Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 1571 ggr
omj85
4

Kaninungar redo att tingas!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den 19 mars 2014 föddes det fem små kaninungar.
Mamma är Djurhamns Chloe, en Liten Rex med gul/blå japanteckning. Hon är registrerad för utställning med då hon har en alldeles för svag teckning ska hon hon mig istället börja med hoppning. Skulle haft sin första start nu i vår men pga ungarna så blir det nog i sommar/höst istället.

Pappa är Silverados Chinook, en svart/gul japanbrokad vädurskorsning, som så smått börjar förstå sig på hoppning. Han kan hoppa jättefint när han vill, men annars blir det oplacerat. Han pappa är medelsvårklassad, så jag hoppas att han ska komma igång snart.

Vi tävlar i Stockholms kaninhoppare.

Ungarna har redan från första dagen haft en väldig framfart. De började leta sig ur boet redan efter 10-12 dagar, de öppnade ögonen vid 13 dagar, efter det blev det full rulle i buren. Och nu vid en månad börjar de ta sig ut ur buren och utforska köket, tillsammans med sin mamma, under hennes golvtid.

Ungarna är födda och uppvuxna inomhus och kan tingas redan nu. De kan flytta från vecka 20, är då bettfelskontrollerade, kloklippta och får med sig övergångsfoder. Om man vill så kan man få med sig en tävlingsbok.

Pris: 350 kr st

Finns i norra Stockholm.

Från vänster:
Hona: gul med mörk nos och svart streck över rumpan
Hona: gul/svart japantecknad
Hane: viltgul med svart streck över ryggen
Hane: gul/svart japanmantlad (stannar ev)
Hona: madagaskar (stannar ev)
(Jag är inte jättebra på färger så har jag fel någonstans, säg gärna till!)

omj85
1

Härstamningsbevis skickas givetvis också med!

omj85
1

Ungarna är nu 5 veckor gamla och börjar vilja hitta egna hem!

Redan från att de öppnade ögonen var det full rulle i buren och nu hoppar de med lätthet in och ut ur buren så fort luckan öppnas. Det är småttingar med spring i benen som jag tror kommer behöva mycket tid utanför buren. Kaninhoppning tror jag inte att de tackar nej till!

Pappa är en hoppkorsning, som så smått börjar förstå sig på hoppning. Här hemma hoppar han utan att tveka mina säkerhetsgrindar på ca 20 cm. Ska starta honom i lättklass nästa tävling om 1,5 veckor. Han har ett underbart temperament. Han pussar på allt och alla!

Mamma är en Liten Rex med mycket fart i. Hon är ännu inte startad i hoppning men ska debutera i sommar. Hon har ett fint och lugnt sätt mot både människor och djur. Med ungarna märker jag att hon har väldigt stor tillit till mig, vilket känns skönt! Det är fart i henne, köket, där hon bor med ungarna, börjar bli för litet för henne. Hon är nyfiken, vilket ungarna har ärvt.

omj85
2

Unge 1:  Hane

Muskot

Han är lite försiktig i början, men när syskonen vågar så är han snart hack i häl. Lite mindre än de andra men inte mindre spring i benen för det! Han är nästan identisk med sin pappa Chinoo.

Pris: 350 kr

omj85
2

Unge 2: Hona

Nosen

Hon är en av de modigaste i kullen. Var först med att hitta sitthyllan, redan vi tre veckor. Hon var först med att hitta ut ur buren, när mamma hoppade ut såg hon sin chans, och det har varit svårt att hålla henne i buren sen dess!

omj85
2

Unge 3: Hane

Milou

Nästan identisk med sin syster. Det är bara den lilla svarta pricken systern har på nosen som skiljer dem åt.  Han är lika nyfiken som sin syster, var tätt efter henne ut ur buren. Börjar liksom sin mamma tycka att köket inte riktigt räcker till längre.. 

omj85
2

Unge 4: Hona

Nystan

Den största ungen i kullen, även om det inte ser ut så på fotot.. Förutom i vikten så är hon mittemellan i kullen, inte först och inte sist. Hon hänger glatt med när syskonen går på upptäcktsfärd och var inte sen med att smaka på den torkade moroten jag lockade med. 

omj85
2

Unge 5: Hona (stannar)

Morot

Morot är minst i kullen. Men inte sist. Hon springer gärna och ofta, och hon har redan listat ut att det är bra att vara liten, det finns ställen man får ha för sig själv! Jag hoppas att hon kommer bli en rolig kompis att tävla med. Trots att hon är minst så hoppar hon ändå lätt in och ut ur buren, så fort tillfälle ges!

Pris: STANNAR

omj85
2

Muskot: gul/svart japanbrokad

Nosen: gul/svart japantecknad, svag teckning

Milou: gul/svart japantecknad, svag teckning

Nystan: gul/svart japantecknad

Morot: gul/svart japantecknad, svag teckning

[pimpims]
2

Hur stora blir dom? Och kommer dom få hängande öron? :-) dom är underbara!!

[Lollo 97]
2

Unge 5 var helt underbar. Skulle vilja ha en sån helt underbar kanin. Men det blir lite långt att åka för att titta och hämta henne om det skulle bli så.

[Lollo 97]
2

Unge 4 menar jag

omj85
2

#9: Både mamman och pappan väger runt 2 kg så de kommer förmodligen landa runt det dem med. Vet inte riktigt hur öronen blir. Mamman har uppåtstående öron och pappan hängande, så det kan nog bli både och Eller flaxiga :-) Tack!

omj85
1

#10: Tack! Ja, de är helt fantastiska. Åh så synd. Var bor du?

omj85
2

Uppdatering: Igår kväll lyckades ungarna öppna burkuckan själva! Tyckte att det lät en del från köket, gick ut och tittade och mycket riktigt, där satt Nosen, Muskot och mammakanin och tittade på mig.. :-)

omj85
2

Uppdatering:

Ikväll hoppade lilla Nosen över sin mamma!! Hon tyckte att mammakanin satt i vägen och otålig som hon är tog hon, hur enkelt som helst, ett skutt över mamma och fortsatte sin framfart…

omj85
1

Putt

omj85
2

Föräldrarna till min kull:

Mammakanin Chloe: Blå/Gul Japantecknad Rexhona.

Pappakanin Chinoo: Vädurskorsning, hoppkanin. Svart/Gul japanbrokad.

Ungarna är alla rexbärare, i svart/gul japan. En brokad, en okej teckning och tre väldigt liten/svag teckning. Två honor och två hanar är till salu. (se bilder ovan)

Pris: 300 kr hane / 350 kr hona

omj85
2

Pappakanin Chinoo

omj85
1

putt

omj85
1

putt

omj85
1

Nosen, Milou och Muskot sover i hög på bokhyllan.

omj85
0

Putt