Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 626 ggr
[Linneamattiasson95]
3

Till alla uppfödare !

Nu skulle jag vilja ha så många svar som möjligt !:) Ni som är uppfödare går dessa frågor till: 1. Vad skulle du säga är de viktigaste att tänka på innan man startar upp en uppfödning ? 2. Vilka misstag är lätta att råka göra ? Och hur ska man bäst undvika att göra dem? 3. Finns de särskilda regler som en uppfödare måste lyda ? 4. Vad ska man tänka på när man tar sin första kull ? 5. Vad ger ni era köpare mer än kaninen ? Typ livslångsupport , över gångsfoder något annat ? 6. Hur brukar ni annonsera ut era kullar? Vad vill ni veta av en köpare innan ni säljer ? Vad ska dem göra innan? Tillexempel måste dem besöka er ? Och titta på kaninen innan ? M.m 7. Vad tar ni för era kaninungar ? Även vad tar ni i ting peng? Ni behöver absolut inte svara på alla frågor om ni inte vill ! Ta några som ni känner mest för att svara på :) Tack på för hand !!!!

[Nelley]
0

Du tänkte starta en uppfödning eller?😉Lycka till👍

Edit: Och "tingpengen" är väl en del av priset? Alltså så man betalar resten när man hämtar djuret.👋

[Hallons]
1

1. Vad skulle du säga är de viktigaste att tänka på innan man startar upp en uppfödning ? Väldigt mycket. Att ta 1-2 kullar är en sak, men att starta en hel uppfödning är en annan. Man behöver dels hitta bra avelsdjur, har många extra burar. Och man måste tänka på att ha en bra syfte (som ex hoppning eller utställning) 2. Vilka misstag är lätta att råka göra ? Och hur ska man bäst undvika att göra dem? Finns många "misstag" fel avelsdjur, att man pillar för mycket vid ungarna, stressar mamman mm 3. Finns de särskilda regler som en uppfödare måste lyda ? Nja. Brors på. Är du uppfödare och medlem i SKAF, samt har ett uppfödarnummer finns det regler du måste följa. 4. Vad ska man tänka på när man tar sin första kull ? Att läsa på! 5. Vad ger ni era köpare mer än kaninen ? Typ livslångsupport , över gångsfoder något annat ? H-bevis/stamtavla, köpeavtal, kulldagbok 6. Hur brukar ni annonsera ut era kullar? Vad vill ni veta av en köpare innan ni säljer ? Vad ska dem göra innan? Tillexempel måste dem besöka er ? Och titta på kaninen innan ? M.m Jag annonserar mest på kif. 7. Vad tar ni för era kaninungar ? Även vad tar ni i ting peng? Jag tar 400-500kr per hona/hane. Beroende på om hen har stamtavla eller bara h-bevis. Hälften ges i ting-peng Lycka till!

RebeccaG
6

1. Tänk igenom både en, två och tre gånger med vad du vill komma med uppfödningen. Du kommer ta en massa liv till världen som du sedan är ansvarig för, även efter att dem sålts. 

2. Lita på fel människor som gärna utnyttjar nya uppfödare. Ta kontakt med en duktig uppfödare och ha som 'mentor' under de första åren. Någon som har ett bra rykte och som kan hjälpa dig med alla frågor du kan tänkas ha. Din mentor behöver inte föda upp samma ras som du valt. 

3. Djurskyddslagen ska alla lyda, så det är en bra början. Sedan finns ju vissa bestämmelser beroende på hur du vill bedriva din Avel, vilka dina mål är och vad du avlar för. 

4. Läs på mycket. Fråga din mentor om allmäna tips? och råd samt tänk igenom parningen. Varför paras föräldrarna? Till vilket syfte föds ungarna? Har du 10 tomma burar för ungar du inte får sålt? Vad gör du om mamman dör under förlossningen och vad gör du ifall en unge fastnar? Kan du ta dig till veterinären omgående och kan du avliva mamma/ungar själv ifall det behövs?

5. Livslång support, faktamapp, stamtavla(med märkning)/h-bevis & övergångsfoder. 

6. Jag lägger ut på min hemsida, jag brukar inte behöva annonsera då jag brukar ha 5-10 personer på kö inför varje kull. Jag ser gärna att dem kommer och hälsar på när ungarna är 5-6 veckor så dem vet vad dem ger sig in på. Dem som köper kanin av mig måste dessutom skriva på ett köpekontrakt(eller deras föräldrar om dem är under 18)

7. Jag tar 400-500 kr, beroende på ras & stam(samt vad föräldrana är för några). Tingning är halva köpesumman som jag tar ifall någon vill 'boka' en kanin. Summan ska vara betald innan kaninen hämtas och fås inte tillbaka ifall köparna ångrar sig.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube