Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 720 ggr
martdat
0

Tipps att få honom att sluta riva tapeter

Hej alla. Jag har en kastrerad han kanin som fått för sig att skala tapeter. han är två år och  det har aldrig varit ett problem tidigare. Han har massor av grenar i alla rum att skala. Han har även ett trähus med bark som han gillar att tugga på. jag har lagt folie där han varit och rivit och då är det inte kul längre men han hittar raskt ett nytt ställe att äta på. Nu har han ätit upp halva sovrummet och gett sig på ett annat rum. Han vet mycket väl att han inte får för hör jag han riva tapeter och ropar Hjalmar lägg av så slutar han direkt. men jag är ju inte hemma o kan passa honom hela tiden. och sen måste jag ju sova. Att ha han i bur är inget alternativ för han får panik då…Någon som har några tipps hur jag ska få han att sluta?  elr något man kan preparera tapeterna med som inte förstör dem?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

VildaVittra
1

kan du inte sätta plastglas över tapeterna längst ner i ett rum som han kan vara i när du sover eller är iväg? http://biltema.se/sv/Bygg/Ovrigt/Plastglas-26207/

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

martdat
0

mm. har funderat på en liknande lösning men måste ta alla rummen då. för jag har katter så kan inte stänga ett helt rum. då blir båda han och de galna….

martdat
0

och sover jag så sover alla hos mig i sängen… kan ju inte stänga av till allt då….

VildaVittra
0

Blir de även galna om du skulle sätta en gallerdörr till det rummet?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

martdat
0

katterna tar sig inte över det… och han har sin låda i ett annat rum. kaniner i ju lite svårare på det viset. inte bara att sätta in en låda … men tack för brainstorming :D

Lexie82
2

Om du ändå måste fixa tapeterna i de rum han förstört kanske det funkar att måla väggarna istället för papperstapeter? Tänker att det kanske är svårare att gnaga på?

martdat
0

menar inte att vara otacksam för tippsen. jag uppskattar ,.men jag måste få han att sluta på något vis,, elr leva utan tapeter hahahha

martdat
0

#6 ja ett rum är målat och där r han inte grepp ( han har försökt ) så det har fått vara ifred, jag får kanske fundera på det. tack. elr lacka nederkanten på de som e kvar…hm,,.,,

Lexie82
1

Ja, det beror ju på hur mycket arbete och pengar du vill lägga på det. Men det kan nog vara svårt att få honom att sluta.

Annars kanske det finns nånting som kaniner tycker smakar illa som du kan spraya på tapeterna, såvida det inte blir fläckar eller luktar illa.

martdat
0

#9 ja jag hoppas på att någon vet något sådant .,vitpeppar funkar inte… det har jag prövat,,,

Katarinan
2

Vi har någon spray som vi köpte på zoo som vi har sprayat med på möbler och sådär som vår kanin var på lite i början och efter det har han inte rört dom. Däremot sa dom på affären att om dom väl får smak på något kan det vara svårt att få dom att sluta trots sprayen… Klurigt!

martdat
0

#11 Tack ska fråga om det i zoo affären :D

[zendaimimon]
0

Jag har exakt samma problem.
Jag har fått en halv vägg förstörd och nu när det är omtapetserat har jag helt enkelt satt ställt galler med tyg över mot nedre delen av väggen så kaninerna inte kommer åt tapeten.

martdat
0

#13 då vet du hur jobbigt det e. skönt man inte är själv haha.. för väll bli kompostgaller kanske runt hela.