Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 402 ggr
Katti
1

Tankar om bolådor

Jag kan säga det direkt; jag är inget fan av bolådor! Har vid ett antal tillfällen varit med om att honor har bäddat ner sina ungar så noga att en stor del av ungarna har dött…

Jag har många kaniner och många kullar om året. Ganska få av dem föds i bolådor. Ibland för att honan inte väljer att föda dem där och ibland för att de inte har någon. Jag vet mycket väl att det är lag på bolåda, men jag och min djurskyddsinspektör har diskuterat burstorlekar, hyllor, bolådor mm. Hon är noga, men när det kommer till bolådor och hon hör mina argument mot säger hon bara "Det där kan du bättre än jag. Jag är säker på att du gör det som är bäst".

Problemet, som jag ser det, är att många honor bäddar ner sina ungar alldeles för mycket i lådorna. Jag ser en betydligt större dödlight bland små ungar (upp till ca 5 dagar) än hos honor som inte har låda. Alla mina kaniner har en hylla, så avskildhet för sina ungar kan de alltid få.

Nu står jag trots allt i begrepp att bygga ett antal lådor. Har en modell i huvudet som jag tror på, så jag ska snart prova ett par. Men innan jag sätter igång vill jag gäna veta vilken sorts lådor ni föredrar och gärna om det finns fler än jag som tycker att et funkar riktigt bra utan låda Cool.

Ninwe
0

Jag har aldrig själv haft någon kull, men jag tycker att dina argument är riktigt bra! Sålänge bolådan inte har helt tak (dvs. att botten och väggarna är längre än taket) så ser jag inga problem med det. Men om man har en låda som är helt stängd, förutom ett hål som ingång så är nog risken ganska stor att honan, som du säger, gräver ner sina ungar "för djupt" i boet..

Hälsningar,
Ninni :-)

Underbarn
0

Aldrig hört om att honor bäddar så hårt eller att ungar dör av bolådor… Jag har haft honor som fött både i bolådor och utanför (ibland har de fött utan bolåda alls för att jag inte vetat att de är dräktig). Men tycker bolådor funkar bra fast även utan. Det kvittar, mina kaniner har alltid en hylla iaf. Min första hona för 11 år sedan hade en jätte liten pluttig bolåda där hon knappt fick plats. Hon födde 6 st där i och hade bara spån, hon grävde ut så det var en grop där ungarna låg i, och andra delen av bolådan mot utgången var packad med spån så man inte kunde se in. Fick alltid gräva bort spånet för att komma åt ungarna. Men hon grävde jämt tillbaka spånet… Jag har nu en bolåda som har tre väggar och tak. En sida saknar helt vägg och har bara en spillkant. Men sedan jag skaffa den har dom aldrig boat i lådan haha…