Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 538 ggr
Evelina!
2

Antal kaniner i lägenhet

Finns det några bestämmelser för hur många kaniner man får ha i en lägenhet. Kommer tillfälligt att ha ett gäng kaniner i lägenheten och undrar om man måste ha något tillstånd från kommunen eller så för detta. Tacksam för svar.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

*~HamsterHamster~*
1

i tyskland bestämmer den som hyr ut hur många man får ha, fast vet inte hur det är i sverige :/

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

sfut
1

Om du håller 4 eller fler kaniner permanent måste du ha tillstånd har jag för mig (Inte för att folk följer det) men jag tror inte det finns några särskilda bestämmelser just för lägenhet sålänge alla får mat och den plats de behöver.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Evelina!
0

#2 Ska kolla upp det, de får gärna komma hit och kolla mina kaniner!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

sfut
2

www.hoppfullt.blogg.se

[Guldvingens]
1

#4 Ifall man bedriver yrkesmässigt verksamhet, alltså exempelvis omplaceringshem/pensionat och dylikt. Då måste man ha tillstånd ifall man inhyser fler än 6 kaniner per år. I övrigt finns inga regler.

Mita75
3

"..eller om du upplåter, förvarar eller utfodrar kaniner i större omfattning behöver du tillstånd från länsstyrelsen."

Så det är inte bara yrkesmässig verksamhet, utan även om man  har sex kelkaniner - så tolkar jag det iaf. Rätta mig om jag har fel.. :)

sfut
2

"Om du driver en yrkesmässig verksamhet med kaniner eller om du upplåter, förvarar eller utfodrar kaniner i större omfattning behöver du tillstånd från länsstyrelsen. En verksamhet är av större omfattning då du upplåter, förvarar eller utfodrar sex eller fler kaniner per år."

Jag tolkar det här som att det räcker att bara ha sex eller fler kaniner per år, oavsett syfte. Har man en yrkesmässig verksamhet krävs tillstånd oavsett.

www.hoppfullt.blogg.se