Hur många kaniner
Hur många kaniner tycker ni att man max bör ha? Jag tycker att det är skillnad på att ha 40 kaniner mot 2 kaniner om man tänker på hur mycket omvårdnad dem får. Det är så gott som omöjligt att ge 40 kaniner lika mycket som 2 kaniner. Hur många kaniner kan man ha innan de blir så många att de inte får tillräcklig daglig skötsel som Motion och människokontakt? Hur många skulle ni kunna ha max?
Man ska inte ha fler än man har råd, tid och plats med, och då gäller även veterinärkostnader som kan uppkomma.
Kaninerna ska ha bra med yta, få sin tid, bra kost och ja allting ändå.
Men sedan beror det på personen i fråga också, och så kanske man har hjälp, jobbar hemifrån eller ja finns många faktorer som spelar in.
Jag har sex stycken, de går två och två. Mer kommer jag inte ha åt gången, känner att det är lagom. Och då är jag ändå hemma en del vissa veckor (studerar högskola). Har andra djur med dock.
Hade jag enbart haft kaninerna hade jag inte haft över 10 stycken.
Mina kommer ut stort sätt varje dag i hagen, inte vid dåligt väder men annars. Dock är de inga små ytor i normala fall.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Själv har jag i dagsläget två kaniner, vilket jag tycker är perfekt som det är nu, när jag plugga osv. Jag skulle inte kunna tänka mig att ha fler än 4-5 kaniner. Om jag skulle ha fler än det så skulle jag nog känna mig stressad över att inte hinna sköta om alla så mycket som jag vill. Jag vill inte att mina kaniner bara ska sitta och ha tråkigt burar hela dagarna. Mycket Motion och gos utanför buren varje dag tycker jag är viktigt. Annars är det inget värdigt kaninliv att bara sitta instängd.
Det beror ju på med vad man har tid och ork med.
Eftersom jag inte anser att mänsklig kontakt är viktig (dom är kaniner inte mäniskor) så länge man kan tex klippa klorna på dom och liknande. Så skulle man nog kunna ha väldigt många om man hade dom i koloni (kolonier är större så dom behöver oftast ingen Hage, kolonier är vad jag förstår enklare att rengöra också osv)
Är man sen slaktkunnig och kan lite om kaniners sjukdomar också (och på så sätt sparar pengar, vi har tex aldrig farit till veterinären med nån av våra kaniner) och bor på ett ställe där man inte behöver vaccin så behöver inte kaniner kosta så jättemycket heller.
Då har det egentligen med tid och vilja att städa burar, mata, klippa klor osv
skulle man då bara ha ett deltidsjobb tex eller att kaninerna är ens jobb kan man nog säkert ha 50-100 kaniner utan att det går ut över kaninernas välfärd.
Däremot med så många kaniner kan man nog inte fara på semester så lätt.
l'm back
i vanliga fall har jag 2 kaniner som jag tycker räcker faktiskt. ( just nu har jag 5, 3 kaninungar också) man måste ju ha tiden med dem som Frida skrev, veterinärkostnad osv.
Jag tycker det spelar roll hur man är, är du en väldigt lat person så räcker det nog med två kaniner men är du en som orkar ge dom mat varje dag byta vatten varje dag och mysa med varje kanin så kan du ha lite fler. De spelar också roll hur mycket du har råd till:)
Jag skulle aldrig hinna med fler än 10 kaniner! Har just nu 4 stycken, och jag känner att jag lätt skulle hinna med några till, men vid 10 går nog gränsen. Jag är hemma väldigt mycket så då funkar det ju bättre. Om man jobbar heltid+barn osv så blir det ju inte jättemycket tid över. Mat, vatten, gos, kloklippning, rastning, hoppa, städa, borsta! Ja, det är en del! Hellre har jag få kaniner som får ett väldigt bra liv, än jättemånga kaniner som bara får mat varje dag och sen får sitta instängd i en bur hela dagarna! En lösning om man verkligen vill ha många kaniner är ju att ha en stor koloni, som 3# sa! Då behöver dom ju ingen mänsklig kontakt för välmåendes skull, eftersom dom har varandra.
Inte fler än vad man kan ta hand om, helt enkelt. Sedan om det är 1 eller 40 varierar, finns inte direkt någon magisk gräns.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Jag har 5 och det är på gränsen, går i sjuan med mycket plugg och har egen häst och hund.
I nuläget har jag 25, varav 14 är kaninungar och jag ska spara några. Jag hinner med utan problem och har både råd och tid. Så det är nog ganska individuellt hur många man har tid, plats och pengar för.
Hälsningar Amanda och kaninerna
10 högst skulle jag kunna ha.
Sen är det ju skillnad mellan vuxna kaniner och ungar också.
Kaninmamman tar till största delen hand om ungarna själv så det blir inte så jättemycket extraarbete.
Jag tror jag har haft 27 eller nått sånt som mest men då har de flesta varit kaninungar.
l'm back
Jag har just nu 5 kaniner, vilket enligt mig är väldigt lite. Jag har min maxgräns på 25-30 egna, då menar jag kaniner jag har som ungdjur/vuxna. Räknar inte med ungar.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Jag har 7 vuxna/ungdjurskaniner nu. Har 3-4 som ska sparas ur nuvarande kull. 4 nya på ingång. Så totalt 14-15 kaniner. Känns ganska så tomt när man haft många fler förut än nu. Jag hinner med det som ska göras och kan betala det som är nödvändigt(med hjälp av föräldrar såklart.)
Så länge man kan ta hand om dem så kan man aldrig ha för mycket kaniner!😉
Det spelar ju ingen roll hur många kaniner man har, så länge alla får ett liv med livskvalité, dvs att de får tillgång till att vara ute o röra på sig varje dag, äta nyttig mat och får bo i en ren bur.
Kaniner har inget egentligt behov av människokontakt, de är som någon annan skrev djur är djur och har aldrig o kommer aldrig ha ett behov av oss människor. Vi har däremot ett behov gentemot djur många gånger ;)
Men iallafall, man kan ha 100 st om man så vill, så länge alla får sina förutsättningar bemötta. Ren bur, daglig utevistelse/motion, bra mat, samt mental stimulans. :)
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
max 5 men annars tycker jag att 3 är lagom :)
Om kaniner lever i grupp eller en koloni så förstår jag att de inte är så beroende av mänsklig kontakt. Men som många uppfödare har det, en kanin ensam i varje fack/bur så är väl mänsklig kontakt nödvändigt?
#17 man kan ha mänskligkontakt som ett dåligt substitut till kaninkontakt men det är ju det sociala behovet som är ett behov inte mänsklig kontakt.
Nu har jag inte själv par ihop utan fönster så dom kan se varandra men jag kommer åtminstånde testa koloni eftersom det såklart är det bästa att åtminstånde försöka med kaninkontakt (det finns ju undantag därför säger jag inte att det bästa alltid är kaninkontakt)
l'm back