Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 531 ggr
Taci
0

Era bästa tips för att få kaninen rumsren!

Ja, som rubriken säger - jag vill ha era bästa tips? för å få kaninen rumsren!

Min lilla Hugo har inte riktigt förstått det där än, han har två olika ställen i lägenheten där han brukar kissa o lägga en rejäl hög med kulor :/ Dock har han ju inte varit hos mig så länge (ca 2 veckor). Har en toalåda i buren som han börjar fatta lite grann av, han använder den mer o mer. Hur lång tid tog det att få er kanin rumsren? Vad är det bästa man kan göra, är det bara att härda å hoppas att den klarar det på egen hand (lägg ju bajs o kiss i toalådan så han ska förstå det hela tiden)? Kissar han ute mer bara för han e hane ? :S Min gammelkanin har alltid varit rumsren, det är inget jag har lärt henne, o inte heller min förra, så jag har lite svårt nu ;)

twinnie
0

Bella gjorde sina behov på lådan direkt. Inget krångel med henne inte!

Men Myran var en TOTAL mardröm! Bajs och kiss i heeela buren. Så fort jag såg kisss eller bajs tog jag en spade och skyfflade jag över det i toaletten. Tillslut fattade hon att toaletten var till för att kissa och bajsa i. Inte ligga och rulla sig ^^

Lycka till :)

Vemsan
0

#1: Fett bra tips?! Det MÅSTE jag testa! Kittiwake ligger och sover i toalådan och det ligger bajs å kiss över allt, utom i toalådan xD I morron ska jag rengöra hela buren, och då ska jag försöka börja rumsrensträningen :)

Hälsningar Vemsan

callo
0

Jag var väldigt tålmodig ibörjan, stack in händerna flera gr om dagenoch plockad eupp små kulor o la dem i toan, han blev tillslut lite nyfiken och undrade vad jag höll på med och började snusa på "vad" jag had i handen och såg sne när jag kastade allt i i toan. Då smög han dit nyfiken och luktade och först då gick det upp ett ljus för honom "aha!":P, så höll jag på i flera dagar, plockar forfarande upp lite småspill ngn gång i veckan då han ju faktiskt bara är 3 1/2 mån men kan säga han är 98% rumsren! Ibland när han är ute kan han plötsligt bli jättekissig och rusar då allt vad han kan till buren hoppar in långt så han hamlar i toalådan direkt och sätter sig sedan blixtsnabbt för att 3 sek senare hoppa ut blixtsnabbt igen.. han är duktig min lille gris:P

Men jag väntade me att släppa ut honom några dagar tills han fattat vad lådan betydde och då var det ju inga problem, då visste han ju redan var hans "hörna" var. Annars kan du ju köpa en kattlåda och ställa i det hörnet han valt ut så är ju de problemet löst:P han kanske är långt ifrån buren och känner att han inte kan hålla sig riktigt,hehe.

Taci
0

Tack för alla tips?.. Jag har nu halm i buren eftersom spånet fastnar sååå mkt i pälsen (har lite spån under halmen som suger upp kiss), men då är det inte så lätt å se alla kulorna som hamnar utanför.. borde jag då ha bara spån tills han fattar grejen även om han ser ut som en halv spånbal då ? ^^ För annars måste man lyfta bort allt halm för å se om det ligger nåt under, lite jävligt :/

KvirrZ
0

Haha, jag har aldrig lyckat få en kanin som bajsar på låda så jag låter mina bajsa och kissa i sitt hörn och sen tar jag upp det direkt ur buren istället :)

- Mvh Emma

annaforsgren
0

tjoffsen fattade redan från han var 11 veckor att bajsa på lådan:) han är 99% rumsren, fast jag har inga tips? tyvärr.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

twinnie
0

#4 Jag har toa-lätt och det fastnar inte i pälsen alls :)

[Niike]
0

Mina kaniner har blivit rumsrena av sig själva, jag tränade inte med dem något alls eller så. De fick helt enkelt välja - bajs överallt eller bajs på ett ställe. Dock bajsar Alpha och/eller Fia på två ställen just nu .. Får se om byter till endast 1 sen ^^