Kaninhus under jorden
Tänkte på detta idag.. Funderar på ifall det skulle vara möjligt att på något sätt göra ett bo för kaninerna under marken. Och om det överhuvud taget skulle vara praktiskt. Undrar ifall någon testat detta eller har några tankar om det. Skulle det funka. För och nackdelar?
Tänker mig något sånthär. Som en låda under marken, med en tunnel så kaninen kan ta sig in och ut. Och ett "lock" för enkel tillsyn och rengöring.
Men som sagt. Detta var bara en tanke jag fick och tänkte höra om någon testat och vad ni tror. Hur skulle det funka på vintern tex…
Det ser ju jätte kul ut!😃 Påhittigt alltså!
Jag vet inte hur det skulle bli men jag tycker själv att det såg jätte roligt och bra ut🙂
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤
Jag tror det skulle bli bra. För det är ju varmare under marken än ovan.
Ser verkligen kul ut. Skulle själv vilja ha något sånt.
Det borde kunna funka.. Jag hade gjort det så pass högt att det kommer en bit under marken men samtidigt sticker upp iaf några cm så det är lätt att komma åt locket. Man får äventänka på hur det ska lösas så det inte blir översvämning i lådan om det regnar (tänker om det är en tunnel rätt in)
Riktigt rolig ide
http://cassisomplaceringar.weebly.com/
För att slippa översvämning skulle man kunna dränera runt om, lägga grus/singel runt om hela lådan o även under så att vattnet lätt kan rinna bort o ner i marken, självklart se till att lådan antingen är väldigt lätt utbytbar mot ny låda när de gnagt ner den gamla eller den blivit fuktskadad, eller typ målat o vattentätat den.
Sen kan man ju rätt lätt sätta något slags tak över tunnelöppningen.
Jag tror detta skulle kunna vara en jättebra idé! Med dränering till o ett tak ovanför hålet.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Du behöver ventilation också. Kika på igelkottshus för inspiation.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
det låter som en rolig och bra ide!
Sedan bör öppningen vara vertikal och inte horisontell, annars regnar det rakt in.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Vet många som bara gräver en grop och sen lägger en träskiva uppepå med en glipa där kaninerna kan krypa ner. Funkar bra året runt, men det kan bli vattenfyllt när det regnar. Därför är det bra att placera det uppepå en kulle och gärna ha en ingång som inte är öppen uppåt. Antingen sätter man ett tak eller så gräver man en ingång från sidan, alternativt ner och så upp igen.
Jag har ställt ett hus på marken utan öppning och utan botten och grävt en ingång underifrån. Väldigt enkel bolåda. :)
man skulle kanske kunna göra hål i taket, locket, och göra lådan bottenlös med grus under. sedan måla utsidorna med någon vattentålig färg.
Mvh Shy och Hannah