Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 961 ggr
Delilah81
0

Lås på uteburarna?

Är nyinflyttad, och grannarna har varnat mig för att det förekommit en del stölder i vårt område.  Inte av någon som bor här då, utan ligister på moped som åker runt och stjäl saker.  Stölderna har skett på parkeringen, aldrig innanför tomtgränserna. 

Jag har en liten trädgård, med staket och häck plus nät som är ca 150 cm högt.   Jag tror då inte att det är någon fara för kaninerna direkt, men efter vad de sagt känner jag mig inte helt säker…  Borde kanske sätta lås på kaninernas burar?   Det handlar i så fall om 8 st hänglås sammanlagt.  Hur vanligt är det att idioter klättrar över högt staket och nät för att skada kaniner?   Vi har fönster längs hela trädgården, så det är lätt att se ev inkräktare.  Dessutom belysning i trädgården.

[AnimalLover1]
1

Det kanske inte är så vanligt men det kan hända när man minst anar det. Men även om man har lås, då kan väl terrorister ändå sabba burarna t.ex, eller välta de eller så. Jag har inga lås på min bur, men en morgon hade min kanin lyckats ta sig ut ur buren, för att burdörren stod öppen.. Antingen hade någon öppnat dörren åt henne eller så glömde jag sätta för klämsaken… Men lycka till iallafall!

Delilah81
0

#1  Ja, precis…  Har de väl tagit sig över 1,5 meter häck, staket och nät, så kan de likaväl välta burarna, mina burar väger inte så mycket, det underlättar vid städningen bla. 

Hur gick det för din kanin, hade hon hunnit långt bort?

Mina kaniner kan inte ta sig ut från trädgården, så det är ingen fara på det sättet, vill bara inte att djurplågare eller annat löst folk ska komma åt dem…

Jag har burarna precis nedanför både köksfönstret och sovrumsfönstret, så jag inbillar mig att jag har rätt bra koll på dem.

Nava
0

Man kan aldrig vara nog försiktig, vem vet om dom är berusade m.m

Bright light creates black shadows.

Never say never and Never say Forever

[AnimalLover1]
0

#2 Aa jag förstår det. Jag har 3 fönster ut mot baksidan av trädgården så jag har gaanska bra koll på henne. Ja, jag såg att burdörren stod öppen så jag rusade ut, ja, som tur var hade hon inte kommit så långt, hon höll på att skutta ut ur trädgården men det var tur att jag såg henne :) Det är en från min klass som nästan bor granne med mig och han har också kaniner och han sa en dag att jag skulle kolla min kanin varje dag på morgonen så inget hänt eftersom det var någon djurplågare i trakterna som åkte runt och knäckte nacken på andras kaniner, han sa också att någon hade knäckt nacken på hans två kaniner och de typ var kastade mot väggen elr nåt sånt… Asså det låter ju inte direkt troligt men man får ju också vara försiktig..

Delilah81
0

#3 Mja…  Just berusade människor är jag inte så oroad över, de lär trassla in sig i nätet, och föra oväsen…   Dessa ligister som stökat runt och stulit saker, har inte heller alkohol i sin kultur… om man får säga så…

#4 Vilken tur att du såg henne i tid!  

Det finns tyvärr så sjuka människor, i stallet var det folk som plågade hästarna i hagen, och när vi åkte till en djurpark för ett par år sen, så hade tyvärr någon tagit sig in och plågat ihjäl kaninerna och andra smådjur… 😟 Så hemskt.   Min dotter var inte så gammal då, och undrade varför vi inte kunde titta på kaninerna… 😢

Och inte alltför långt härifrån (några mil) har det funnits sinnessjuka kattmördare nyligen.  Just de är gripna (och förhoppningsvis inte utsläppta än)…

farvendal
0

Hos mina föräldrar är det 150 cm staket samt 2 meter på en sida. Och ja det tog sig folk in och öppnade burarna.. mer än en gång.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

RebeccaG
2

Sätt hänglås!
Rather safe than sorry👍

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Katti
0

lampor med rörelsedeetektor är bra. Det brukar få folk som inte har där att göra att vända!

Namiko
0

Jag hade hänglås på buren när jag hade utekanin. Både för idioter som kan få för sig att skada kaniner och även för barn som kanske får för sig att dom ska gosa med en kanin och släpper ut/skadar den av misstag.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

tlover
0

Jag skulle ha lås tex på natten och då du är på jobb/skola (vad som nu är relevant för dig) el så i alla fall om det finns bevisat folk som är och stjäl och har sig i området. Lampa med rörelsedetektor är också bra för det hjälper ju både mot stöld och det hjälper dig på vintern då du ska ut och mata. Själv följer jag inte det jag lär men jag håller på att göra nya burar som kommer att bli mycket säkrare mot tvåbenta rovdjur så snart så. Men då är jag hemma varje dag och vi bor så till att det är nästan bara timmerbilar som kör förbi.

l'm back