Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1642 ggr
Mita75
0

Tre honor tillsammans?

Vad tror ni rent spontant om kombinationen: mamma, en hona från årets kull och en hona från fjolårskullen, (som nu bott i en bur alldeles bredvid med bara en nätvägg emellan så de är ändå bekanta med varandra, sitter ofta vid nätet och nosar.) Buren är 3 meter lång, 60 cm djup, har två hus (60*30) där de också kan sitta på taken, och två stora sittpallar. Känns det som en kombination som skulle kunna fungera? Ungarna lyckades smita över till den andra honan (fjolårskullen) igår genom en öppning uppe vid taket jag inte tänkt på att det skulle vara en möjlig rymningsväg. Nu är den tätad, men då slog mig tanken på att försöka mig på den ovan nämnda kombinationen. :) men har aldrig haft mer än två systrar tillsammans, så därför frågar jag nu er.. :) vad tror ni? Är det värt att prova?

Kaninlivet
0

De beror ju på hur kaninerna reagerar :) min kompis hade två syskon som va honor tsm och de funkade jätte bra men en dag så bråkade dom rejält så tussarna flög runt! Så ja de e olika hur de går men de skadar aldrig att testa

Svado
0

Prova, går det bra så gör det det, går det dåligt så lär du märka de :)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Mita75
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, jag tror att vi ska prova! Honan från fjolårskullen bodde tidigare ihop med en syster till henne, men dem fick vi sära på då den andra blev extremt dominant och ilsken, så den här tösen var konstant rädd. Nu är hon supergosig mot oss och brydde sig inte alls om ungarna som kom på besök igår, de fick till och med dela matskål med henne.. ;) Men just storleken på buren är väl oki för tre kaniner iaf vad jag kunde läsa mig till, eller är jag ute och cyklar då…?! Bilden är från igår när ungarna kom in till den andra.. :D

Emouse
2

åh så sötaa🙂

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Mita75
0

#4 Kan bara hålla med.. ;)

Viccan92
1

Jag har haft just den kombinationen hemma under en vinter. Gick superbra. Nu var den yngsta honan bara ca tre månader men det gick jättebra.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Mita75
0

Ja dessa små är födda 1 april och går kvar med sin mamma några veckor till, men sen tänkte jag isf öppna upp så dom får stort.. :)

[AnimalLover1]
1

Måtten är väl tillräckligt lagom, i genomsnitt får alla tre 1 meters plats :)

Melao
0

Det kan säkert funka, men du ska vara beredd på att det lätt blir bråk i brunstperioder. Honor är ju lite kinkiga på det sättet, kan vara bästisar ena dagen och dödsfiender dagen därpå, om brunst och/eller skendräktighet kommer emellan. Det blir inte alltid så och gott om plats förebygger ju, men även om din bur är stor är den nog inte tillräckligt för tre honor som vaktar låtsasbebisar mot varandra. Men det är så väldigt olika från kanin till kanin så är absolut värt att testa :)

Om man vill ha en mer stabil tjejtrio är kastrering det bästa :)

Oho för att satsa det sista på mirakel!

Mita75
0

#9 Tack för tips?, ska absolut ha ett vakande öga på dem =)