Hakpåsen börjar bli överdrivet stor nu..
Min franska vädurs hona ska ha ungar nu i veckan, självklart äter hon en hel del, hon får pellets nästan varje dag och då får hon rätt riklig mängd.
Men till kruxet, hängpåsen på hakan håller på o tar över hela kaninen alltså, i övrigt är hon faktiskt inte så specielt överdrivet "fet" hon har stor yta att röra sig på o är väldigt rörlig i sig själv, hon skuttar mycket och är nyfiken, aktiv mm. Visserligen sover o vilar hon mest nu men det är ju så när de är dräktiga.
Min fråga är, går detta att göra något åt? Frassehonor får ofta hakpåsar va ja förstått men denna är ju enorm.
Är detta något att fokusera på nu eller ska jag vänta tills ungarna är avvanda o så innan jag börjar med att ta bort pelletsen helt?
Kan jag ta bort pellets redan nu, alternativt minska rejält, eller ska hon ha "fri" tillgång på pellets nu när ungarna kommer?
Tacksam för hjälp i ämnet.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Hon ska ha fri tillgång till pellets sista veckorna i dräktigheten, när ungarna är födda ska hon ha fri tillgång ockdå. Hade en kanin med stor hakpåse, men den kaninen var överviktig då förra ägaren gav henne godis 24/7.. kanske minska lite grann på fodret, men ge henne inte så mkt pellets, ge mest hö eller dylikt..skulle jag gjort MEN nu har jag inte haft en fransk vädur , bara en hane ^^
#1, Aldrig fri tillgång under dräktigheten.
Oj menade när dom är födda, glömde skriva med 'inte'
För min funkade det att sätta vattenflaskan högre upp så hon fick sträcka på halsen och "träna" bort den. Försvann inte helt men blev betydligt mindre. Kanske kan funka på din med? :)
I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.