbjuda i alla fall…
Just nu äter honan (Lejonhuvad) Cuni Complete, bör jag ge fri tillgång på detta medans hon har ungar? Mina andra kaniner får pellets och havre, har börjat vänja in henne lite smått på havre än så länge.
#13 Ju fler led, desto större risk för hopblandning.
Personligen tycker jag inte länsstyrelsen behövs blandas in, det där skulle jag lösa privat då det inte är vanvård utan en olycka (där jag vill att länsstyrelsen ska lägga sin energi). Dessutom har du större sannolikhet att få hjälp med att sälja ungarna om du inte får dom sålda själv samt just kompensering om du inte anmäler.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Liten update :)
Ringde djuraffären och dom hade tydligen väntat på mitt samtal. Den andra honan var faktiskt en hona, och även hon var dräktig och hade fått ungar dagen innan min hona.
Det var ingen syskonparning utan det var en annan hane som dom haft förut. Fråga mig inte hur det gick till, det sa dom inte.
Men i alla fall så skulle jag få en 25 kg säck foder som kompensation och möjligheten att lämna in ungarna till butiken sen när dom blivit leveransklara, annars kunde jag sälja dom privat också.
Har ingen riktigt lust heller att anmäla till länsstyrelsen, dom har viktigare saker att pyssla med. Ungarna mår bra, honan mår bra, djuraffären var ledsna över det som hänt och jag har fått kompensation och erbjuden hjälp med ungarna sen om jag behöver. :)
#15 Suveränt! Låter som en vettig affär som nog även kommer att dra lärdom av det inträffade.
Det går ju bara att spåna i hur det gick till, som tex att en hane rymde, kaniner kan ju just föröka sig som kaniner, även genom galler.
Bra när det finns de djuraffärer som kan ta på sig skulden. Finns antagligen många som skulle skyllt ifrån sig på ett och annat vis. Och bra med kompensation. Dock hoppas jag att du hittar nya hem själv. Även om det verkar vara en bättre djuraffär så är det alltid det bästa för kaninerna att få ett riktigt hem direkt än att sitta som varor i affär :) Se bara till att söka nya hem redan nu så borde det inte vara några problem :)
//Pernilla
Japp jag ska försöka hitta hem åt dom själv, det känns bättre än att låta dom flytta runt så mycket. Ska ta bilder på dom när dom blir lite större.
Det är som sagt 6 ungar, men en av dom (en svart) är väldigt mycket mindre än sina syskon. Den är pigg och varm men är det något jag bör oroa mig för? Den är i grunden mindre och hullmässigt ganska tunn, ligger också underst i boet. Har annars mjölkersättning hemma om det skulle behövas?
Bör mamman få fri tillgång på pellets nu? (Cuni Complete) Hon får nästan 1 dl om dagen nu då hon äter som en varg..
Så länge den har rund mage så tror jag inte du behöver oroa dig. Håll koll bara :) Det brukar bli så att någon är mycket större eller någon är mycket mindre. Men så länge de äter och mår bra så är det ingen större fara. De växer ikapp senare :)
//Pernilla
#18hur gamla är dom nu?
Frida
#20 Dom är snart 3 dagar gamla. :)
Önskar dig lycka till med bebisarna 🙂
#22 Tack! :)
Blå zobel tyckte jag det ser ut som :)
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Önskar dig ALL lycka till. I april kommer en kull här också 🙂
Så fina!! :)
//Pernilla
#26 är vanlig blå, inte zobel 🙂
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
#34, okej :) Hur ser man skillnad på dessa två färger? :/
#37 Tycker den ser ut sm bara blå :)
Lycka till med ungarna TS
Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3
Vad fina ungarna va. Har haft kanin ungar själv. Det gick bra med mina. Men en dog när hon hade blivit tonårings kanin. Hon hade cancer eller en böld sjukdom som kaniner kan få. Men det är inte super farligt men man bör ta bort det. Jag ville inte att hon skulle lida så vi avlivade henne. Den satt i ansiktet så det skulle ha varit svårt att tagit bort den utan att hon kanske dog under operation.
#37 Blå 🙂
Såhär ser den "blåa" ut idag! :) antar att det är en zobel? Han skiftar i grå/brunt. Den svarta var en hona och har fått låååång mjuk päls, som silke typ, och tack vare pälsen ser hon nu lika stor ut som sin mamma haha, 10 veckor gammal :P Alla vita ungar har fått nya, fina hem utan att behöva mellanlanda i djuraffären!
Ja det där är en blåzobel :)
Som jag sa redan tidigare :D
Linnea Adler
Kanon! Tack! Ja du hade visst rätt från första början haha ;) benen är lika mörka som nos/öron samt att magen är väldigt ljus.
Otroligt söt. Är svag för alla former av zoblar och siameser… 😍
Linnea Adler
Att #42 är zobel blå och inte bara vanlig blå är inte helt säkert, då lejonkaniner ofta kan uppfattas som zobel då de blir ljusare desto längre hårstråna är, och eftersom att hårstråna är korta på öron, ben och ansikte så kan det vara att det ser ut som en zobel när den bara är blå.
Den här är faktiskt så mörk att den ser svart ut på öron/nos tassar, och när man kollar underhåren på ryggen så är pälsen blå, MEN topparna är vita, nästan silveraktiga. Ute ser kaninen ut att skifta i brunt. Magen är inte vit, men väldigt väldigt ljus.