Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 773 ggr
NaDa...
0

Kanin som "spyr" (AKUT)

Min gammeldam Lisen har under ett par dagar nu varit tröttare och under den senaste månaden har hon tappat mycket i vikt. Idag när jag tog in henne från hagen så hade hon diaree i rumpan (eller väldigt mjukt bajs) och jag gissade att det var för att hon hade ätit gräs hela dagen. Men så när jag satte in henne för att äta så började hon efter en tid att hosta, dra huvudet bakåt och "spy" (Trots att kaniner inga kan det…), det som kom ur hennes mun såg ut att vara som critical care typ. Och det kom snor och luftbubblor från hennes näsa.
Har någon erfarenhet? Vet någon om det är smittsamt? Kan inte komma till annat än en juorveterinär (som bara ger råd via telefonen) pga påskhelgen (närmaste veterinär som är öppet skulle jag nog behöva åka 2 timmar båt + ett par timmar bil för att träffa). Så tar emot alla tips?, råd och fakta jag kan!

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

Kaninhoppare
0

Oj, det där lät verkligen inte särskilt bra :/ Råder dig att ringa jourveterinären om du inte redan gjort det, eller höra med någon kunnig smådjursveterinär. För din kanins bästa så bör du nog göra det NU! 

Har själv ingen erfarenhet av det här, och aldrig hört om det heller.

Medarbetare på Jättekanin

Cilia.Teddytöserna
1

Mot veterinären nu!

Lycka till!❤️

Regnbåge Bloggen Regnbåge

MVH Cecilia & KaninernaBlomma

NaDa...
0

Har ringt till Jourvet som sa att det inte var smittsamt, men att jag inte kunde göra annat än vänta.
Veterinären här är inte öppen fören tisdag tyvärr, om jag inte åker till Sverige som sagt vilket tar 3-4 timmar, minst.

~ Kram Nadja ♥

[ingvarisbjorn]
0

Det kan vara så att hon har satt i halsen. Då ser det ut som att de försöker spy. Min lilla skrutt var så ivrig på pellets att hon satte i halsen, så vi slutade ge i matskålen, hon fick all pellets i aktivitetsboll - då gick det långsammare att äta. Om hon har satt i halsen så är det bra om hon får röra lite på sig, då brukar det lossna lättare. Hoppas det går bra!

NaDa...
0

#4 grejjen är att hon åt jättelångsamt. Kanske.. 3-4 bitar medan jag satt och klappade henne som jag brukar. Så gick hon iväg (antog att hon var mätt av gräset)Jag gick också och när jag kom tillbaka var hon som hon var.
Min mamma funderar om hon har en tumör, någon som tror det?

~ Kram Nadja ♥