Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 2595 ggr
VildaVittra
1

(X) skulle du kunna tänka dig...

att ta tillvara på/skänka bort skinnet och/eller slaktkroppen om du måste avliva din sällskapskanin?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Kaninernasvän
0

Nej, det skulle jag nog inte

http://mylifewithrabbits.blogg.se/ Blomma

VildaVittra
0

#1 Motivera gärna. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[neptunens]
0

De gånger jag fått hjälp att ta bort någon vuxen kanin har de fått kroppen och skinnet om de velat, det har jag absolut inga problem med 🙂

Emouse
0

Vet inte, men isf kommer "resten" till användning.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Mickis1994
0

Absolut! Tyvärr sitter jag inte själv på kunskapen om detta, men om någon annan är intresserad av ta vara på skinnet så skulle jag inte säga nej 🙂

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

MsSofieG
1

Nja jag skulle nog inte klara av det, är alldeles för blödig och att se min bästa väns hud någonstans sedan skulle göra mig alldeles för ont.

kigon
1

Nej, hade aldrig kunnat det… Dels för jag ser alla mina sällskapsdjur som familj precis som mamma, bror, etc är så bara tanken av att någon kommer äta dem eller använda skinnet efter död ger rysningar…

Dock så kan jag se fördelarna med det och det hade ju definitivt varit mer "nyttjande", men skulle aldrig klara av det själv…

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Delilah81
0

Ja visst, om någon annan tar hand om det.  Själv skulle jag inte klara det.

[peter54]
0

Jag skulle inte ha några problem med det. De enda kaniner jag har haft som var sällskaps- eller gosedjur var de två lilla silver jag köpte åt barnen när de var små. Under hela min uppväxt har vi haft mycket kaniner för mat.

Från det jag var spädbarn till jag var omkring 25 år hade vi alltid många burar med kaniner, oftast tunga raser som blå wiener, belgisk jätte och tysk jättescheck, men även stora silver, vit lant, bourgogne.

En kanin till middag varje helg och då tanade vi förstås skinnen också. De användes sedan till foder i vantar bland annat.

VildaVittra
7

Varför jag ställer frågan är för jag funderar på om det inte skulle gå att ordna ett nätverk i landet. Där man kan få kontakt med slaktkunniga, istället för att plåga kaninen med en spruta hos veterinären (vilket är avsevärt värre än en väl utförd slakt). Rent lagtekniskt så går det att lösa om den slaktkunniga får köpa kaninen för en krona.

[peter54]
0

Jaha, ja det kanske är en bra idé, men det ställer en del krav på framför allt tidpunkten. Sommarskinn av kanin vill ingen ha, de går inte att använda, det måste vara vinterskinn.

Slaktkroppen går till djurfoder om kaninen matats med annat än grönfoder och hö, samt kanske lite kraftfoder i form av havre. Grönsaker är förstås okej också, men om man har matat kaninen med olika former av "kaningodis" blir den inte till  människoföda.

VildaVittra
0

#11 Då många barfar av idag, så är tidpunkten mindre viktig.

[peter54]
0

#12 Kanske inte för slaktkroppens kvalitet, men för skinnet är det ändå vinterskinn som gäller om de ska gå att använda. Pälstätheten i sommarskinn är alldeles för tunn.

[neptunens]
0

#10, Det vore supersmart!🙂

[[Månen@]]
0

Varför kan man inte äta kanin som har ätit kaningodis?

[peter54]
0

Kaniner som exempelvis fått knäckebröd eller liknande att äta smakar dåligt, varför det blir så vet jag inte, men jag vet av egen erfarenhet att sådana kaniner smakar illa och att slaktkroppar från sådana kaniner går till hundmat.

VildaVittra
0

#15 Delvis för det Peter skriver i inlägg 16, men också för att djurfoder till sällskapsdjur inte har samma hårda lagstiftning (man får mata dom med giftiga saker, som besprutad gröda) som man har för djur avsedda för mänsklig konsumtion.

VildaVittra
0

Hur skulle man enklast kunna skapa ett sådant nätverk?

taxidriver142
2

Nej definitivt inte - sjukt!

VildaVittra
1

#19 Nej, det är inte sjukt. Välj gärna trevligare ord hädanefter i diskussionen, notera också att rubriken är x-märkt. 

"Det är inte tillåtet att gå in och skriva i produktionstrådar om att det är "äckligt" osv, gör man det kommer vi radera detta omgående och man får en varning."

http://kanin.ifokus.se/articles/51f050ed8e0e741984000010-x-ej-for-kansliga-lasare-information?discussions-1

Evelina!
0

Absolut, varför inte? Mina framtida produktionskaniner (lååååångt fram i framtiden) kommer jag definitivt att ta reda på både kött och skinn ifrån.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Facie
1

Jag tycker det är väldigt bra att folk gör det… men jag skulle aldrig personligen göra det. Han är min gose och när han dör vill jag ge honom en hederlig begravning och inte låta någon bära och äta honom.

Pretty wise //

Sixtenblixten
1

Jag skulle absolut gjort det! Skulle vilja slakta en dag men inte kommit ditt! Att själv få vid gjort skinn av sina egna kaniner skulle jag oxå vilja!

Saaara
1

Jag skulle inte gjort det med mina kaniner som jag har en relation till. Dom begravs i trädgården då det skulle kännas lite konstigt att ha skinnet eller köttet från en kanin man tyckte om. =) 

Men jag ska antagligen börja föda upp köttkaniner och då skulle jag absolut tycka det va kul å ta till vara på både skin och kött!!

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Emouse
0

#22 Där tog du svaret ur munnen på mig!🙂 Visste inte riktigt hur jag skulle skriva det.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

tlover
0

skulle inte min man redan slakta kaninerna som ska bort av någon anledning så skulle jag mycket hellre göra så som TS föreslår.

Vi har avlivat en katt hos veterinären och det vill vi inte göra igen. Alla andra djur, varesig det varit slakt el nödslakt har det känts mycket bättre med (katten i fråga fick panik, spydde osv innan hon somnade in, det var inte så lugnt som många beskriver).

Att använda så mkt som möjligt på ett djur tycker jag bara är respektfullt (tex så håller ett skinn från en av våra favoritkaniner på att saltas in nu. köttet gick däremot inte att använda)

l'm back

Saaara
0

#26 Tycker det är jätte häftigt till er som klarar att ta till vara på era favoritkaniner!

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Kaninlivet
0

Nej hade viljat begrava❤️

[peter54]
3

Det är inte svårt att förstå att många som har kaniner som gosedjur inte vill slakta sina kaniner.

Det finns en slags fjärmningsfaktor emellan det gamla sättet att ha kaniner och det nya. Förr, särskilt under det senaste kriget, var kött en svår bristvara, så folk hade kaniner för att det var det enda kött de kunde få fatt på.

Min farmor fortsatte att ha kaniner för detta ändamål fram till mitten av 50-talet, trots att hon bodde i en hyreslägenhet i Spånga. Burarna stod i en skogsglänta och där fanns många andra som hade burar med kaniner för samma ändamål.

Man kan ju jämföra med marsvin. Här är samtliga marsvin husdjur, men om man tar sig till Sydamerika så är samtliga marsvin mat, på många ställen där det är fattigt är marsvin till och med stapelföda för folk.

Nu finns ju en annan frågeställning här och det är ju frågan "när?". Jag menar att om kaninen man haft är "färdig" att begrava, har den förstås dött redan, endera för att den blivit gammal, eller för att den varit sjuk. En sådan kanin slaktar man inte och ingen skulle vara intresserad av att ta vara på något från den.

Hela den här idén med att skapa ett nätverk för att ta hand om kaniner för kött och päls bygger på att kaninen fortfarande är frisk. Jag har vuxit upp med att slakta och äta kanin, men vilken kaninägare som inte har den erfarenheten skulle vilja lämna ifrån sig kaniner för ett sådant ändamål?

[annloo]
0

#29, jag håller med om att jag inte riktigt förstår i vilket sammanhang en kelkaninägare skulle vilja avliva sin kanin såvida den inte var svårt sjuk = olämplig för ts ändamål ändå.

[peter54]
0

#30 Ungefär så tänker jag. Nu kan det hända att TS idé ändå är positiv och god eftersom alla kaninägare trots allt inte är kelkaninägare 🙂

[zendaimimon]
1

Det är nog inte många som vill ta till vara kött och päls på sina sällskapskaniner eftersom man har ett helt annat band till dem än köttkaniner. Hur mycket man än tycker att djur ska ha samma värde så är det ju inte riktigt så ur mänskliga ögon.
Jag skulle i alla fall inte klara av att man åt eller använde pälsen av mina sällskapskaniner, dock är jag helt för att man har köttkaniner så länge de lever ett bra liv och får en snabb död.

RebeccaG
2

På mina kel- & tävlingsdjur: Nej. 

I övrigt har jag inga problem med att äta kaninkött, men just för älskade sällskapskaniner så skulle jag inte ha hjärta att göra annat när dem dött än att begrava dem hemma. 

Jag är bara sån😎

Slaktkaniner däremot är en annan femma, föräldradjuren kan vara hur underbara & kelas med, då det är ungarna man slaktar. 
Då kan man ha en relation till föräldrarna & en annan till ungarna.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Svado
0

Nixpix, när mina djur dör kommer jag skicka de för kremering och sedan ha urnan hemma :)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

tlover
0

#30 man kan fortfarande använda skinnet, det kunde vi som tur var använda på riskorn tex

l'm back

fossingen
0

Ja! Om det var för en bra sak, ex forskning inom speciella ovanliga områden.

[annloo]
0

#31 ja, jag tyckte absolut att det var en bra idé, men tänkte med smärtstillande/ bortrakande av päls etc. om det är en sjuk kanin. Om mina kaniner inte lider och inte är sjuka finner jag ingen anledning att ta bort dem, vilket gör att de nog inte är lämpliga helt enkelt :) Men självklart kan andra saker motivera till avlivning också, så detta skulle nog kunna vara ett bra alternativ då. Det viktigaste är ju att djuren inte får lida mer än nödvändigt!

AkaiTsuki
0

En sluten grupp på facebook tycker jag låter bra! 

Sluten- För att förhindra löjliga inblandningar osv, dumma kommentarer osv. Facebook- Så man vet vem som är bakom skärmen, lite svårt på ifokus

Och som svar på frågan, självklart! Tills jag själv har kunskapen att göra det själv 🙂

//Joanna

Peak303
0

Både ja och nej. Har svårt att förklara, men har vissa kaniner som står mig så pass nära att när dem väl somnar in så får dem begravas. Men självklart skulle jag säker kunna "ta vara" på en avliden kanin egentligen. Om jag hade vågat slakta och den där biten.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Zabbio
1

Ja. Nu har jag ju produktion, men även då jag haft kelkaniner innan jag hade tanke på kaninkött så hade slakt varit ett fullgott alternativ så länge det gick  rätt till. När jag behövde avliva mina åttor letade jag efter någon "slakt"kunnig (dvs någon som kunde avliva hemma på ett lämpligt sätt) - för den första råttan fick en uppenbart mycket smärtsam spruta.

Problemet med att ta tillvara på kaninen är väl just det att man sällan avlivar en frisk kanin. Speciellt inte de som skriver här inne ;)

Däremot finns det väldigt många oönskade "blocket kaniner" och andra som bara sitter i en bur, halvt bortglömda.  De hade ju egentligen lika gärna kunnat bli hundmat och päls istället för att till slut avlivas hos veterinär eller släppas ut i det ''fria'' när man tröttnat på att ingen ringer på annonsen eller det tar emot att städa buren. Och de är det ju egentligen inget fel på, mer än att de haft oturen att hamna hos nån som inte insett att kaniner lever i 10 år. Om det funnits ett billigt och enkelt sätt att bli av med dem, hade nog många kaniner sluppit ännu mer lidande.
Observera att jag inte tycker att det är rätt att skaffa kanin och sen glömma bort den eller planera att bara dumpa den någonstans som en stackars sommarkatt, men verkligheten är ändå att det finns ganska många försummade små liv. Varför skulle det då vara mer fel att slakta dem än friska kaniner uppfödda för slakt?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.