Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 389 ggr
baloo4
0

Lagom temperatur för att flytt ut ?

Vid vilken temperatur är det lagom för innekaniner att flytta ut i utebur utomhus ?

Alltså ej isolerad bur.

Mickis1994
2

Inte under nollan på natten i alla fall. Så om du vill flytta ut kaninen nu fungera det utmärkt.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

[peter54]
0

#1 Det måste väl ändå bero på var man bor. Vi hade minus 5 grader igår morse och vi bor i Uppland.

farvendal
1

Man brukar säga att det ska skilja max 10 grader. Sen är inte det någon magisk gräns såklart. 

Men jag vet att på många håll i landet kan det bli rätt kyligt mitt i natten.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

emsyzz
1

Jag hade tagit ut den på dagarna nu men låtit den vara inne på nätterna i någon månad framåt innan jag tog ut den helt. Då blir det inte så stora skillnader i temperatur och den har tid att vänja sig! :)

Katti
4

20 graders temperaturskillnad är inga som helst problem! Det är det ju tämligen ofta utomhus (runt nollan på natten och 20 på dagen till exempel).

[peter54]
2

Jag har aldrig ägt en inomhuskanin, utan alla mina kaniner har varit utekaniner. Även när vi bodde i Jämtland på 70-talet hade vi kaniner, visserligen stod burarna i ladugården under tak, men på logen där det var helt oisolerat, så var det minus 35 ute så blev det åtminstone minus 25-30 inne på logen.

De flesta herbivorer klarar oerhört låga temperaturer så länge de har fri tillgång på föda och vatten, de håller sin "värmekamin" igång genom ständigt ätande vid mycket låga temperaturer.