Prickar på öronen?
Upptäckte igår att min kanin har utåtstående prickar(gula typ) på örornen, längst ut främst, är det någon som varit med om detta? Ska se till å fixa vaccinering till hnm kanske kan fråga veterinären då… Någon som vet om det är akut…? :s
Om du kan visar en bild är det lättare att uttala sig. Om huden inte är röd och det är
Det finns en bild på nedanstående sidan: http://pdg.ofsen.com/milia
Det var svårt att få en bild eftersom han har hår ivägen och eftersomd e är hudfärgade å bara smått orangefärgade… Jag har bokat en veterinärtid på måndag för säkerhets skull, i värsta fall får jag åka in tidigare om det blir värre… Huden är inte röd, men han har kliat sig så minat en spruckit… Kanske fler nu vet ej, denna bild tog jag igår kan försöka ta en bättre ikväll
Min häst fick flugägg på bakbenet som såg ut som gula pricksr som inte gick bort hur mycket du borstade.använde ryktsten , då gick dom bort…kanske flugägg?
Menar du pricken inne i örat där?
Isåfall nej de där e inget konstigt :) De får så ibland, talgkörtlar kallas dom.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Blivit biten av diverse småkryp?
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Jag tycker samma som #5. Ser ofarligt ut, men jag är nyfiken vad veterinär kommer att säga. #3Kan du berätta sen?
Ja absolut, om han ej blir bättre tills måndag… Om det blir bättre så känns det ju onödigt att betala 750kr för ett veterinärbesök om det ej e nån fara med hnm liksom! Försökte ta bilder, tror ej det är småkryp, verkar konstigt med samma prickar på båda öronen som sitter så tätt! Kollade runt lite om talgkörtlar å tror inte att det är det heller :/ Pricken som syns i #3 är den som sitter längst in i örat, men längst ut, under pälsen så finns det många som e små hårda och lite orangefärgade, det verkade som han klia på dem igår men idag har jag ej sett det lika mkt! Och han verkar ej ha kliat sönder någon prick idag vilket det såg ut som han gjort igår! Han visar inga andra symptom på tex öroninflammation som ja läste om, för små bölder kan vara ett förstadium till det, men hans öron ser bra ut om man kollar ner i dem, inget var, ingen bortkliad hud, ingen lukt, det verkar heller ej vara skabb då som jag förstått det så är prickarna svarta och längre in i öronen? Men jag är inte säker! Höll upp örat mot en lampa för att man ska se prickarna
Min hona får sånna titt som tätt, som tidigare talare säger är det som talgkörtlar. Inget farligt, de går ner efter ett par dagar, men kan dyka upp igen. så länge kaninen inte verkar ha ont av det bör det inte vara farligt.
Okej så jag behöver inte gå till veterinären? Hehe fattig student 😇 kan ju boka om besöket på fredag typ om det ej blivit värre, så kan jag avvakta…
Jag skulle sparat pengarna och köpt lite gosiga grönsaker till kaninen istället för att göda en veterinär :)
Utifrån vad du visat på bilderna är det där absolut inget farligt.
Lycka till med din ninis!
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Haha okej låter som nått han kmr uppskatta :) behöver pengarna till att göra en rasthage till honom så hehe ;)
Tänkte berätta bara att jag bokade om och vaccinerade bara istället. sköterskan som jag träffade verkade inte så engagerad i kontakt med kunden direkt, men jag frågade henne ändå. hon kollade fundersamt på öronen och jag sa att jag läst på lite och att det kunde vara talgkörtlar, hon svarade mm det ser det ut som, men hon lät inte säker, snarare glad att jag gett ett förslag haha 😃 tack för alla svar! hans prickar har blivit annorlunda, som sårskorpor som jag tror kommer försvinna med tiden bara 😃