Vill inte hoppa i sele
Hej! Jag har en kanin jag försöker vara ute och hoppa i sele. Men det ända hon gör är att springa till buren och vill in:/ antar för att det är lite läskigt. Men har ni några tips? på hur jag ska göra för att få henne mindre rädd, eller vad man ska säga? Och om det är själva selen som är problemet, eller kanske jag som är lite hastigt på? Hur ska jag göra då :O.
åhh, jag har samma problem så kan ju inte säga så mycket:/
Love Laleh<3<3:)
Jag hade det problemet förut med en av mina damer. Det gick över när jag bytte från h-sele till bogsele🙂
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
#1 Får se om de andra har något att säga, så kanske båda får hjälp :P
du kan ju söka på google eller så söker du på kaninmagazinet;)
Love Laleh<3<3:)
#2Vilken tur att jag beställt två då :P Tack ska kolla!
En annan sak att fundera över är kopplet. När jag var nybörjare med kaniner för 9 år sedan fick jag för mig att använda ett rullkoppel (för småhundar) som koppel. Vilket skrämde slag på min kanin varje gång kopplet rullade och uppgav rullljud. Han är annars inte ljudrädd men just detta skrämde honom. Bytte till lina vilket han accepterade. :)
Jag använder inte rull koppel, jag har ett 2,5 m lina. Så det är nog inte problemet skulle jag tror.
Har du tränat kaninen i selen då?
Annars kan det ju va selen som är problemet.
Du kanske ska träna henne mer i sele och kanske pröva en annan sele.
(Mina kaniner går i alla selar)
njea, asså det var ju inte så jätte länge sedan jag började med att gå med henne i sele. Men hon drar inte och sprattlar inte när det drar emot lite (LÄNGRE). Men innan satte jag på henne selen i buren, så hon var nog hyffsat van vid själva selen innan vi börjad gå ut på tomten. tänkte om det är smart att sätta på henne selen i buren, öppna dörren och vänta på om hon går ut ifall det skulle vara lite läskigt utanför, så går det i hennes takt?