Era första kaniner?
Kan ni berätta om era första kaniner?
Vi hade först 2 belgiska jättar, som var tänkta till köttkaniner, men tja, det gick liksom inte ;)
Min första kanin hette Grollan som jag fick från min granne när jag var 6 år. Innan det hade vi också kaniner men dom var inte mina :). Grollan var en blandras kanin med uppåtöron och var grå (typ chinchillaliknande). Hon dog av ålder när hon var 7 år har jag för mig.
Jag köpte mina första kaniner 2008 från en uppfödare här i närheten. En lill wiener och en Tan, som fick namnet Donna och Dolly! Världens härligaste kaniner 😍 Tyvärr lämnade jag tillbaka Dolly efter några veckor eftersom hon var ganska stor och svår att hantera för mig, en ganska krävande envis dam. Donna är i himlen nu, och lämnade mig tyvärr förra året. Och jag saknar henne och Dolly något enormt!!! 😕
min första skutt var en bondkanin/holländar blandning :) jättefin chinchillafärgad dam som tyvärr är i kaninhimlen nu pga cancer :( *saknar dig finaste philladelphia, du finns alltid i mitt hjärta
med vänliga hälsningar Hanna & djuren
Min första kanin hette Mio. Jag fick honom när jag var endast 7 år gammal…lite för ung tycker jag nu. Jag fick inspiration till namnet genom Astrid Lindgrens "Mio min Mio" :'D Mio var en mörkgrå lejonhuvud. Jag älskade honom så mycket!! Tyvärr så var vi tvungna att avliva honom vid 3,5 års ålder, pga problem med njurarna :(
var kanske kring 7-8 när jag fick mina första kaniner, alldeles för ungt. Dem var köpta på en djuraffär, två dvärgvädurs blandningar. Dem blev jätte tama och fina men var dock bara med oss i ett halvår ungefär.
Min första helt egna hette Simba, en vit rödögd dvärgvädur. Hade honom ca 2 år innan han på nåt vänster tog sig ut mitt i natten och försvann. Tror jag fick honom -02 eller något sådant.
Min första kanin fick jag sommaren 2002.
En dvärgvädurs hona som var madagaskar mantlad, vid namn Findus. Gick bort hösten 2005 misstänkt RVHD.

-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Min första kanin hette Rosa och jag fick henne när jag var 7-8 men delade med min syster som var 10-11 kanske (lite ungt enligt mig). Rosa fick vi av en som behandlat henne dålig och vars hon var bortglömd men hos mig levde hon 1.5 år tills hon blev tagen av en hund… Rosa var en av rasen dvärgvädur och var en Madagaskar mantlad tror jag. Kan inget om färger om man säger så. Hon dog vi 4,5 år ålder tror jag.
Hon var min lilla ögonsten och kaninen som drog upp hela mitt kanin intresse.
Min absolut första kanin var en vit rödögd dvärgvädur. Jag fick honom när jag fyllde 7 av mina föräldrar.
Eftersom jag var bra kompis med dottern i familjen (hon gick i min klass) så hade jag fäst mej vid denna albino innan de var leveransklara. Uppfödarna var inte säkra på könet, vilket inte spelade mej någon roll, men jag minns att jag därför döpte den till "Lille Skrutt".
Tyvärr varade lyckan över min nya kanin inte speciellt länge då den ca 3-4 veckor efter jag fått hem den dog i lunginflammation. Men eftersom den dog så pass tidigt så fick mina föräldrar välja en ny kanin åt mej. Då blev det en viltgul hane som jag döpte till Hugo, namnet fick den eftersom jag samma dag, som jag fick hem honom, gick på bio och såg filmen "Djungeldjuret Hugo" 😉
Yohanna & Kaninerna 
http://holbackens.weebly.com/
Då jag till en början skulle börja med havanna hermeliner hade jag tingat en riktig liten sötnos från en bekant. Men tyvärr blev hon, tillsammans med sina syskon och mamma, stulna bara någon vecka innan jag skulle hämta henne.
Då började jag leta runt efter en ny hermelin och hittade rasen dvärghare! Blev genast nyfiken på rasen och fick ett förslag om att ta över en redan ställd hona vid namn Doris på ca 2 år. En riktig pudding som jag verkligen inte ångrade att jag köpte!
Jag åkte ner till en utställning i Örebro (om jag inte minns helt fel) sommaren 2007 och fick många fina år med henne och förgyllde min vardag tills dess att hon somnade in våren 2012.

Skärbos Pandora
#11 stal någon kaninerna OO men herregud… var dom av väldigt fin stam då elr? :S
med vänliga hälsningar Hanna & djuren
#12 - Jodå det var en någorlunda fin stam. efter 94,5 p ;) Men mer kommer jag inte ihåg.
Men Doris (dvrägharen) var efter två riktigka pärlor, 95 (Champion) och 94 :)
min första kanin hette Stampe (väldigt klassiskt) och var en väldigt bra nybörjar-kanin. Jag gav honom överfull matskål med pellets varje dag och visste inte att dom åt hö. bara låg och sov i det. Jag tror har var dågon jätteblandning eftersom att han vägde runt 5 kg. Jag bar runt på honom hela tiden och han satt så lugnt i mitt knä ändå om jag inte var så snäll mot honom. t.ex att jag blåste honom i öronen 😕. Jag lärde mig att man inte fick göra så och då blev han lugnare mot mig. En dag när jag kom hem så såg jag honom bara stendöd utsträckt i buren. Gissa om jag blev ledsen. Jag var så liten och jag fattade ingenting, men jag minns det så väl.
Frida
Min Första kanin hete Ninis, och jag var väl kanske 7 år. Han var så himla mysig och snäll. Hade byggt hopphinder till honom. Sen gick han bort på halloween:/ Jag var så himla ledsen för det..
Min första kanin var en dvv korsning - madagaskar.
Minns inte hur gammal hon blev, var väldigt ung när jag fick henne :P
Min första egna kanin fick jag 2011. Pappa hade lovat mig en kanin o satt o kollade på blocket en kväll, så pekar mamma på en kanin o sa den tar vi. Jag ville absolut ha en hona men detta var en hane. Så gick hon iväg o ringe, hörde då utifrån hallen "vad bra då kommer vi efter kvällsmaten" fan tänkte jag. Så åkte vi dit o då var det som en dröm för mig, ett litet "kaninstall" med ca 30 kaniner i. Och där satt han på ett bord, 10 veckor gammal och jag var fast. Ångrar mig inte en sekund och den dagen då det inte är vi två längre så kommer jag alltid minnas honom. Än så har vi många fina år tillsammans kvar. Renrasig dvv, japanbrokad och seriöst världens snällaste o mysigaste. Vissa gånger har han fått följt med till Ica, stan, mormor osv och det kan jag lova är mkt uppskattat! :)
Jag har ju mina 4 ninisar, en av dessa är Pluto. Som jag älskar så mycket. Han föddes den 14 april 2011 tror jag. Han kom från början från fritidsgården. Så jag och en kompis var upp och tittade i "kanin huset" det var bara en kanin som var ledig att "hyra" han som ingen riktigt tyckte om, med stora öron och konstig päls. Men jag och min kompis. Vi fastnade för honom direkt. Och namnet blev Pluto! (Lite komiskt, i med att han är rätt stor) Pluto följde senare med hem. Och vi fick behålla honom. Tyvärr fick min kompis mindre och mindre tid i med andelshästen hon har, så hon hade inte så mycket tid för Pluto och såg hellre att han bodde hos någon som hade tid. Och sen dess har han varit min. Ändasen den dagen i november vi tog hem honom. Nuhar jag haft honom i ca 1,5 år. Min lille Pluto, han som är så speciell!
Min första kanin var en underbar viltbrun dvv som jag fick när jag fyllde 6 år efter ha tjatat i en evighet fick jag min lilla älskling som fick heta Gullan, den bästa lilla tjejen man kunde önska sig! hon blev 5 år och kommer aldrig glömma dagen hon dog! Hon finns alltid i mitt hjärta älskade Gullan
Min första kanin var någon hermelinkorsning, chinchilla färgad pojke som jag fick när jag var typ 7-8 år kanske.
Idag är jag 29 så det är rätt länge sen.
Han hette Chico, vi avlivade honom efter ett par år men varför vet jag inte, förmodligen för att jag tröttnat något och han blev rätt otrevlig o sur tror jag också, jag kanske inte var alltför snäll med honom kan jag tänka mig, barn är väl inte alltid världens bästa djurägare.
Och då lessnade mamma och tog bort honom, men jag tänker fortfarande någon gång om sänder på honom, han är inte glömd och kommer aldrig bli det :)
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Mina 2 första kaniner hette Amalia och Madicken, Amalia var Madagaskar och Madicken var viltgrå brokad (?) Jag köpte dom i en djuraffär 2006 tror jag de va. Madicken var min lillasysters kanin och Amalia var min. dom bodde i en innebur i en liten stuga på vår tomt, inneburen var oftast öppen så att dom kunde gå runt var dom ville där inne. Amalia och Madicken var någon slags vädurskorssning, Madicken var världens snällaste! Amalia var väll lite bråkigare, eller vad man ska säga ;)
Ni är de bästa som finns, Lea, Jamie, Trix, Humlan, Lilja <3
Medarbetare på Lejonkanin ifokus
www.minkaninblogg.blo.gg
Min allra "första" hade jag för så länge sedan så jag knappt mins den. Men den som blev min nya "första" var bamse. Bamse var en Dvärgvädurs hane. Han skaffade jag när min råtta hade dött och jag ville ha något nytt djur. Uppfödaren skulle sälja 3 kaniner. Men även om min mamma gillade en annan bättre så var det ju mitt val. Och så bamse kom med mig hem den dagen. Bamse blev bara 5 år. I början av 2013 hängde han sig i buren. Buren är såklart inte kvar. Han hade lyckats putta bort brädan som gjorde buren säker och jag upptäkte det inte fören det var för sent. Gud vad jag grät när han dog för mig, Köpte han som ca 1 år gammal. Så 4 år är ändå ganska långt även om han hade kunnat få några år till med mig. Bamse var den som gjorde att jag fick intresse för kaniner i övrigt. Jag har däremot kvar hans första avkomma, en hona vid namn Lilja. Bifogar en bild på bamse i detta inlägget och en på Lilja i nästa
Min första kanin fick jag år 2000 då jag var 6 år gammal. Pelle fick han heta efter min gosedjurskanin, fantasifull som jag var ;) En viltblå liten dvärgvädur med ett stort hjärta. Han somnade in i min famn 2010 pga hög ålder.
Skutti är min första och nuvarande kanin, 10 årig dvv hona som är världens underbaraste
Min första kanin är Ebba, fick henne för 6 och ett halvt år sedan, har haft henne sedan dag ett, då det var hos min kompis hon föddes… :)
Hälsningar Linnéa och frassarna
Jag och min syster fick varsin dvärgvädurskanin när vi var små av en familj vi kände som fått ungar på sina. Hade dem i 2-3 år ungefär, sen var de borta en morgon när vi glömt stänga in dem i nattburen. Tror att nån tagit dom faktiskt för det fanns inga spår efter rovdjur.
Min första egna kanin (mamma hade haft kaniner för först kött och sen gödsel så länge jag minns) fick jag då jag var ca 7 år (94) hon var en svart bonnkanin med hängande öron och hette Minny. Hon dog av en rovfågel då min mamma glömde henne i hagen (hage utan tak och golv, det var mer en "se till att kaninen kan fångas igen om nått barn tappar den hage").
l'm back
Min första egna kanin var tänkte som enbart sommarkanin. Men eftersom vi alla fastnade för henne och det funkade med allergin (både jag och pappa är allergiska) så frågade vi uppfödaren ifall vi fick behålla Penny. Visst fick vi det! Penny födes 2007 och var en holländsk kanin, japan gul/svart. (Kaninen i bakgrunden)
Min första egna kanin fick jag i 7års-present, vi åkte till affären och så fick jag välja en och fastnade för världens underbaraste lilla avlånga svarta kanin med ett öra upp och ett ner <3
Hon fick heta Molly och hon var verkligen världens snällaste kanin, helt perfekt! En gång råkade hon dock bita mej i tån när hon var ute fritt på trädgården, hon tyckte den luktade gräs haha!
Hon dog tyvärr när hon var 5 år bara pga att hon skadade sin lite för långa svankrygg:(