Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 988 ggr
[SarahOhrn]
0

HJÄLP, vilken kanin?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är ju en smaksak men jag har beslutsångest! Har bestämt med en uppfödare här (http://www.kaninbacken.se/) att köpa kanin hos henne och hon har massor av söta ungar! Tyvärr föll jag för en rejält men den är tingad. Oh well! Det är till våra barn om det är någon skillnad mellan raserna hur dom är barnvänliga (3,5,7,10 år) men huvudansvaret kommer ju ligga hos oss men dom kommer vara mest med dom. Hjälp mig bestämma, rösta!! Haha :)

tips? på namn också? Barnen ska få bestämma men det kommer behöva lottas fram så tänkte sonen på 3 år ska få några namn o lägga i lådan och han kan inte riktigt komma på själv ännu. 

1. Dvärgvädur, hona, svart, f. 20/2
2. Lejonhuvad, hane, japan gul/svart, f. 16/2
3. Lejonhuvad, hane, madagaskar, f. 16/2
4. Lejonhuvad, hane, japan gul/svart, f. 16/2
5. Lejonhuvad, hona, japan gul (med lite svart), f. 16/2
6. Lejonhuvad, hane, japan svart/gul, f. 27/1
7. Lejonhuvad, hona, japan svart/gul, f. 27/1
8. Lejonhuvad, hona, vit och brun, f. 27/2
9. Dvärgvädur, hane, manteltecknad svart/vit, f. 3/3

[neptunens]
10

Välj den kanin med bäst temperament och som är mest lätthanterad, och strunta i utseendet om ni ändå velar mellan flera raser och färger.
Fråga uppfödaren vilken unge som hen tror passar eran familj bäst, och åk och hälsa på den.

Fridaaaa
3

Raserna spelar ingen roll, mellan dem. Jag upplever dock dvärgvädur som lite lugnare, men kan såklart skilja.

Gud vad svårt,  jag hade gått efter personlighet på dem, om du har möjlighet att träffa dem eller om uppfödaren kanske kan rekommendera hur hon upplever dem?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[SarahOhrn]
0

#1 #2 Då uppfödaren bor en bit bort ska hon transportera den hit när hon åker förbi. Alla verkar dock ha bra temperament (hon har många kullar per år o haft i 10 år så hon har koll) och enl henne passar alla bra med barn. Därför kollar jag mer på ras/utseende just nu…

Fridaaaa
0

#3 Aha okej. Ja ras spelar ingen roll.
Jag gillade nr 7 skarpt 😃

petterssonP
1

Om det är färg du kollar på, så skulle jag iallafall kikat efter en svart vit eller vitsvart då det finns mest brunvita men inte så många i färgen vitsvart, när jag fick ungar så fick jag 3brunvita ocj 1 svartvit och den svartvita gick först, vissa vill ha den färgen tror jag :p det är så jag upplever det.men om ni inte ska avla på henne så tycker inte jag färgen spelar roll, det är ju bara till barnen :) dvärgvädur eller hermelin är omtyckta med barn vad jag har hört men kan ha fel.

farvendal
1

Lejonhuvade kaniner kan ibland kräva en viss pälsvård (beror på hur fluffiga de blir). Är ni beredda på det och om ni gillar fluffiga kaniner så kan ni ju välja en sådan. Annars rekommenderar jag dvärgvädur. Superbra barnkaniner och förstakaniner. 

Jag själv är ju svag för fläckigt, så jag säger 8 eller 9. Om ni vill ha Hona eller hane? bestämmer ni ju själva. 

Jag rekommenderar för övrigt att man köper två. Men ni kanske redan har bestämt er för en 😛

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[SarahOhrn]
0

#6 Vi har bestämt oss för en just nu men ev skaffar en till så småningom! :) Inte bestämt Hona eller hane? än mer än att honor verkar lättare bli griniga med tiden. Dock kan man ha två honor tillsammans vilket är ett plus. 

Skulle det va bättre skaffa 2 honor än 1 hane?

[SarahOhrn]
0

Jag gillar färgerna på dom lejonhuvade men är lite inne på den svartvita dvärgväduren ändå … :P

[SarahOhrn]
0

Men jag är ju en sucker för japantecknade gul/svart…. :P 

Min favvo som dock va tingad va typ chokladbrun dvärgvädur med lång satinpäls. God damn vad jag hade velat ha den!!! :)

bustjejen
0

Jag skulle lätt välja den svarta lilla dvv-honan. Svarta kaniner är så fina :-)

Jerrytherabbit
0

Jag skulle nog valt den svartvita dvärgväduren tror jag

[SarahOhrn]
0

Ska hämta kaninen vid tågstationen på lördag isf. Hur transporterar man dom bäst? Kattbur eller vad?

Fridaaaa
0

#12 Kattransport går bra ja 🙂

MonaLia
1

Jag skulle nog valt den svarta dvv eller svartvita! (: Bara för att jag älskar vädurar och inte är så förtjust i päls skötsel haha! Dessutom har de oftast så mysigt temperament :)

[AnimalLover1]
0

Nr 1,7 och 8 var ju sjuukt söta :D Två kaniner är bra att ha om de inte har så mycket sällskap men din kanin kommer ju ha väldigt mycket sällskap, du kan också köpa bara en hona men jag tror en hane också går bra :) Hannar blir väl också griniga vid tonåren? :)

[Hallons]
1

Nr 8 var ju söt! :)

[Lollo 97]
0

Helt underbara. Skulle jag gå på färg så skulle jag tagit 1 eller 9. Men vill helst gå på personlighet mm.

[SarahOhrn]
0

Det blev en helt annan. Från djuraffär (privatägd som tar in från uppfödare i stan). Supermysig!!

Matte516
0

nr 9 tycker jag. Dvärgvädurshanar är underbara kaniner i regel, men det skiljer sig naturligt vis. Sen är honor också snälla, men en del är inte lika lugna(av min erfarenhet). Dessutom har nr 9 en vacker färg. Men välj den ni gillar mest i temperament osv.

Hälsiningar från mig

juliafrojd
0

Den sista hade jag tagit, Dvärgvädur är helt underbara. Honor kan vara lite tjuriga och eller revirvaktande. Antar(?) att det är er första kanin och då hade jag själv valt en hane. Enligt min erfarenhet är det inte så mycket skillnad mellan raserna förutom att lejonhuvad är långhårig ju och kanske liite sprattligare :)

claravincent
1

#19 & #20 Läs #18 ;)