Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 5067 ggr
[AnimalLover1]
1

Skakar på huvudet

Vad kan det tyda på om kaninen skakar på huvudet lite då och då? Har kollat så det inte är något på örat, men längre in kan jag inte se.

[neptunens]
2

Är det en vädur?

SmillaM
5

När jag släpper ut kaninerna i hagen kan mina kaniner skakaa/rycka till på huvudet samtidigt de skuttar omkring, det är glädjeryck.😃

Aktiv på kanin.ifokus.se

Matte516
2

det kan betyda ngn form av irritation, eller lättnad typ. Det förekommer när jag ex håller en av de otamare kaninerna och sedan släpper ner honom/henne. då brukar det ruska lätt på huvudet :)

Hälsiningar från mig

ALEVIUSS
2

Kan även vara öronskabb om det är ett irriterat skakande.

Om det är ett knyckande med huvudet/nacken kan det vara glädjertyck.

[AnimalLover1]
1

#1 Aa en Dvärgvädur, hon på min Avatar. Men hon började ruska litegrann igår och lite idag då och då. Hon brukar annars aldrig göra det. Hon gjorde inga glädjeskutt eftersom hon satt i buren men hon började när jag gav henne gräs och då blev hon glad…

ALEVIUSS
3

Kan mycket väl vara skabb mer regel än undantag med kaniner tycker jag, särskilt med vädurar då kvalster trivs i värme och vädur öron är en bra miljö för dem, hur som helst du kan bara vara säker om du ser kvalstren  med egna ögon (såg själv kvallstren krypa runt i min kanins päls, dem är exakt lika små som en punkt, så på gränsen för vad våra ögon kan se)   eller allra helst tar kaninen til vet som kan göra en analys och skriva ut medel.

[Mi-rand-a]
1

om den skakar på huvet ofta, flera gånger efter varandra så kan det vara skabb men även tecken på E-cuniculi. Men om den gör det bara nångång ibland kan det vara som andra skrivit, mina gör så när dem är glada eller om dem precis vaknat  :)

[AnimalLover1]
1

Är skabb farligt? Och vad är E- cunoculi? :) :'(

[AnimalLover1]
1

E-cuniculi *

ALEVIUSS
1

öronskabb är riktigt obehagligt för kaninen då det ger klåda min kanin förskte tex få in hela bakfoten i örat för att komma åt o klia!

Kan bli farligt om det utvecklas eller om/då kaninen har nedsatt immunförsvar.