Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 787 ggr
VildaVittra
0

Krav på kaninvakt?

Nu när sommaren är på annalkande så dyker det upp en hel del trådar om folk som vill ha eller erbjuder sig vara kaninvakt.

Vad har ni för krav på kaninvakten? Ska denne ha en försäkring? Mångårig erfarenhet? Vad får det kosta i veckan? Ska kaninvakten erbjuda bur eller tar ni hellre med en sådan? Hur löser ni det om kaninen blir skadad eller sjuk? Ska kaninvakten aktivera din kanin dagligen eller räcker det med tillsyn och mat?

Börjar nästan fundera på att annonsera om att vara kaninvakt, utomhusutrymme eller tid lider jag ju ingen brist på. 😛

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zabbio
0

Tror att du varit bra på det :) Tänk på att hålla nykomlingarna borta från dina egna och helst från varandra första veckan. Desinfektera burar mellan nya gäster.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Mickis1994
0

Du får gärna kaninvakta mina kaniner 😉

Jag har inte behövt lämna ifrån mig kaninerna när jag har varit borta utan lyckas flörta till mig någon i familjen eller granne/vän. Har inga direkt krav på mina kaninvakter. Vill endast att kaninerna ska då mat dagligen, samt tillsyn. Beroende på hur länge jag är borta får de även äran att städa burarna/rensa dom. Beroende på vem som vaktar kan jag även be dom släppa ut kaninerna i hagen medan de matar/fixar hos kaninerna. Har vänner som har kanin själv och de brukar vara utmärkta kaninvakter som gärna tar ut kaninerna i koppel och rensar i burarna.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

RebeccaG
3

Jag har väldigt höga krav ifall jag skulle skaffa kaninvakt😂
(Nu kommer ju inte det vara aktuellt då min mamma/syster/mormor gärna hjälper mig om jag av någon anledning skulle vara borta och inte ha kaninerna med mig😉)

Jag personligen skulle kräva många års erfarenhet av kaniner av olika slag. D.v.s. inte bara sällskapliga dvärgvädurar utan även erfarenhet av agressiva kaniner, då jag har en kanin som inte är särskilt kelen av sig, inte mot mig heller såhär i PMS tider😎(jag har inga agressiva kaniner, men min dam är lite mer egendomlig av sig och tycker inte om människor hon inte känner). Jag har även 2 damer som är inne i första brunsten så dem är inget roliga just nu heller😛

Jag skulle också kräva att personen städar minst tredje dag hos dem, men helst varje dag. 

Jag kräver att personen har körkort och tillgång till bil så ifall något skulle hända så kan dem åka till veterinären med en gång. Jag ser gärna att personen har någon sjukvårdsutbildning, men inget krav. 

Mina kaniner ska vara ute dagligen, helst i Hage under ett par timmar. Aktivering så som hoppning eller klicker ska inte ske annat än det jag och syrran gör, jag vill inte att dem ska lära sig 'fel' av någon annan. 

Jag kräver också att mina dagsrutiner ska följas så långt som utsläpp, foder, vatten & hantering går. 

… Som ni ser är jag väldigt pendantisk, men jag är sån när det kommer till pälsklingarna😊

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Svado
0

#3 Hur menar du med att städa i buren varje dag? Byta strö och allt eller bara tömma typ kisslådan (om där finns någon)?

Kanske lite väl överdrivet att städa ur buren med strö o allt varje dag ;)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

RebeccaG
1

#4 Byta det i toalådan, diska vatten- & matskålar samt ta bort det som är smutsigt(även utanför toalådan). Sen har jag 3 kaniner som inte går på låda, så jag plockar avföring & urin i deras burar varje dag.

Kanske överdrivet, men jag tål inte att det är smutsigt i mina burar. Jag städar varje-varannan dag hos mina kaniner.

| Youtube

Svado
0

#5 det är ju kanonbra, :) har man ork o tid att göra sådant varje dag så är det ju super ^^

Kaninerna tycker säkert det är jätteskönt.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

RebeccaG
0

#6 Ja, kaninerna är lite bortskämda😛

| Youtube