Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 841 ggr
[Hallons]
1

Antal kullar på en hona?

Hej! Detta är en fråga som kan diskuteras hit och dit. Men vad tycker ni, som är erfarna uppfödare? Hur många kullar kan man ta på en hona? Och hur länge borde man vänta innan man tar nästa kull, samt i vilken ålder honan inte borde få mer kullar? Jag är lite nyfiken på vad ni som är erfarna uppfödare säger?

Sixtenblixten
0

Tycker allt beror på honan och ras! Hur dom andra kullarna varit hur hon har tagits av att ha sista kullen! Dock tar jag Max 2 kullar per år på en hona hur neg hon är i Avel det beror som sagt på många faktorer och är väldigt olika från individ till individ!

[Hallons]
0

#1 mm, okej :)

Svado
0

Det tär ju mkt på honan att ha kull, märker redan på min frassehona här hemma som har en kull på 9 kids nu i en vecka. Hon börjar redan vara mager över ryggen o så, trots fri tillgång på pellets.

Så jag skulle säga som så att högst 2 per år, jag menar, honan måste ju få leva ett eget meningsfullt liv också och inte bara omgärdas av kullar jämt. :)

Kommer själv inte ta fler kullar alls på min hona då detta var för att jag ville ha en dotter eller son efter henne, sen ska hon få återgå till livet som kelkanin på 100%.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

[neptunens]
1

Pratar vi om per år eller under hela livstiden? 🙂

[Hallons]
0

#4 under hela livstiden, samt hur länge man ska vänta mellan varje kull :)

tussen12
0

Jag tar aldrig mer en 1 kull per år på mina honor. Tycker att de ska få en chans att vila upp sig ordentligt. Och hur länge hon kan få kull tycker jag är olika på olika honor :-)

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

RebeccaG
1

1 kull per år och hona är mitt max, men dem behöver inte få kullar varje år😉

Jag personligen ser helst att mina honor inte får mer än 3, kanske 4 kullar totalt. Mina djur är inga avelsmaskiner.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

[Hallons]
0

#7 väldigt bra tanke!

Evelina!
1

Dessutom vill man inte ha samma föräldrar till för många djur heller, det är en annan sak att ha i beaktande när man pratar om kaninavel.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Svado
3

Då kan man ju vända lite på myntet, och istället fråga hur många kullar tycker man är okej att ta per hane? :)

Exempel inom kaninhoppningsvärlden är väl att där har man avlat som galningar på duktiga hanar, vilket gör att typ alla hoppkaniner är besläktade med varann i stort sett.

Så #9 har en mycket bra poäng där!

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman