Slutat äta och brunstig
Hej! Jag har två kaniner som bor tillsammans i en bur. Det är en 4 år gammal hane (kastrerad) och en 1 år gammal hona. Han är världens snällaste och de kommer jättebra överens! Men nu de senaste dagarna har de slutat äta. Jag brukar alltid ge dom ungefär två matskedar pellets på morgonen och lite grönsaker på kvällen. Sen har de fri tillgång av vatten och hö. Och de får komma ut i hagen och äta gräs och sådant minst två timmar om dagen. Men de har inte tagit en tugga av moroten jag gav dom igår och dom har bara ätit några få pellets… De äter fortfarande gräs och hö, och jag har sett i alla fall hannen dricka vatten. Dom är pigga och de beter sig som vanligt… Vi åkte bil och båt igår för att komma ut till Möja, dom har gjort det förut men det kanske är därför de slutat äta? Att dom är oroliga liksom? Vad ska jag göra? :Y Min andra fråga: Honan har väldiga temperaments förändringar… Igår skulle jag ta ut henne på en promenad… Först när jag skulle plocka upp henne liksom grymtade hon och försökte undvika mig. Hon verkade inte rädd eftersom hennes öron inte var bakåtlutade. Sedan lade jag henne på en bänk för att borsta och gosa. Då var hon inte alls Rädd eller arg. Hon satt där och lät mig borsta och kolla överallt. Hennes öron var framåt och hon bara satt där och lät mig borsta henne. Sedan gick jag ut i sele, då hade hon typ panik och grymtade och höll på. Sedan plockade jag upp henne igen för att ta tillbaka henne till hagen. Då sprang hon ett varv runt hagen och sedan rullade hon runt lite och lade sig i gräset. Då grymtade hon inte alls och jag fick klappa henne om jag ville. Hur ska jag göra? Tror ni att kastrering hjälper? Hjääälp
Gällande att dem inte äter tror jag inte är någon katastrof, med tanke på att dem fortfarande äter hö och gräs. Hö är ju ändå basfödan för dem och så länge dem får i sig det så bör du inte oroa dig. Mina före detta kaniner kunde ibland få för sig att matvägra på grönsaker och pellets någon dag för att sedan nästan dag kasta sig på maten igen.
Som du också skrev så kanske kaninerna är lite skärrade av allt åkande, vilket inte brukar hålla i sig särskilt länge.
Din hona kanske är skendräktig?, därmed lite grinigare nu ett tag? Om hon är ung så kan det ju vara tonårsfasen också :)
Medarbetare på Jättekanin.
Tack! De har börjat äta ibland så det är över i alla fall. Pweh~ Men det är inte tonårsfasen eftersom hon är över ett år gammal. Men kommer hon bli bättre? Hon har alltid varit lite grinig, aldrig bitits men hon liksom grymtar och håller sig undan då och då. Men ibland är hon världens socialaste! :/