hjälp upphittad kanin
Jag hittade en kanin igår, el vi tror någon har placerat ut den, dom har alltså tröttnat.
Jag har aldrig haft kanin så nu undrar jag vad behöver den ? Vad ska jag köpa för mat ? Behöver den några vitaminer, hur ser man kön på den ? Åldersbestämma e det svårt ?
Tacksam för alla tips

hej, oj, vad spännande:P du ska aldrig ge gnagarblandningar till kaniner, utan du ska ge kaninpellets. det ser ut som avlånga torkade brunaktiga saker.
En bra sort är till.ex lottie som man kan köpa på ICA för 27 kr. då ger du ½ till 1 dl om dagen. Ser ungen väldigt liten ut så ska den ha fri tillgång till pellets tills den är 6 månader ungefär.
Kaniner ska inte behöva vitamintilskott, utan det ska dom få genom maten, kaniner måste alltid ha fri tillgång till färskt hö..
Jag är inte så bra på kön och ålder så det får någon annan merätta:)
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Kan du inte visa bild på kaninen? Så vi får se vad det kan vara för sort osv. Det vore roligt att se!
Kön kan man ju lätt se om det är en hane iaf! hehe. Då har dom kulor. ;)
Hö måste en kanin ha! Så hö, kaninpellets och vatten måste den ha. Plus färska grönsaker o frukt som tex äpple, morot. Men ge bara lite ifall han/hon inte fått så mycket förut. Gräs kan du oxå ge. Oxå havre.
Åldersbestämma vet jag inte om det är så lätt.. Nån annan kanske vet om det går.
Lycka till med kaninerna. De är underbara djur!

he inte vitkål och gasbildande grönsaker och frukter. Ge inte råa bönor eller potatis, det är giftigt
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
Inga vitaminer eller saltsten behövs.
Pellets som tex Lottie eller stampe, eller i lösvikt på affären. Hö är maten tillsammans med grönsaker och frukt och pellets är alltså bara lite tillskott. Man behöver inte ens ge pellets om man inte vill - hö är viktigast! Och gräs går också fint!
Som underlag i buren kan du ha typ spån eller toa-lätt, själv använder jag toa-lätt.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]