Kan inte klippa kanins klor!
Hej, jag är ägare till 2 mysiga kaniner. Tyvärr gillar de dock inte att bli burna, och de har aldrig suttit särskilt länge i mitt knä. Jag har trott att det varit ungdjursbeteende, men nu är båda ett år gamla och det är fortfarande på samma sätt. Det är inget jag gruvar så mycket över, de gillar att gosa när de sitter i buren. Men problemet är att jag inte kan klippa klorna. Jag fick hjälp av mamma en gång och lyckades klippa alla tjejens klor och framtassarna på killen, och sen en gång till har jag lyckats klippa framtassarna på tjejen på egen hand. De är utekaniner, och gräver ganska mycket, men jag är lite orolig, främst för att killens baktassar aldrig blivit klippta. Någon som har något tips??
Lägg en handduk över kaninen som du liksom har runt kaninen, och ta bara fram den tass du klipper. Kan hjälpa om en håller i och en klipper. Så gjorde det när jag tog en av mina kaniner till vettris för att få hjälp med klippningen.
Om jag ensam klipper klorna så lägger jag en handduk runt kaninen, sen lägger kaninen på rygg i knät och tar fram tassen jag ska klippa, men det funkar bara på 3/4 av mina kaniner. Den mer bråkiga måste jag linda in i handduk och hålla i medans en annan klipper.
Är det just när du klipper klorna eller annars också? Kanske hantera kaninerna mer? Så att de känner sig lite tryggare i knäet? Har hört att en 2 - minuters klapp om dagen ska vara bra ;) Kaninerna kanske ogillar ställningen (när jag klipper klorna på mina niner så lägger jag de på rygg)? Lycka till med dina små! :D
Jag får oftast klippa klorna själv och jag varierar mellan kaninen på rygg (utan handduk men jag är då beredd på sprattel) eller att jag ställer kaninen på en av burarna som vi har, håller skyddande runt kaninen, pillar fram en tass och klipper (man får vända på kaninen för att klippa andra sidan.
Mina kaniner gillar inte heller att hållas även om dom gärna gosar annars.
l'm back
Tack för alla snabba svar! Jo, jag har provat med handduk men de slingrar sig mest bara ur. 2 minuters klapp om dagen kommer jag absolut upp i :) Men i sommar ska jag umgås mer med dem, då det är bekvämare att sitta i hagen någon timme när det är varmt. Ska ge dem godis varje gång de frivilligt hoppar upp i knät och försöka lyfta ut dem i hagen varje dag. Ska även flytta iväg hagen till ställen med fint gräs och mycket maskrosor och bära dem dit. Vill så gärna att de ska förstå att det inte är farligt att bli buren. Ska nog prova handduken igen, med hjälp av någon annan också så vi är två. :)
Min ena gillar inte heller att bli buren, så vi brukar bara sätta honom på golvet inne och sedan lägger vi en handduk över huvudet (och en bit upp på kroppen), funkar jättebra! Jag brukar låta mamma hålla handduken och så klipper jag. :) (Lindar alltså inte in kaninen i handduken, har prövat men det funkade inte så bra.)
/Sofia
"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson