Kaninhage - Vad tror ni?
Ja, tror ni detta kan fungera i praktiken?
Tanken är att kaninerna, som är ute, ska gå i skilda hagar (okastrerad hona och hane, har inga planer på att kastrera hanen just nu) under dagarna när det är någon hemma eller inte borta så länge. Jag öppnar dörrar på morgonen och så får de skutta fritt tills det att jag kommer hem från skola (som snart är slut) eller om mamma ska åka iväg.
Tanken är att det ska vara kompostgaller både som staket och tak, fungerar det tror ni? Eller ska jag ha något annat som tak? Det kommer sättas galler längst ner på gallren för att minska risken för rymning men jag funderar på vad man ska göra med grävmaskinerna till kaniner? Jag har ingen möjlighet att gräva upp och lägga nät då vi bara hyr och säkert ska flytta inom en snar framtid. Funderade på om man ska lägga nät/kompostgaller precis vid kanterna så de inte gräver precis vid kanten utan en bit in i hagen (nu fattar ni säkert ingenting), vad tror ni om det? Eller ska jag sätta brädor? Vill verkligen inte att de ska behöva gå på galler. Det är grus i gången, gör det något eller klarar de sig tro? Annars kan jag säkert lägga lite halm eller något så det blir lite mjukare.
Rörigt inlägg och väldigt konstig skiss, men det är så det ser ut och hoppas att ni förstår. Behöver verkligen alla tips? jag kan få då jag vill att de ska kunna skutta så fritt som möjligt! 🙂
Vet inte om det finns något som heter "skiljestaket", förhoppningsvis förstår ni ändå. Alltså så de inte kommer åt varandra mer än nödvändigt.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Det är svårt att få ett tak av kompostgaller att bli stabilt.. :-)
Hälsningar,
Ninni :-)
Använd buntband o spänn fast kompostgallren som tak, det blir hyffsat stabilt.
Är dina kaniner grävexperter så är det tyvärr det enda du kan göra att sätta när under. Kaninerna blir inte så störda av det som du kan tro, de kommer ta det med ro och snart växer ju gräset upp o över gallret så det lär inte synas.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
#2 Fast om man ska ha flera kompostgaller på rad, tex 3x3galler så kommer de som sitter i mitten hänga ner och dra med sig gallerna på sidorna. Har provat, men det går inte, hur hårt man än spänner fast dom.. :/
Hälsningar,
Ninni :-)
#3 Jo helt sant! Tänkte kanske att hon skulle ha bara 1x1 på bredden, men ja, ska man ha större så blir det omöjligt med kompostgaller som tak :)
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Bygg en träram som du fäster kompostgallret vid då blir den faktiskt hyfsat stabil (vi hade ju en plasttakplåt på vår men den höll för en hund, även om den blev liite bönglig.
Sätt nät som golv (annars är den inte alls säker nog för att du ska vara borta).
Jag skulle även i alla fall ha en del av taket som nån slags plåt både som solskydd, bättre skydd mot rovdjur och bättre skydd mot regn.
Ha ett "bo" i hagen så att dom kan gömma sig om en hund eller katt tex kommer och stressar.
Sen så är faktiskt inte kompostgaller så säkert mot vissa rovdjur (tex hermelin, är dom små kan råttor el små katter vara ett problem också) så se till att det inte finns såna rovdjur i närheten.
Ska du lämna hagen ska ju hagen vara lika säker som en bur för rävar, hundar, kaniner etc är riktigt snabba om dom vill.
l'm back
Tack alla!
Det har du rätt i, tänkte inte så långt men tror inte det finns plats för att ha fler än två i rad och då borde de väl kunna stödja upp varandra?
Vad för nät bör man ha? Det känns ju lite brutalt med såkallat "minknät", men kanske det bästa (och enda?) alternativet?
Så kompostgaller fungerar inte alls om de är ute när det är någon hemma och stängs in i burar så fort man åker hemifrån? Hagen syns tydligt från vardagsrummet och nu på sommaren har man ofta dörren öppen.
Självklart ska det finnas hus och något typ av tak som skyddar!
Vi har både räv, mård och andra otrevliga djur men de är väl inte framme förrän vid skymning eller tidig morgon? Vi bor iallafall väldigt nära (handlar om ca 5 meter) en trafikerad väg så det är alltid mycket liv och rörelse om dagarna.
Medarbetare på Djurfoto
Om kaninerna kommer in i sina burar och öppningen in är för liten för en hund så skulle inte jag vara orolig. Kompostgallren kan en stor hund lätt ramma, men kommer kaninen då undan i sin bur så har den ju ett gömställe. Risken att det kommer en hund är ju heller inte jättestor. Rävar kommer annars oftast in överallt så en rävsäker lösning blir nog svårt. Men ni kanske inte har så mkt räv på tomten…
Det finns inga 100% säkra utegårdar - eller ja, det ska mycket till i så fall. Ska du använda nät av ngt slag är putsnät/minknät det bästa, det är starkt nog att hålla rovdjur ute och kaniner inne.
Jag tror att kompostgaller på marken längs kanterna duger fint. Det beror ju helt på hur mycket ens kaniner gräver. Har man mycket räv kanske det inte heller är så säkert men som sagt, du får gå efter hur du bor.
Rovdjur kan komma dagtid om det är lugnt, men det beror som sagt helt på hur du bor. Jag har kaniner och höns frigående om dagarna, även när jag jobbar, och jag bor i ett lugnt område intill skogen, räven går på ängen bakom huset. Men jag har aldrig haft besök av den. *peppar peppar*
Men man kan aldrig vara helt säker när man har kaniner ute. Det är ett pris man får betala för den glädje det ger kaninerna att få vara ute.
Självklart finns det alltid en risk men då ser jag hellre att de får dö lyckliga än att sitta i en bur dag ut och dag in (förutom när man motionerar förstås).
Hund lär inte komma in i burarna om det inte är någon jättehund. Den ena buren är ganska hög och den andra har en liten öppning som jag tänkte använda till detta.
Fortfarande nyfiken på vilket nät man bör ha i botten, är det minknät som är det bästa? Så lägger man det under gallren och viker upp på kanterna och sätter fast med buntband på utsidan av gallren.
Det handlar om dvärgkaniner, en korsning mellan dvärgvädur/dvärgteddy och ett flufftroll av okända raser. Hanen är en riktig grävmaskin, honan grävde när hanen var inom räckhåll - vet inte hur det är annars.
Medarbetare på Djurfoto
Minknät fungerar bra att ha i botten. Sedan skulle jag även ha minknät eller sexkantsnät utanpå kompostgallret om man känner att det finns risk för att rovdjur ska ta sig in :)
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#6 Såna saker kan hända snabbt vår kompostgallerhage som hade en trästomme (det var därför den höll) hoppade grannens hund upp på medan vi var ute till och med. En svagare bur skulle han ha varit inne i direkt, för oss gick bara en del sonder (som inte gjorde att hunden kunde komma in eller att kaninen kunde komma ut så det var det bara att laga). Hade den hållits ihop av bara buntband så hade den inte hållit.
Jag tänkte på nått inne i hagdelen också om hunden skulle komma från hållet där gången till buren är (jag tänkte att du kanske tyckte att buren var nog för vad jag förstår ska den alltid ha tillgång till buren).
"Problemet" med rovdjur är ju att dom tar ju vara på tillfällen dom kan få tag i mat, dom kanske huvudsakligen jagar u skymning/gryning men lägger man fram mat åt dom kommer dom självklart att ta den.
Själv har jag ingen erfarenhet av hur snabba mård är men vad jag förstår så kan dom komma in genom kompostgaller.
l'm back
Tanken är att de ska ha tillgång till buren hela tiden, och till den kommer de via en gång och upp på något som liknar en ramp. Jag kommer även sätta tak på hagen för att skydda mot stark sol och bygga hus och sätta i hagen. De kommer få tunnlar och lite annat så de har att pilla med.
Det är inte inredningen jag är orolig över, utan vill bara att de ska hålla sig på rätt sida av staketet 🙂
Men att bygga ihop en träram kan väl inte vara allt för avancerat?
Medarbetare på Djurfoto
#11 Jag tänkte mest att kaniner kan stressas ihjäl av tex hundar om dom inte har nån stans att gömma sig och även om man har en gång till buren så kan ju hunden stå vid just den gången så att kaninen inte vågar dit men endel kanske tänker att buren är nog.
Nej det är inte så avancerat som tur är för det förstärker det hela jättemycket.
l'm back
Jag förstår vad du menar och jobbar på att bygga ett till hus! :)
Nu har jag varit iväg och köpt mer kompostgaller och fixat lite. Det ser ungefär ut som på ritningen faktiskt, förutom att hagen blev lite smalare än vad jag tänkt. Det fanns dessutom inget grus i gångarna, vet inte vart jag fick det ifrån.
Den är långt ifrån klar, hade inte råd att köpa nät och fler galler men detta håller helt klart under uppsikt. Ett till hus är på väg och ska även fixa plåt av något slag som bättre skydd än filten 😃
- från sidan.
Medarbetare på Djurfoto
Jag tycker det låter bra! Vi har haft kaniner i Hage och är hagen stor brukar de inte gräva sig under. Du har ju tänkt på att de ska kunna skydda sig och gömma sig för rovdjur så det borde fungera. Du kan lägga typ tegelstenar på insidan av kompostgallret, det minskar att de gräver sig under… Fungerade för oss. Lycka till! De ÄLSKAR att få mycket plats att hoppa på!
Som nättak kan du använda bärnät om du inte får till det med kompostgaller. Det håller inte direkt för nåt, men det skymmer lite och ev rovdjur lär trassla i sig innan det kommer in varpå kaninerna kan hinna undan.