Min kanin vågar inte gå ner!
Hej!
Min kanin har nyligen fått en utebur med en Hage och ett hus med en "stege" till. För att komma upp i huset måste hon alltså gå upp för en planka med pinnar på, om ni fattar vad jag menar. Jag har sett att hon klarar att komma upp med lite hjälp men ner går det inte. Jag vet inte om hon fattar eller bara inte vågar. Jag har nämligen försökt putta lite på henne neråt men hon bara stretar emot. Har också försökt locka ner henne men hon vägrar..
Så snälla, kan någon hjälpa mig att lära/visa henne? :o :)
Tack <3😂
Michelle
"Glöm dina bekymmer, i morgon kommer nya"
så var min kaninhane i början. Men han lärde sig fort. annars så kanske du får lyfta ner henne en bit på rampen så hon förstår att hon ska gå ner. Så fick jag göra med min. Men det behövdes bara en gång. Men träna med henne på att gå ner på rampen så kommer hon nog snart att förstå.
Så var min kanin också i början när jag nyss byggt färdigt hemmes höga hus, hoppade hon upp på den och kunde inte hoppa ner igen :'D fast till slut lyckades hon ta sig ner i allafall, så nu sitter hon där uppe hela tiden, varje dag, varje timme, alltid :D
Försök att ta ner henne en bit så hon fattar och belöna med godis när hon gör rätt! :)
Som de andra säger så kan man hjälpa till. Igentligen behöver man bara vänta och låta den gå ner när den vill, men det går ju betydligt fortare att hjälpa🙂
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤
Du kan lägga en matta eller vika ett gammalt lakan och lägga på rampen så det känns tryggare?
Du kan även försöka lägga några goda godisbitar( små morots eller äppelbitar, bladgrönsaker mm) på rampen när hon är på övervåningen. Börja med att lägga lite högt upp precis utom räckhåll, och sedan sprida ut några bitar på vägen ner. Då lär sig kaninen att kliva ner på rampen och även att det är positivt att vara där. Det tar dock lite längre tid och det är viktigt att kaninen får testa sig fram i sin egen takt, en tass i taget