Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 865 ggr
[SarahOhrn]
0

Hona eller hane?

Vi ska skaffa en kanin nu till barnen (4 st 3-10 år) och har tänkt en mindre ras. Hade tänkt en hona men när vi köpte buren nu av en rekommenderade hon hane för hon sa att honor ofta blir "sura och griniga" med tiden och svåra att hantera. Är det något generellt eller handlar det mest om otur? Tankar?

[zendaimimon]
2

Hanar är enligt min erfarenhet mer sociala och roliga. Det beror ju på individen och hur man tar hand om den såklart, men rent generellt då alltså.

Sen är det alltid en bra idé att kastrera hanen eftersom han ju ofta blir lugnare (bra om man har barn) och slutar skvätta (bra om man vill slippa torka kiss).

petterssonP
1

Honor kan bli griniga och försvara sitt revir näf dom blir könsmogna genom at bitas och attackera. MEN detta beteendet försvinner inom några månader, mendet kan även vara kvar. Det är vid detta tillfället nästan alla som har en honkanin skänker eller säljerdom för dom tror att hon kommer vara så hela tiden, ge det lite tid så löser det sig föförhoppningsvis:) Hanar är mer framåt men det är olika kanin till kanin. T.e.x min hermelin hona på 1år, har haft henne sen hon var 10v, hon har aldrig blivit grinig, till och med min bror på 3årleker och klappar henne, hon gör aldrig något. Har en hane också, och han ör just nu 14v och han är mer sur ibland samt sprattlar och naffsar så det är olika från kanin till kanin haha :)

Kaninlivet
0

Honor blir brunstiga då och då och då kan dom ha ett lite aggressivt beteende och kan drf bitas,rivas o annfallas! Men de e olika från hona till hona! Vissa gör kanske bara en av sakerna ovissa kanske inte gör något alls! O vissa kan göra massa arga saker! ;) så jag tycker att är man nybörjare på kanin så ska man skaffa hane helst! Dom är oftast lugna och så! :)

[SarahOhrn]
0

Läst att man allra helst aka ha två. Så då är frågan ska man ändå bara köra på en hane/hona eller två honor?!

MonaLia
1

Antingen två honor eller kastrerad hane och hona, kan gå bra vilket som, vi har alltid haft honor som bott tillsammans här och det har gått bra! Dock har det hänt när en ledarhona dog att de andra började bråka om hierarkin så då fick vi flytta isär dom… Men om man har bara två från början så går det nästan alltid bra!

MonaLia
0

Kanske bäst för "nybröjare" om man har kastrerad hane och hona! Eftersom hanar är oftast lugnare osv(:

Men sök här på iFokus om detta så kommer det upp tusen trådar om det som du kan läsa!

petterssonP
0

Tänk på om du kastreraren hanen, sätt inte ihop han med honan på minst 5v då hanenfortfarande kan para sig (finns såna fall där det hänt)

moomiis2
0

En hona kan också vara helt underbar. Har haft en kaninhona och hon var jätte fin och social pch kom aldrig in i den perioden. Fast hanen jag har nu är precis likadan så det beror helt på från ondivid till individ och hur man sköter den.

Mickis1994
0

Ska man ha en kanin till sällskap rekommenderar jag hane. Vill man sedan skaffa en till kan man kastrera hanen och skaffa en hona (om man vill att de ska bo tillsammans). :)

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

ALEVIUSS
1

Tycker absolut att det stämmer, honor är ofta griniga ja, för dem brunstar så ofta och dem är revirbenägna. Hanar däremot har jämn temperament. (har själv en okastrerad hane)

En kastrerad hane skulle jag rekommendera, då okastrerade kan börja jucka på en under vårtider :p