Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 766 ggr
: )) kram
0

Ni med erfarenhet av kanin

Hej där…. Jag är väldigt intresserad av djur av alla de slag och när jag undrar nåt så vill jag gärna ta reda på det : ))  så……kaniner. Hur gör ni när dom är löshoppande inomhus? Gnager dom sönder mycket eller är det bara vissa kaninraser som gör det? Hur har ni skyddat era grejer mot söndergnagning?   Jag har en hamster som är ute lös några timmar om kvällarna  när han är vaken och jag får ha koll på honom för han kan gnaga på både soffor och sladdar och tapeter. Han är ju så liten så han kan ju både slinka in och slinka under allt jag äger och har och komma åt. Det är nackdelen med hamster. Men annars är han fullkomligt toppen!!!!Har ni haft kaniner som mått bra livet igenom eller är dom sjuka mycket? Vilken ras? på kanin har ni gillat bäst?

Hjärta

Fridaaaa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur pass mycket de gnager på saker osv är inte rasbundet.

Kablar måste man skydda med kabelskydd eller blockera på någotvis så att kaninen absolut inte kommer till dem.

Du måste fixa så att hamstern inte kan gnaga på kablarna annars kommer inte din hamster klara sig länge tyvärr. 

Många av mina kaniner har blivit gamla men haft några som blivit sjuka så att jag har varit tvungen att avliva dem. 

Jag gillar: hermelin, lejonhuvad kanin, dvärgvädur (satin, rex, lejonhuvad, normalpälsad), jättekaninraserna, rex och stora silver mest, holländsk kanin med🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

1

Wow vilken bild!!! Så otroligt underbar!!!!! Tack för ditt svar och omtanke : )) där han får springa lös har jag bara en riktigt grov antennsladd som han inte riktigt kan gnaga igenom för den är så hård och jag tar bort honom så fort han försöker. Han tittar efter mig när han försöker för han vet  att jag kommer direkt ha ha ha!!

Vilken av raserna har varit lugnast och friskas upplever ni? Om jag skulle vilja bli rekommenderad en ras vilken skulle ni säga då? Utifrån det att jag själv är väldigt lugn av mig och gärna vill gosa med djur mycket. 

Någon ras ni absolut avråder från?

Hjärta

Tanjis
1

Jag hade två kaniner. Inte bra att ha inne, mina kaniner slaktade var enda tapet i hallen där dom skutta runt, dom var dessutom utbrytningsexperter och slakta allt annat smått och gott om nätterna när dom hade lyckats rymma. Ne min erfarenhet av kaniner är främst negativ tyvärr

1

Oj!!!! What!!!! Nää fy vad jobbigt det lät : (   Men bra att få veta dock. Både positivt och negativt och eventuella bra lösningar är välkommet.

Hjärta

Tanjis
1

Det är stora djur jämnfört med hamstrar så dom orsakar ju nycket mer skada än en liten hamster. Vi blev tvugna att lämna bort kaninerna när det var dags att tapetsera om i lägenheten. Men vad är det du vill ha ut av djuret. Mina första egna djur var två katter vilket var jätte bra, har haft dom i 11 år nu

Fridaaaa
1

Jag har haft kanin inne, hade dem i innebur på natten, samt skuttade i vissa rum där de itne kom åt sladdar. tapet ja lite men går oftast att lära dem att låta bli

0

Ja katter har jag haft och jag älskar verkligen katter❤️!!!!! Men nu när jag har min hamster så känner jag liksom att det är kul med olika sorters djur också. Man får ju olika sorters erfarenhet och man lär sig mycket. Jag öser alltid tid och kärlek på de djur jag har. Jag skulle kunna ta en sovsäck och sova resten av mitt liv inne på ett zoo bara för att ha dom i min närhet alltid. Så mycket älskar jag djur : )))

Hjärta

love_rabbits
0

Jag har två st kaniner nu:) en dvärgvädur och en dvärgvädurs korsning och min första kanin är den som är renrasig och han hade jag inne och han bet Aldrig på sladdar eller på tapeter:) nån gång ibland så kunde han ha tråkigt och då bet han på listerna men det slutade han med:) mina kaniner smutsar inget och om jag själv skulle välja den lugnaste arten så skulle jag ta dvärgvädur eller kanske lejonhuvad men jag har bara haft dvärgvädurar:) mvh

0

#8 vad härligt att höra att det även finns kaniner som INTE biter sönder allt och inte ens smutsar ner!!! Har du en stor bur på golvet då full med hö och ett hus och luckan öppen så kaninerna kan hoppa ut och in som dom vill? Hur sover kaniner? På natten på dagen? Dvärgvädur är nog en ras jag skulle kunna tänka mig då. Något du tycker man bör veta so

Hjärta

Fridaaaa
0

#9 Träning träning handlar det i regel om 😉

0

….som du själv önskar du vetat om innan du skaffade kanin? Behöver du åka till veterimär med dom och klippa tänder och klor? Eller gnager dom bra själva? Är det en frisk ras?

Hjärta

Fridaaaa
0

#11 Man klipper inte kanins tänder. Då är det något fel på kaninen om man behöver göra det och det gör man hos veterinär i så fall (men jag anser att tja inte så bra/kul för kaninen att stressa hos veterinär ofta med tänderna)

0

Låter bra : )) tack tack!!!! Hur är det med kiss och avföring? Hur blir det på golvet? Någon sa till mig att marsvinskiss ger fläckar på plastgolv……hur är det med kaniner? Är det lätt att bara ta bort? Hur gör du? Jag vill ju absolut ha en kanin som får gå lös mycket.

Hjärta

Fridaaaa
0

#13 Haft kaniner och marsvin lösa på våra plastgolv = inga fläckar.
Kaniner brukar gå att göra rumsrena, visst olyckor kan ju ske men brukar gå bra, speciellt om man kastrerar.

0

Härligt att höra!!!! Tusen tack!!!!!! Nåt särskilt utmärkande man bör veta om som du önskar du vetat om innan du skaffade kanin?

Hjärta

Fridaaaa
0

#15 Menar du mig? 
Jag har haft kanin stort sätt sedan jag föddes, så min mamma har lärt mig genom åren, samt läst på nätet och av andra som är kunniga på kaniner. Samt lärt mig genom åren via till exempel ifokus

0

#15 tack för dina svar : D! Får jag fråga om du har en bild på hur det ser ut med burstorlek och inredning och rummet där dom är lösa inne : ))) hade varit så härligt att få se!!!!

Hjärta