Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 398 ggr
Nava
0

Snälla lita på mig!

Jag har 2 kaniner som en är ganska skygg och den andra mera social, men henne kan man inte lyfta upp, ha i sele m.m och så fort hon kommit fram och hälsar så springer hon iväg eller bli ivägjagad av den andra, dom litar alltså inte på mig, och hon som kommer fram och hälsar har jag försökt lyfta upp och så, men hon bits då, inte så kul när jag kunde lyfta upp henne hur mycket som helst förut, för övrigt är honan 4 år och den skygga hanen 2, snart 3. Men han är jättesnäll i famnen men innan och efter så litar han liksom inte på mig, det tar typ 15-20 minuter att kunna få lyfta upp honom. Snälla kan någon hjälpa mig!

Bright light creates black shadows.

Never say never and Never say Forever

slarvigt
0

Jag tror att det bästa sättet är att umgås så mycket som möjligt med dem på positiva sätt och ge dem så lite obehagliga upplevelser som möjligt. Plocka alltså bara upp dem (så länge de tycker det är obehagligt) när det verkligen behövs och låt dem få positiva upplevelser av att vara med dem: ge godis och smek och kli (när de kommer fram till dig). I början kanske du bara är där i långa stunder utan att försöka närma dig dem. Två kaniner kan vara svårare att få tama, speciellt om de bor ute. Men det går ju helt klart :)

Nava
0

#1 Ok tack för hjälpen.

Bright light creates black shadows.

Never say never and Never say Forever