Gör sina behov överallt i buren.
Min hane är rumsren, han bajsar på sin potta ute i hallen. Men i hans bur, där han även har en potta, så bajsar och kissar han i hela buren. Jag och sambon har försök att lägga alla hans pluttar och kisset i pottan istället så att han ska förstå att det är där han ska göra sina behov, men det struntar han i totalt och fortsätter att bajsa överallt i buren. Så buren ser såklart ut som ett "bombnedslag" av allt bajs överallt och han krafsar ju även runt i buren så det är svårt att bara plocka pluttar varje dag, det tar en evighet. Så det blir mer att storstäda hans bur varje gång :(
Varför gör han så? Tycker ni att det är ett okej beteende? Tycker ni att det kan vara okej att han får bajsa hur han vill i sin bur? Hur gör ni?
Jag har också en kanin som förrut var jätte duktig i sin bur och gick bara på toan. Han är rumsren när han är ute på golvet men i buren gör han som din, bajsar och kissar överallt och blandar sen runt allt. Jag har gett upp i buren och tagit bort toan, vill han har det så så får han väl det. Sen blir det att tömma hela buren varje vecka nu då.
Det tycker inte jag, jag tycker inte att han ska få göra hur han vill! Men hur gammal är han? Är han några månader kan det bero på "tonårsperioden", de går på toa i hela buren och de blir mer revirbenägna och typ surare och "kaxigare" om man säger så, så om det är det så är det okej att han gör så för det är normalt i dem perioden. Det kommer försvinna om ett par månader om det är pågrund av det, annars kan ni kastrera honom ;)
#1: Funderar också på att ge upp nu :P
#2: Han är 2 år och 4 månader gammal och kastrerad så det är nog inte "tonårsperioden" :P
Våran blir 2 år nu 13 maj och han trivs bra och är lycklig i sin i mina ögon `stökiga´bur. En fördel är att kisset torkar väldigt fort då han blandar runt det så hans bur luktar aldrig illa 🙂
Min kanin håller sig till att kissa i lådan men bajs blir det i hela buren och i hela mitt rum… men eftersom han håller sig till att kissa i toan så kan jag ha mattor i buren vilket gör att jag endast behöver krapa ihop bajset och plocka upp emellanåt! så om du kan få din kanin att kissa i lådan i alla fall så kan du ha nån bra matta i buren och på så sätt få bort bajet lätt i fortsättningen :) inte så lättt att ta upp kiss från mattan… dock kanske han förstår att han ej ska kissa på mattan i buren eftersom han ej kissar utanför buren? du kan ju testa med en matta som är lätt att tvätta eller slänga om en olycka inträffar, tex billiga ikeamattor ;)
alltså förlåt. men om i SIN bur är det enda stället han rör till det på, så ska du vara glad o nöjd!! tänk om han hade spridit ut si bajsande precis överallt!! i hela lägenhet elr huset ….det är inte SÅÅ himla jobbigt att städa buren varannan elr var tredje dag. DU har själv valt att ha kanin och leva med den, och väljer att ha bur, så då måste du från början varit medveten att de bajsar och kissar och att man faktiskt alltid måsste städa efter dem små!!
var nöjd med din lille prins och var glad för du inte har en uppkäftig tonåring som kissar i soffan och på dig, i dina skor osv…………………
#6 Jaaa att ha bajs och hö i hela mitt rum har jag i alla fall, haha
Min 10 månaders kastrerade hane som går fritt i lägenhet 24/7 går på toalettlåda, som står i hans (alltid öppna) bur. Ett bra tips? som jag har är att köpa en toalettlåda som är tillräckligt stor för kaninen, en liten fin låda i hörnet var t.ex. inte min kanins grej. Sedan är placering i buren a och o, min kanins toalettlåda står precis under höhäcken, då han alltid äter och skiter samtidigt. Ett annat tips? jag har är att under kaninens invänjningsperiod lägga tidningar runt toalettlådan så att den blir "avgränsad"; min kanin tyckte inte att det var lika mysigt att skita på pappret, och satt han i ströet som inte låg i lådan nådde han inte käket samtidigt 😛Dock toalettränade jag min kanin sedan jag fick hem honom, det kan vara så att det blir svårare för dig då din kanin är äldre, men lycka till!
Har du samma strö i resten av buren som i lådan? Då är det inte så konstigt om hananvänder hela som toa, det blir ju som enda stor toalåda. Testa att ha t ex tidningar, matta eller fleecefiltar i resten av buren, så att det blir tydligt vad som är toan och vad som inte är det. Om han är så förtjust i att gräva och krafsa kan det vara uppskattat med en "grävlåda", typ en låda med hög kant eller en wellpappkartong som du fyller med t ex halm och/eller sönderrivet tidningspapper. Där kan han härja bäst han vill utan att röra runt allt överallt. :)
Oho för att satsa det sista på mirakel!
#5: Har funderat på att ha mattor i hans bur, men han tycker väldigt mycket om att gräva i sin bur och jag vill inte ta det naturliga behovet ifrån honom. Annars hade jag absolut haft mattor :/
#6: Förlåt mig men är du arg på något sätt? :P Det är ganska jobbigt att gå och plocka pluttar i hans bur om man inte vill kasta onödigt mycket strö :P Han är min första kanin som jag skaffade för över 2 år sedan och jag kände ingen annan med kanin, så jag visste inte allt man behövde veta. Jag hade hört att kaniner var lätta att göra rumsrena dock. Man måste ju börja någonstans för att kunna skaffa erfarenhet och kunskap om man inte känner någon annan som har kanin :) Och självklart är jag glad att han inte bajsar och kissar överallt, men när han var yngre så gjorde han sina behov BARA i sina pottor och inte överallt i buren. Detta beteende har kommit för kanske ett halvår sedan. Därför är jag väl frustrerad.
Du verkar tro att jag gråter över min kanin och inte tycker om honom bara för att han stökar ner sin bur (btw, han är en helt frigående kanin och får hoppa in och ur sin bur som han vill). Han är min bebis och jag älskar min lille plutt oavsett, så det så! :)
#8: Tack för tipsen :) Han blev dock rumsren så fort vi fick honom ungefär. Praktexemplar, haha :) Men detta med att bajsa i hela buren började väl för kanske 6 månader sedan, vet inte varför :S
#9: Nej, vi har inte samma strö i toaletten som i resten av buren.
Superbra tips? om att ha en grävlåda! Det kanske kan vara lösningen :D
Håller med om att #6 lät lite arg, jag tycker att man ska kunna fråga vilka frågor som helst så att det inte bara blir så bra som möjligt för kaninen utan också så bra som möjligt för en själv!!! Att ha kanin ska ju kännas som 100% ett nöje och inte som en smutsig bur som pengarna flyger iväg pga att man måste kasta massa strö!!! I början när jag fått hem min fluffboll så hade jag "toalätt" alltså sånna där hårda papperspellets i hela buren. Han bajsade lch kissade överallt å sen på natten rusa han runt så att allt blandades… När jag äntligen fick honom att förstå att han skullekissa i toan blev det löst i alla fall, men att försöka plocka bajspluttar bland alla de där pelletsarna var en mardröm!! När hans små kissolyckor blev färre å färre och han blev bättre på att kissa i sin toa så bytte jag ut ungefär halva buren till mattunderlag. Små olyckor hände men det var ju bara att tvätta^^ och bajsen krapa jga bara ihop till en hög på mattan och struntade i pelletsdelen haha :) nu har jag mattor i hela hans bur och han envisas med att bajsa överallt! På golvet å på mattorna i buen är det ju bara å sopa elr skrapa, men förut när jag hade pellets var det verkligen en mardröm… Massa pengar jobb och äckelstädning, inte kul!!!
#11: Det låter som en bra lösning! :)