Halm nu mot sommarhalvåret
Mina utekaniner har torvströ och halm som bottenmaterial, men nu börjar halmen ta slut hos oss, och likaså hos vår bonde tyvärr.
Frågan är om man behöver halm nu under vår/sommar, eller om det räcker med torvströ?
Jag bor i Halland, och temperaturen är allt mellan -1 och + 14 grader.
Om ni har minus grader under natten skulle jag helt klart ha halm!
Vi har inte haft minusgrader senaste tiden, fast min fråga var mer ang sommar, om man behöver halm då, även om det räcker med strö? Inga minusgrader…
Nej du behöver inte halm rent isoleringsmässigt eller som underlag. Däremot uppskattar ofta kaniner halm för att aktivera sig med, men det kan man ju använda hö till också.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Nej på sommaren räcker torv gott och väl :) kaninerna tycker om att ligga i den svala torven när det är varmt ute
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
ok då förstår jag :)
Jag själv har halm även på sommaren. Fast jag lägger i en mindre mängd och jag lägger ej vid dörrlängan. Har aldrig använt torv faktiskt men om det är svalare så låter det ju som ett bra sommarunderlag :)
#5 Torv är lite fuktigt naturligt, lite som jord. Det gör att det blir lite svalare, jag har bara torv på sommaren, det perfekta sommarunderlaget!
www.hoppfullt.blogg.se
Som #3 skriver behöver ej kaninen halm, men uppskattar att ha det som aktivering genom att gräva mm i det.
Tack för svar! 👍
Mina kaniner har nu bara halm i bodelarna, men de verkar strunta i halmen, och har inte sett de gräva i halmen tex.
#8 Jag har heller aldrig sett mina gräva i halmen annat än när det är kallt och de ska göra ett "bo" av den. Torven däremot gillar de att gräva i :)
www.hoppfullt.blogg.se
varför inte spån? :)
Jag brukar sluta använda halm i mina uteburar slutet av april/maj. I så fall lägger jag endast in det i boet om det fortfarande är lite kallt :)
#10 Jag började anänvda torv förra sommaren då jag uppfattar det som att det luktar mindre med torv än med spån :) Torv suger upp kisset bättre!
#11 jahaaa, de va mer än va jag visste! :)
#12 Värt att testa :D
#13 tror ja använde torv förut men va inget för mig, för dom skvätte med det sen fick under fötterna om ja minns rätt :)
#10 Tycker torvströ har mer fördelar, helt enkelt…
-Suger upp bättre och luktar mindre än spån
-Billigare
- Slipper spån på gräsmattan, inte kul att ha gräsmattan full av spån
- Kan använda kaninbajset och torven som gödsel
- En del av mina kaniner är långhåriga, och spånet fastnar lätt i pälsen, och pälsen blir lättare tovig.
#15 där seer man! bra att de funkar ju :)