Kanin iFokus

Kanin

Etikett: mat-och-utfodring
Läst 821 ggr
Mannez
0

Introducera gräs till kaninungar

Nu av ren nyfikenhet så undrar jag hur ni brukar göra när ni introducerar gräs åt kaninungar i kullar på sommaren? Vid vilken ålder och hur mycket med mera.

Själv så brukar alla mina kaniner få ganska mycket gräs under sommaren, så när ungarna börjar krypa ur boet så brukar jag hänga upp höhäcken vid taket på bolådan. För dit upp brukar ingen unge komma tills de är ungefär 5 veckor.

Så honan får sin vanliga mängd i höhäck att äta ifrån ifred och jag börjar sakta ge ungarna lite gräs och maskrosblad, vänjer dem försiktigt och när de börjar hoppa upp på bolådans tak så plockar jag bort höhäcken och ger bara nere i buren, det innebär alltså att honan inte riktigt får samma mängd som hon annars får. Men jag fortsätter ju stegvis öka mängden åt ungarna. Hoppas att ni förstår vad jag babblar om.

Hälsningar Amanda och kaninerna

Zabbio
0

Ungarna får samma som mamman. På den punkten skiljer sig inte gräs från annan mat - finns det tillgängt från början och mamman är van så vänjer de in sig själva när de börjar äta. ovana kaniner sätter jag ut i betesbur en timme till att börja med och ökar tiden efterhand.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Katti
0

Det naturliga är ju att ungarna har fri tillgång till grönt när de lämnar boet, så det är inget man behöver vänja in dem på!

Mannez
0

1 och 2# Okej :) Däremot vet jag att det är många som faktiskt vänjer in eftersom kaninungars magar är så känsliga och det är vad jag har fått lära mig via nätet och mycket erfarna kaninuppfödare. Men där ser man, då har jag lärt mig något nytt. :)

Hälsningar Amanda och kaninerna

[RC1393]
0

Jag gör som med annan mat, ungarna får smaka från mamman så snart de vill o kan. Har hittills inte haft några problem med magarna hos de små, utan det har fungerat jättebra🙂