Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 722 ggr
lottie350
0

Vad får de respektive inte äta?

Jag tog nyss över en kanin och undrar lite på vad de får respektive inte får äta?

twinnie
0

Såhär på rak arm kan jag bara komma på en sak som är riktigt giftigt, vilket är avokado ^^ ska dock tänka vidare.

Llinnea-
0

Blött- och ny klippt gräs är inte så bra för dom

SaraB
0

Sedan får de äta, bla gurka, sallad, morot, knäckebröd och pellets (en bra pellets är Lottie.). Kommer nog på något mer sedan.. ;)

mimmi.k
0

Banan får dom äta! Det är Tussilagos favorit mat!

twinnie
0

Finns massor man kan ge:

Grönsaker ska ges dagligen. I det vilda äter ju kaninen blad, bark & andra svårsmälta växter. Man ska helst ge minst 3 sorters grönsaker per dag (om kaninen är van vid det). Morotsblast, betblast, maskrosblad & blommor, persilja, klöver (inte rödklöver), broccoli, paprika (grön), brysselkål, basilika, spenat mm. Om man "bara" ger en sorts grönsak per dag kan kaninen få problem med ämnesomsättningen. Därför ska man variera!

Annat, som kan ges i mindre mängd:

Papaya, Ananas, Jordgubbar, Melon, Hallon, Persika, Päron, Fullkornsbröd (torrt) mm. Ej i stora mängder, då högst någon tesked om dagen.

Det du ska se upp för:

Salta eller sockerrika råvaror, nötter, choklad, flingor eller andra spannmålsprodukter (tex. kakor & bröd). Inte heller mat från din tallrik. Detta kan orsaka olika tarmsjukdomar eller fetma.

Det är heller inte nödvändnigt med salt/mineralsten, eftersom kaninerna slickar för att det är gott och överdosering utav just salt kan leda till njursjukdomar.

lottie350
0

Jaha så hårdbröd är inte så bra då? Jag satte in en saltsten igår ska jag ta bort den då? De förra ägarna verkade inte haft någon sån till honom.

Frida
0

#6 Ta bort saltstenen och ge bara knäckebröd i små mängder och inte så ofta.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

twinnie
0

Precis. Knäckebröd kan ges som godis ibland :)

flisan93
0

det finns en hemsida där det står vad dom får äta och inte äta och det står även mycket annat om kaniner! http://www.kaninhornan.se      jag tror att den ärså:P

lottie350
0

Hur är det med vitkål? Får de äta det?

lottie350
0

någon som vet?

flisan93
0

Nae det får de inte

Mimmiih
0

men dom kan äta harkål,  har jag då hört?  Torka brännesslor: mkt nyttigt,  om kaninen får gaser/tarmsjukdom,  så ge den rölleka, det lugnar..  kommer inte åp nått mer nu, men dte kanske kommer mer sen..  ;)