Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 351 ggr
[AnimalLover1]
0

Hona med hona?

Hur många av er har flera honor tillsammans som inte är kullsystrar eller mamma och dotter utan en gammal och en unge som aldrig känt varandra? Mina föräldrar har bestämt sig för o köpa en liten hona till min gamla hona, jag vill faktiskt hellre ha en kastrerad hane, jag vill ha en till kanin, verkligen, men är hela tiden rädd och orolig för att om jag får en till hona, att de kommer bråka sönder vid brunsten även om det är stor bur, eller att den kommer bli skitjobbig vid brunst, eller vid tonårsperioden… Vill verkligen börja om med en liten unge men vill verkligen verkligen verkligen att den ska vara väldigt kelig, snäll och social och inte sur eller så alls vid någon av tiderna. Hur satte ni de tillsammans?

tlover
0

Jag har inte försökt än men jag kommer (testa) att ha mina avelshonor i koloni så snart jag byggt klart det hela.

Jag tipsar om boken "rabbits in colonies" som blandannat zabbio här på forumet är medförfattare till.

l'm back

Fridaaaa
0

Inga av mina är kullsyskon, de bor två och två, har 3 par som är så, enbart honor 🙂

Hade dem i bur bredvid varandra först samt Hage, och sedan satte jag ihop dem på neutral plats, sedan fick de gå ihop.

Ena paret dock fick träffas i Hage ett par månader dagligen plus galler mot galler i burar, det sättet fungerade bäst att få ihop dem, dock inte det sätt jag igentligen vill men fungerade bäst på dem 🙂

Men rekommenderar inte att sätta ihop en vuxen med en liten bebis. Alla mina har varit minst 4 månader gamla innan de satts ihop med vuxen, för att kaninen ska ha en chans att försvara sig om det behövs.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

RebeccaG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har 2 av mina lejonhonor tillsammans. 
Dem är halvsystrar & har samma mamma, det skiljer lite drygt 1 år mellan dem. Deras bur är 150x80x50(LxBxH)

Det går bra sålänge jag inte råkar sätta in ojämnt antal matskålar/grönsaker/godis i buren då båda är högbrunstiga just nu(varav den yngre är inne i första brunsten just nu så hon är inte jätteglad i att dela sin mat med syrran😉)

Bild på systrarna gul(Easy) & blå(Nikki)😎

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

sara8282
0

Jag har tre honor tillsammans, två är 7 månader gamla, och en är 6 månader.

De är inte släkt med varandra, men det funkar bra.  De jagade varandra i början, och red på varandra, den yngsta är mest påstridig.  

Ingen av mina honor är sura någonsin.  Har dock haft en hona som kunde vara rätt sur, vet inte om det var vid brunst, men hon kunde fräsa och attackera med framtassarna.  Men henne har jag inte kvar.