Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 1982 ggr
[AnimalLover1]
2

Fåglar i utehagen?

Till er som har utehagar. Har era hagar tak? Eller är de helt öppna? Isåfall, kommer inte fåglar in där? Min mammas väninnas kaniner blev dödade av skator :'( Min kanin hade blivit hackad av skator förr, genom gallret, så vi satt upp små väggar lite hör och där. Jag vågar inte bygga den nya buren med öppet tak (utan tak), men kan man ha hönsnät som tak till en Hage?

Facie
1

Skulle aldrig i hela mitt liv någonsin lämna min kanin ute, obevakad utan en helt rovdjurssäkerbur med tak!

Pretty wise //

Emouse
2

som #1 säger, skulle aldrig i vilken situation som helst lämna min kanin utan rovdjursäker bur/hage.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

[AnimalLover1]
1

Min kanin bor ute o en egenbyggd utebur. Och den har tak och den har fungerat bra i 2 år..

*~HamsterHamster~*
1

Ute och inne är allt hel rovdjurssäkert, så att ett skalat hårdkokt ägg inte passar igenom någonstans :)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

ALEVIUSS
1

Jag har haft problem med skator. Kaninen ser inte skator som hot och ja min låter dem komma nära och nypas!

Så nu har jag ett bärnät över hagen så dem kommer inte åt honom plus att jag alltid vakar över honom, har många  fönster som vetter ut mot trädgården så det är lätt att se vad som händer.

tlover
0

Hönsnät som tak skulle funka om man har koll också (tex rensar ogräs i rabatten bredvid) men inte helt oövervakad eftersom hönsnät är så svagt att det endast funkar mot höns i princip. Kaniner kan bita sig ut och hundar/rävar kan ta sig in.

Jag skulle själv inte våga ha kaniner i en Hage utan tak el med för dåligt tak.

l'm back

[AnimalLover1]
1

#6 som väggar använder jag kompostgaller och jag tycker det fungerar bra, min kanins bur är inte så bred så det räcker att bara ha kompostgaller som tak också men jag menar om man ska ha en stor Hage, då kanske kompostgaller inte är så bra, för det är tungt och svårt att hålla ihop så jag tänkte hönsnät, det är ju inte i olika delar utan en stor bit. Jag är dålig på att förklara xD

tlover
1

#7 fyrpunktssvetasat nät är bättre för som sagt nästan vad som helst kan få upp hönsnät.

Jag skulle som sagt inte använda hönsnät eller nått annat som är svagt (tex bärnät) om jag inte kunde hålla konstant koll.

Vi hade en Hage som hade kompostgaller på sidorna, nät som golv och takplåt tex den hade ett bra tak tex (tills vintern kom och den blev mos men man kan ju ta isär dom till vintern istället)

l'm back

Zabbio
2

Om du bor i en villaträdgård utan räv inpå knuten och med staket mot lösa hundar så håller hönsnät i taket - där kaninen inte kommer åt att bita - fåglar och katter ute.

Vesslor och råttor kommer igenom hönsnät och kompostgaller.

Ska du köpa när kan du lika gärna köpa putsnät. Inte så stor skillnad prismässigt om du köper på biltema. Tror att jula har mindre mängd om det inte behövs så mycket.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[tintilar]
1

Skator tar nog oftast inte vuxna kaniner. Iaf inte normalstora.

Min bor i utegård med nättak, i stort hägn utan tak, eller ibland helt frigående. Med och utan uppsikt. Är inte orolig för skator. Då är jag mer rädd för räven eller någon större rovfågel som tex höken som försökte ta en höna här i höstas.

ALEVIUSS
0

#10 Det är ju inte så att dem typ "lyfter" upp en kanin liten som stor så som vissa rovdjur gör, skatorna omringar kaninen och börjar smått "mobba" den. Nyper lite här lite där, testar reflexer antagligen. Det man är rädd om är kaninens ögon! extremt mjukt område och en delikatess för rovfåglar!

Jag har en kanin och hade en till förr. Min förra var en hona och hon gillade att jaga skatorna, när hon tröttnade kom hon springande till mig och ville bli tröstad, och min nyvarande brukade bara sitta och gilla läget! Han tyckte väl att det var spännande? vem vet?  på den tiden visste jag inte hur farliga skator kan vara, men nu låter jag dem inte komma i hagen och jag jagar iväg dem om det blir för många runt om. Maffia skator!

Emouse
1

#11 Hahah, maffia skator😂

[tintilar]
0

#11 Okej. Det hände ett par ggr att våra dvärgvädurar blev mobbade av ett par skator när jag var liten, men kaninerna jagade lätt bort dom båda gångerna. Sen hade de såklart alltid tillgång till sin bur där de kunnat gå undan om de behövde.

ALEVIUSS
0

#13 Jo mina hade också skydd det är just det som var grejen (med mina i allafall) att dem inte gick/går undan! Så även om skatorna kan verka harmlösa och kaninen har "skydd" om den "anser" att det är farligt  vill man inte riskera att kaninen får en skarp näbb i ögat.

Men så kanske andras kaniner är mycket smartare gällande skator. Annars är min livrädd för flygplan :p just dem är visst farliga rovfåglar och vid åsynen av flygplan gömmer min kanin  sig illa kvickt i sin box.

[tintilar]
0

Har faktiskt aldrig hört talas om kaniner som fått ögonen utpetade av skator. Är det verkligen vanligt? Min syster har haft helt frigående kaniner i många år, aldrig har de råkat ut för skator.

Emouse
0

#15 Får en skata syn på en liten kanin utan skydd skulle den nog vara framme och picka. En av våra utekaniner bröt sig ut ur hagen och fick ögat pungterat och det vart avlivning på stört.

pernillaoscarsson
0

Är oftast ute tillsammans med kaninerna eller har bra uppsikt genom fönster. Det är bara den ena kaninen som har nät över sin Hage, men det på grund av att han hoppar över annars. Har aldrig varit med om att fåglar varit och stört på dem. Men som sagt, håller alltid koll. Skulle aldrig våga lämna dem utan uppsikt längre stunder.

Nätet på Imses Hage är bara vanligt balkongnät för katter. Inget säkert nät med andra ord, men jag slipper resa mig från stolen 45 gånger i minuten för att springa och hämta honom hos grannen ;)

Fridaaaa
1

Tak på 2 av 3 hagar, den tredje ska det bli tak på också. Har bärnät. Men är kaninerna i den tredje hagen så är det under uppsikt.

Rovfåglar är det man mest får passar sig för men skator kan vara elaka om de sätter den sidan till.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ninen DH
2

Även om du har kompostgaller på sidorna som du skrev, så spelar det ingen roll om det är säkert på ena sidan. Är buren inte säker på alla sidor, är det inte en säker bur. Så enkelt är det. 

Som #18 skriver är kaniner mest hotade av rovfåglar. Men om du har galler ovanpå slipper du både och.

Man ser på instagram på youtube och också här folk som andvänder hönsnät. Jag säger nej, nej och åter nej. Det är inte ett säkert nät! 

Min kompis hade en utebur av hönsnät, jag sa till henne att hon skulle ha putsnät och tillslut köpte hon det. Då hade buren hållit i ca en månad, och dom såg det inte som att det var någon brådska, då den hållit så länge. Två dagar efter dom hade köpt det hade dem inte satt på det, utan skulle vänta tills helgen. Men då var det för sent, på morgonen hittade hon ett stort hål i buren och båda kaninerna var borta. Senare hittade hon ena… hur ska man säga det… död och helt förstörd i en buske. 😭 

Så jag råder dig verkligen till att ta det säkra före det osäkra!

ninen DH
0
[tintilar]
1

#16 Jag har aldrig varit med om det eller hört talas om det innan. Men risken finns kanske då. Men som sagt, har ganska mkt erfarenhet av just helt frigående kaniner och det har aldrig varit ett problem. Kanske risken är större om kaninen inte är van att vara ute och rå om sig?

[AnimalLover1]
1

#15 Min mammas väninnas kanin dog genom att den blev hackad i ögonen av en skata :'(

aggabagga
1

Skatorna här lägger benen på ryggen när Lily kommer.. Riktig goding är hon. Måste möblera, hela tiden, allt måste vara perfekt. Kommer katten när man är på prommenad, ska den bort. Så härliga kaniner är!

♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥   ♥

/Agnes & Långöronen♥

♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥

RebeccaG
1

Jag har tak på alla våra hagar. Vi har inte problem med skator men jag har sett hur elaka skator kan vara(typ nacka, döda, mm) så jag tar inga risker.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

ALEVIUSS
1

#16 Vad har det med saken att göra? Att en kanin är utevan eller ej (om det ar så du menade?)   Det finns en risk att bli petad i ögat om du är en kanin punkt slut liksom. Sen om du anser att dina är snabba nog och kan bedöma risker snabbt nog är det upp till dig förstås :)

[tintilar]
2

#25 Jag menar att kaniner som är vana att gå ute också är mer kapabla att undvika faror och därför löper mindre risk att råka ut för ngt sånt. Precis som utekatter är mer kapabla än innekatter på att hantera utemiljö.

ALEVIUSS
1

#26 Jo jag förstår hur du menar :)  (sorry om jag verkade kort i tonen)

Din teori stämmer kanske delvis beror på individen lite men… om du tänker efter så kan ju ofta innekaniner vara mer nervösa och hoppiga vid ovana ljud och rörelser särskilt om det redan är en nervös kanin, så borde såna inte vara bättre på att vara redo på faror då dem redan är så mycket på alerten än den som är van om vi ska följa den teorin? :)

Zabbio
0

#27 mina ungdjur blir alltid mer spattiga och uppmärksamma efter två-tre dagar ute i utehägnen :) och då är de ändå skyddade där.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[tintilar]
1

#27 En kanin som inte är van att vara ute är mer på spänn hela tiden och vet inte heller vilka faror man ska spana efter. Inte heller hur man tidigt upptäcker faran via lukt, ljud och rörelser eller hur man mest effektivt flyr från den - för alla faror ter sig inte likadant. Den har inte samma erfarenhet och är inte lika avslappnad för den vet inte när den kan vila och inte.

Vad gäller katter så är tex så att första 2 åren utomhus är den mest riskabla tiden. Då går många åt pga oerfarenhet.

Att vara nervös och stressad och på spänn är inte fördelaktigt i det vilda. Man behöver veta vad man ska vara rädd för, veta hur man kommer undan och veta när man kan vila - för det måste man också göra.

ALEVIUSS
1

#29 Ok ja du har nog rätt en spänd kanin är förstås för nervös och orolig för minsta lilla  men att utekaniner skulle vara bättre på faror teorin tycker jag inte går hem så väl för hur vet  kaniner som enbart springer runt i en Hage eller i bästa fall en trädgård  hur den ska komma undan? Om den aldrig blivit jagad av något rovdjur?

En utekanin har förhoppningsvis en box att gömma sig i men visar det att den är bättre på att ta hand om sig? Jo jag vet att utekaniner inte reagerar på vardagliga ljud och rörelsemönster som tex en smygande katt vilket gör den mer avslappnad men jag förstår fortfarande inte vad det skulle ha med "handlingskraftighet" att göra?

Såvida du inte med en utekanin menar en kanin som går helt lös? Utan Hage och staket? Ja såna vet nog ganska väl under vilka buskar och träd den kan gömma sig vid fara.

[tintilar]
1

De utekaniner jag själv har erfarenhet av har gått fritt i trädgården, i stora hägn eller helt fritt utan gränser. Sitter man i en fackbur övar man inte mycket flyktegenskaper kanske, men det är ju såklart också en utekanin. :) Så det beror ju på vad man menar förstås. Jag menar en kanin som är ute med möjlighet att utöva sina naturliga beteenden såsom födosök, att gräva och flykt.

Kaniner som bor i utegårdar stora nog flyr dagligen. De ser fåglar, katter, hundar, och i vissa fall också rovdjur, och lär sig deras mönster. Även om de inte ser faror så flyr de ibland plötsligt från totalt lugn, som för att träna den reflexen. Och de lär sig hitta skydd och gömmor i sin omgivning.