Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 3229 ggr
tlover
1

(X) Död kaninunge 4 veckor

Imorse då vi matade kaninerna märkte vi att en av kaninungarna från en 4 veckors kull låg död i "kaninungehögen".

Jag har bara varit med om dödfödda kaninungar (och det är inte många, alla "riktiga kullar" vi tagit har varit helt utan dödfödda ungar) men inte kaninungar som inte varit dödfödda men dött före 6 veckors ålder (vi har varit med om en som bröt nacken men den var ca 8 veckor).

Föräldrarna vid den här kullen är släkt (total miss vid PARNING, så det är en slaktkull) så det kanske skulle kunna vara ärftligt men jag vet inte vad det skulle vara, kaninungen var i samma storlek som dom andra så det var nog tex inte megacolon.

Det enda som skilde den kaninungen år var att den var lite mer skygg jämfört med dom andra.

Jag märkte också att det lyckats mögla lite i boet, antagligen för att mamman proppat den jättefull (det kanske var det?)

Jag har möjlighet att skicka iväg den på obduktion men jag vet inte är det onödigt på en kaninunge? är det vanligt att kaninungar dör? (dvs har vi bara haft jättetur tidigare)

l'm back

VildaVittra
1

Jag skulle avvakta och lämna in för obduktion om någon mer dör.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
1

#1 Ja jag är lite rädd att jag överreagerar eftersom vi har haft tur när det gäller kaninungar

l'm back

Svado
3

Hur pass nära släkt är föräldrarna? Det är ju inte jättefarligt för kaniner att "linjeavla" eller "inavla" hur man än väljer o kalla det, ifall man bara gör det en gång.

Tråkigt med kaninbebisen! Har du möjlighet o råd att obducera så tycker jag också du ska göra det. 

Lycka till!

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

tlover
0

#3 pappan var morbror till mamman av mamman tror jag så jag var inte rädd för att ha dom som slaktkull men vi kan inte sälja dom med genbanksintyg.

Föreningen står för en del av obduktionsavgiften men jag är inte hundra på om det gäller för kaninungar eller inte (det är nått jag tänker kolla upp idag)

l'm back

[neptunens]
7

Jag skulle avvakta. Trist med ungen i vilket fall som helst, aldrig roligt att hitta de döda.

Och jag vill bara tillägga att det inte är farligt att "linjeavla" fler generationer heller så länge djuren är friska, så ingen nu tror att ungen dog för att dennes föräldrar var lite släkt.

tlover
1

#5 Vi kommer nog att avvakta, särskilt eftersom jag inte hittat infon om hur man gör med att skicka till obduktion än.

Vi undviker linjeavel eftersom man inte får genbanksregga kaniner som är släkt närmare än 2 generationer.

Men det ökar ju risken om det skulle finnas nått ärftligt man missat.

l'm back

RebeccaG
0

#6 Hör med din närmaste djurklinik hur du ska göra för att ev. skicka till obduktion. Kliniker brukar vara väldrig hjälpsamma med sånt. 

Håll tummarna att det inte är något ärftligt nu då, får väll hoppas att den 'bara' blivit sjuk utan möglet du beskrev🤔

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Ljusta
0

Inte helt ovanligt att ungar dör vid 3-4 veckors ålder när de går över till att äta fast föda. Inavel förstärker ju också de negativa egenskaperna som finns, och om det skulle finnas någon missbildning i den linjen så kan den ju dyka upp, men då är ju inte föräldrarna nåt att avla på. Hur som helst så går det ju inte att veta nu vad som är orsaken, så man får bara hålla tummarna att ingen mer dör och isåfall hoppas att det var en annan orsak än kroppslig :)

Ljustadalens kaningård

Cathérine
0

Som #8 skriver: det är trist, men inte ovanligt att övergång till fast mat kan leda till magproblem och dör. 

Hos mig var det minsta unge i första kulle och den som varit lugnast i 3e kulle. 

Hoppas att de andra ungar hos dig klarar sig

tlover
0

#8 #9 Jag har alltså antagligen bara haft tur förut (Jag har ju ändå haft 41 kaninungar totalt, så en som dör av övergången är väl kanske tur då)

l'm back

devilsdaughter
0

Antar att du redan kollat efter diarre.. Jag förlorade en unge i förra kullen vid 4 veckors ålder då den fick diarre av att börja äta vanlig mat…

tlover
0

#11 jag såg inget tecken på det i alla fall.

l'm back

tlover
1

Hittills så är alla kaninungar som är kvar pigga, nyfikna, har inga tecken på diarre el liknande, äter och dricker bra och gör glädjesprång då och då.

l'm back

tlover
0

Hittills äter och dricker alla och verkar som kaninungar ska så jag tror inte det var nått smittsamt längre men såklart säljs inga kaniner från gårde fram tills det gått 2 el 3 månader

l'm back