Min kanin har börjat att bitas.
Min dvärgvädur (hane) är ca 2 år och 4 månader gammal. Han har alltid skött sig väldigt bra, men de senaste månaderna så har han börjat att bitas. Han biter mest på mig och inte så mycket på min sambo.
Hans bett känns som att någon skulle nypa en jättehårt med naglarna ungefär. Han biter mig i fötterna och anklarna.
Det är så konstigt för han har inte gjort såhär förut utan det började som sagt för någon månad sedan :/
Jag funderar på om det är för att jag oftast är den som ger honom godsakerna utöver höet och pellets d v s morotchips (för kaniner), vindruvor, morötter, sallad, körsbärstomater osv. Och att han tror att han kan bestämma över mig genom att bita mig och få godis? Typ som att han vill bossa över mig? I och för sig så biter han ju mig även när jag inte står i köket (det är oftast i köket som han får sina godsaker) :/
Jag säger självklart till genom att ropa till och putta på honom med foten (inte hårt utan bara som en varning), men han verkar inte lära sig att det är fel :(
Någon som har varit med om liknande? Vad tror ni att det kan bero på? Vad kan jag göra för att få honom att sluta bitas?
Det är ett ganska jobbigt problem så jag hoppas att någon kan hjälpa mig :(
Du är helt säker på att han inte kan vara sjuk eller ha ont? Testa att helt sluta ge honom godis under en längre period och se om ovanan försvinner då det låter som om han lyckats bli lite väl bortskämd.
Om du inte får något bra svar här finns det förresten veterinärer som har gratis rådgivning, jag har själv ringt en sådan mer än en gång när jag haft nåt bekymmer med kaninerna. :)
#2: Jag skulle nog säga att jag är ganska så säker på att han inte är sjuk eller har ont då han är väldigt aktiv. Skuttar runt, jag kan klappa/klia honom över hela kroppen utan att han hoppar undan av smärta eller så och han får sina glädjeryck och kutar runt som en dåre då och då. Så han verkar glad :)
Jo, jag ger ju bara honom morotschipsen när jag borstar honom eller när vi övar på hans tricks :) Men resterande (grönsakerna) ger jag honom fortfarande ibland för jag tänker att det är grönsaker och det ska han väl ha. Men jag kanske ska testa att ge det i hans matskål istället för att ge honom det helt random när jag står och lagar mat.
Jag undrar hur lång tid det ska ta tills han slutar bitas då :P
Jaså? Hur hittar man veterinärer som har gratis rådgivning? :D