Kanin iFokus

Kanin

Etikett: färger-teckningar-och-raser
Läst 567 ggr
juliafrojd
0

Få japanmantlad godkänt?

Något som hade vart sååå fint hade vart japanmantlat godkänt på dvärgvädur. Hur gör man för att få den färgen utställningsbar på Dvärgvädur? Om det ens går? Man måste väl vara medlem i skaf osv då? Och måste föräldrarna ha stamtavla om man ska få den godkänt bara? Ni får försöka förstå vad jag menar, Svårt att förklara.

pernillaoscarsson
0

Är det inte väldigt svårt att döma en japantecknad kanin? Helt Japan, ok, men brokad och manglad är väl mer prickiga? Finns väll inget direkt idial över hur en sådan kanin ska se ut? Kan ha fel, kan inte alls detta med utställning ;)

[neptunens]
5

Problemet är att japan ihop med det mantlade-anlaget gör att de blir prickiga istället för "randiga" som japan ska vara och därför är det sjukt svårt att få några poäng typLipar
De borde gå under gepard eller kanske trefärgad istället, då skulle inte vara lika omöjligt att få poäng. Haha.

[neptunens]
4

Ska bara lägga till att det redan är en godkänd teckning.

juliafrojd
0

Jaså? Så det går att ställa ut i japanmantlat? Som tex i viltgul mantel?

RebeccaG
0

Lite OT - varför vill du ha det godkänt om du inte är medlem i SKAF?😉

Inga kaniner blir godkända utanför kelbedömningen om de inte är renrasiga med stamtavla + märkning.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

juliafrojd
0

Inte går det väl att sätta stamtavla senare? Hur gör man då?

RebeccaG
0

#6 Om din kanin inte har stamtavla så ska den antagligen inte ha det heller. Om uppfödaren anser att den är värd det kan den senare få det, men det är upp till uppfödare. 

Kaninen måste fortfarande vara renrasig efter stamtavleföräldrar & ha en Godkänd färg?.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Svado
0

#7 Har för mig att det går att få dispens på kaniner med utomordentligt ovanliga färger, att man kan till o med få en kanin helt utan stampapper att bli godkänd om den uppfyller alla rasens kriterier plus en sällsynt färg, som i detta fall det skulle vara om man fick fram en vettig japansk manteltecknad.

Eller hur är det där, ? Man kan iaf få dispens på kaniner som inte har fullständiga stamtavlor vet jag.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Peak303
1

#8: Ja det går, men då kräver det ändå att dessa ska kunna gå genom en utställning. Dvs ligga inom ramen för alla kriterierna som är. Men vettigast är ju att försöka få fram det genom kaniner som redan sedan innan har stamtavla.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

jossan84
2

Gepard är en variant av japantecknad mantlad. Den ska vara prickig, men har väldigt lite vit teckning.