Kontrakt eller liknande???
Ja som sagt, jag har ett par kanin intresserade familjer som kommer nu i veckan och på måndag och ska låna/hyra kanin av mig hela sommaren från Juni till Augusti, men nu till frågan:
tycker ni att jag ska ordna kontrakt/hyresavtal på kaninerna? o isåfall, finns det nå mallar jag kan få låna eller få lite tips? hur ett alternativt "kanin-hyreskontrakt" ska innehålla/se ut. Då jag inte har så mycket erfarenheter kring att hyra ut kaniner så vet jag inte om det är nödvändigt med kontrakt, men jag vet som sagt inte.
Hoppas någon kan hjälpa mig med dessa frågor.
Japp, det bör du göra. De kan ju annars "sno" kaninen.
Exempel: Kanin av rasen (ras) uthyres av (namn) till (namn) från (datum) till (datum), sedan mottagen (pris) för uthyrningen.
Glöm inte skriva villkoren, exempelvis om djuret blir sjuk i deras ägo ska de stå för kostnaden m.m, och självklart underskrift av er båda och dubbla kopior.
Nu har den första kaninen fått åka till "fosterfamilj" under sommaren, först ut blev min Belgiska jätte hane, jag ornade med kontrakt så nu behöver jag inte oroa mig att kaninerna blir "stulna".
#2 Vad bra. Jo, kan vara knepigt med villkor osv.
Men muntliga avtal håller inte och även om personer kan verka att lita på så har det hänt tråkiga saker och tvister ibland.
Som t.ex skriver man inte vem som ska betala veterinärvård under perioden du hyr ut, så kan du som ägare hamna på den smällen eftersom det inte skrevs ner på kontrakt osv.
Därför är kontrakt vid uthyrningar av djur och försäljning av dyrare föremål ett måste enligt mig, man får absolut inte glömma "Säljes i befintligt skick" när man säljer saker :D
#3: Skrev på kontraktet vilkor att kaninen ska lämnas tillbaka i samma goda kondition och hyrestagaren blir ersättnings skyldig ifall kaninen dör osv o att hyretagaren får stå för eventuella veterinärkostnader ifall kaninen blir sjuk eller skadad under den tid den bor hos dom. Men de verkar vara väldigt seriösa, jag har även fått bilder hur kaninen har det, dom fick med en stor Hage 2 meter lång och där har dom gjort det väldigt mysigt för kaninen, ett stort hus med två våningar och en massa halm, så han har det bra där hos en snäll familj som är super nöjda :)
De fick skriva upp deras namn-efternamn, adress, postnummer, ort, och telnr på kontrakten och även skriva under signatur på ett par ställen i kontraktet.
Dock blev det inte så värst snygga kontrakt "så att säga", men…men det går lika bra ändå :) Men ska göra snyggare kontrakt på datorn innan nästa kaninhyrare kommer om ett par dagar :) så blir det inte lika rörigt.
Äsch, det spelar ingen roll. Går lika bra att skriva med en bläckpenna på ett vanlig papper också:P
Putt :)
Hälsningar Nellie