Frågor för en nybörjare
Jag ska skaffa kaniner, och om det finns något jag behöver tänka på som nån av er tycker? Och jag ska ha två kaniner och det är ungar en tjej och en kille, skulle va glad med tips? på hur man kan göra så att kaninerna får det så bra som möjligt! Kram
du kan hoppträna, klickersträna :)
Ska du ha dem i varsin bur? Annars är det kanske bäst att skaffa hanen först, få honom kastrerad när han är typ 6 månader och köpa en hona några veckor senare :)
Inte ha dom tillsammans sålänge hanen inte är kastrerad. Hö är basföda och ska finnas hela tiden. Tillgång till sitthylla. Låta dom vara första dagen så dom får installera sig lite innan man börjar hålla på med dom. Tillgång till grenar och annat att slipa tänderna på. Endel kaniner tycker om leksaker, mina t.ex älskar sina stapelburkar från Ikea som egentligen är till för bebisar men kaninerna älskar dom. Tunnlar brukar också vara populärt. Tänka på att även om du släpper ut dom 1 timme om dagen så är det fortfarande 23timmar om dygnet som dom spenderar i sin bur. Så låt dom vara ute och skutta så mycket som möjligt. Så stora burar som möjligt. :) Det var det jag kunde komma på för tillfället. Grattis till dina nya kompisar. :)
Tvåvåningsbur utomhus. Ett ställe att krypa in på där det inte blåser, mycket halm där inne så det inte blir kallt. Spån i botten på övervåningen så det suger upp kisset, rensa lite varje dag och töm allt varannan - vartredje vecka. Nedervångingen med nät så att de inte kan gräva sig ut men ändå kan beta. Byt vatten varje dag och kontrollera så det inte är alger eller stopp i. Runt buren kan man ha kompostnät i en stor Hage. Ha gallret åt det håll som det blir högst på för de kan hoppa riktigt högt. Fri tillgång på hö och lite kraftfoder varje dag. Blir kaninen tjock så minska aldrig på höet! Ta bort kraftfodret helt någon månad och låt den bara äta hö & gräs om den är tjock. Har kaninen dubbelhakor så känn om de är fett i. När kaninen gått ner kan hakorna vara kvar men de har inget fett i sig. Skaffa en bra sele så kan du gå på promenader, släppa henne lös (lättare att fånga med sele på) och träna som agility. Ta hjälp av någon när klorna ska klippas första gången och se till att klippa dem ofta! Lycka till! Kaniner är underbara!:D
#4 Tvåvåningsbur är ju inget måste. Mitt ena par har bur på ben utan nedervåning, fungerar minst lika bra 🙂
Kompostgallerhage är inte så bra om de ska vara där dygnet runt, eftersom råttor mm lätt ta sig in där. Då är svetsat fyrkantsnät bättre.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ska man ha tvåvåningsbur får man dock vara noga med att kolla måtten. Många av de man köper har inte rätt höjd. Bättre satsa på en stor bur och ha en Hage till där man släpper ut kaninerna på dagarna. Kaninerna uppskattar hellre större yta än fler våningsplan.
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson