Boxbygge
För några dagar sedan fick pappa ett litet ryck och tyckte vi skulle bygga lite boxar till kaninerna! Självklart gör vi det tänkte jag, och idag åkte vi och köpte virke :) Ska bli 3 stora boxar, har 4 kaniner, 2 honor i samma. Jag har kaninerna i ett gammalt grishus (tror vi det är) som står på vår trädgård :) det är stor yta där inne så vi tyckte att det är roligare att utnyttja ytan! Just nu har de en varsin 2x1 meters burar med direktanslutning till rastgårdarna (länkar den tråden om rastgårdbygget sen). Sammanlag är det 24 kvadratmeter i huset, så nu ska vi utnyttja allt :)
Här kommer länken till rastgård bygget :) http://kanin.ifokus.se/discussions/504c6ceed3b4fd7718000725-mina-kaningardar Ni som gjort liknande, eller bara vet väldigt mycket: Ge oss så mycket tips? och saker att tänka på ni bara kan, så att vi kan göra det så bra som möjligt :) Och undrar ni något? Fråga på!! Inga frågor är för dumma ;) inte för mig iaf, tar inte illa upp så lätt :p
Tass!
Tass!:D
“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.”
― Bilbo Baggins
tass!
Vill börja bygga nu! Haha, vill inte vänta längre :( men vad tror ni? Tänkte måla väggarna och så i boxarna, på utsidan använder jag bara vanlig vägg och takfärg. Kan man ha det på insidan också? Eller kan de blir dåliga om de gnager i sig lite av det?
vad fint det kommer att bli :)
Tass, lägg upp många bilder! :D
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
#7 Ja jag hoppas de! :) Ska ta massa bilder :D
vad roligt!
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Helt fantastiskt att kunna ge kaninerna så mycket yta, dina kaniner måste verkligen uppskatta att ha en sådan underbar ägare som du :)
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
#12 Tack! Ja jag hoppas de kommer gilla det, vi har verkligen utnyttjat all yta nu! :)
#17 Å vill inte göra någon avundsjuk! :( vill bara mina pluttisars bästa :)
Har lovat mig själv att skaffa boxar till mina kaniner någon gång i livet. Men vad fint du har det! :D Har du någon speciell inredning? :)
#19. Man behöver ju inte ha det, men jag gillar att fixa och dona med :D tack, vi kom en bit idag iallafall, pappa är snabb! Vi ska bara bygga en till dörr, sätta fast nät ytterst längs upp så att det inte katten hoppar in när hon följer med :) Vad menar du med speciell inredning? :)
Jaha du menar så! Jo men sitthyllor ska vi göra och typ tunnlar vill jag med ha, men vart hittar man sånt? Vill helst ha i betong eller något :)
Ja kanske.. Vad är såna gjorda av då? :)
Okej, kan ju kolla, fast vill helst ha lite stadigare :)
Idag har jag varit på Liseberg hela dagen så har inte hunnit med något bygge. I morgon däremot är jag ledig, syrran me så vi ska försöka hinna måla klart hela rummet och sen ska pappa snickra sista grinden :) sen så!!
ÅÅÅHHH vilket paradis! Dit vill alla kaniner! 😂
/Hälsningar Bea och kaninerna
Uppfödning av rex hermelin
#28 Längtar så tills kaninerna ska då flytta in!! :D
Vad fint vilket jobb!
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#30 Tack!! :D eller tack pappa kan jag föra vidare! Han snickrar och jag målar! :D
Idag har vi målat i alla boxarna och utanpå, nu ska vi få ut all skit, sen sätta upp en skiva som vi ska förvara hö och halm på, och spånbalar under :) sen måla klart allt! Sen ska vi dammsuga allt så att all skit försvinner :) efter det ska vi fixa lite förvaring och bra foderlådor! tips? någon? :) finns ju några sorterings lådor från Ikea jag gärna vill ha, men inte säker på att de är så täta? Kan länka: http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/10255897/
Självklart glömde jag att ta bilder idag, för mörkt vid 20:00, så man såg inte så bra, blev bara suddigt och skuggigt!
:)
Vi har precis blivit klara med våran hutomhus bur:)
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#34 härligt! :)
De förvsringslådorna är bra! Min kompis har en sån till foder. :-)
Hälsningar,
Ninni :-)
:)
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#36 Håller den möss ute då? :/
Varför blir bilderna liggandes, och sen när man förstorar dem så blir de utdragna och ser jätte lustiga ut? :(
#43 Ja tack så mycket! Jag och pappa kollade på varandra idag och sa båda: fasen vad bra det blev! Och då började vi titta på sitthyllorbygge och kryp in bo lådor, de har vi tänkt att höja upp så att de inte kommer vara direkt mot det kalla betong golvet :)
Det där om förvaringslådorna. Det kan du fråga tussen12 om. Hon har såna till foder. :-)
Hälsningar,
Ninni :-)
Då ska jag leta upp denne :D
Ett tips? är att köpa en mandolin när du ska torka grönsaker och frukter :) då blir allting jämnt och torkar snabbare för det blir tunna och fina skivor :) Sen att sätta fyrkantsnät/svetsnät/minknät längst nere vid dörren. Hade hönsnät på en bur och en dag var kaninen försvunnen för hon hade tuggat sig ut genom gallret. Hönsnät knipsar man av utan problem, men med minknät så får man kramp i handen efter ett tag för det är extremt tjocka trådar.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
Okej! Fast är ju inne i en stängt hus så är ingen fara, sen gnager aldrig mina kaniner på något galler heller :) plus att vi har dubbelt höns nät :)
ooooh heaven is a place on earth!!! 😇
#64 Tack för kommentaren! Blev faktiskt väldigt bra och är väldigt nöjd! Tack så mycket :) Synd bara att inte fler kan komma med lite både positiv och eventuellt negativ kritik :) finns det något jag borde eller inte borde göra? :)
#66 Vilket super tips?! Tänkte ha lampor i fönstrena, pappa ska sätta ett uttag vid varje fönster så då blir det ju uttag lediga för ljusslingor! :D
Jättefint :) tycker verkligen om hur det blev.
Ska lätt skaffa hus med stall och skaffa mig två-tre kaniner och bygga om boxar till hem åt kaninerna :)
Kan du göra en skiss på hur det ser ut inne, för man ser bara fina boxar . Kan du rita en planlösning uppifrån?
#59 Hur hög är väggen från sitthyllan? Allt under 70 cm hade jag inte vågat ha, särskilt inte om det är en kille på andra sidan väggen ;)
Jättefint blev det! :) Vi har haft ljusslinga och ljusnät på våra uteburar. Jättemysigt och ger perfekt kvällsbelysning och kaninerna, de trivs ju bäst i skymningsljus sådär och dessutom inbillar jag mig att det ger lite stjärnhimmelkänsla ;) Sen att det är så himla enkelt att sätta up gör ju inte saken sämre!
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
#68 Vad kul att du tycker det! #69 Ja, jag har en, ska leta upp den! #70 Jag vet inte hur hög den är, vi tänkte sätta upp nät på den väggen för säkerhet skull! Ja, kille på andra sidan är det! Jag blev verkligen jätte sugen på ljusslingor, måste skaffa det :D
#70 Vi mätte nu och 65cm är det!
Så otroligt fint dina lyckliga små pälstussar har det! :) Jag är riktigt avundsjuk, ungefär så hoppas jag kunna låta mina kaniner bo i framtiden. :)
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus
#74 Tack så jätte mycket! Så kul att några skriver! :D ja, men det kommer du säkert kunna :D
#78 😍
“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.”
― Bilbo Baggins
#73 Det är nog på gränsen om jag skulle vågat ha det så. Tycker det låter klokt att näta upp en bit till ändå, för säkerhets skull!
Jättesöta bilder :)
www.hoppfullt.blogg.se
#81 vi får göra det så fort pappa har tid! :) tack så mycket!
Drömmen för varje kanin sort inne och egen ute gård :)
Så sött när dem ligger så där på rygg.
Otroligt fint ni har gjort för kaninerna 🏆
#83 Ja! Även om kaniner kan vara hur lyckliga som helst utan all yta, så märker man hur bra de verkar må med. Ja eller hur! Han njuter verkligen, ligger och klapprar tänder ;) Tack så hjärtligt! :D
ÅÅHH Va snyggt det kommer bli!!😃
Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3
Ja blev bra! :)
Inte läst hela tråden men såg att du ville ha tunnlar och då kan jag tipsa om gjutrör som finns i bygghandlar. :)
Det finns flera olika storlekar och du kan såga av de till den längd du vill ha. :)
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
#90 Men vilket super tips?!! Detta ska jag absolut kolla upp :)
#92 Men så bra! Går nog måla vita me ;) vet du om de finns någon annan stans än byggmax, det finns nämligen inte här omkring :/
#93 Jag vet ju inte vart du bor men jag som bor i Eskilstuna vet att här finns det på Hedins Bygg med men det är ju bara att höra eller gå in på din bygghandels hemsida och kolla :)
Vet inte om de går att måla då kaniner, marsvin och chinchillor biter på rören :)
#94 Ja, ska kolla det :) Tror inte de biter om jag nålar dock :)
Fantastisk bra utrymme för kaninerna:) Jag blir jätteglad när jag ser att det finns utrymme för att dom får motionerat:)))))
Du kan också lägga inn en stock eller trästubba eller vad det heter, sån man delar ved på….som dom kan klättra på, det gillar kaniner, dom gillar att vara lite i højden:)
Ni har gjort et fantastisk jobb, GRATTIS:)
#96 Tack vad jag blir glad! Ja, hittar jag några ska de få lite sånt tänkte jag! Men först lägger jag energi på att få allt klart med förvaringar av saker, foder, hö, spån, halm m.m :) Tack igen!!! :D
Skulle du inte kunna visa en film på insidan av hela kaninhuset? Så att man ser lite bättre? (;
#98 Jo jag har tänkt tanken, man får verkligen ingen bra inblick i hur det ser ut! Men det blir om ett tag när allt runt om boxarna är klart! Men fortsätt kika in här så fins det nog en video om ett tag :)
#99 har du fått upp ljusslingor eller iaf mer belysning?
#100 Inte sett ditt svar, men nej! Min pappa har haft fullt upp med annat och inte kunnat koppla några uttag, har bara två i fel ände, så inte blivit av än!
#101, köp en förlängningssladd, problem solved! ;)
www.hoppfullt.blogg.se
#102 Hahaha nej ;) inte snyggt!!
#103 Men du kanske kan pynta den på något sätt? Lite glitter eller små kulor eller nåt? Hänga morötter på den? hehe :)
www.hoppfullt.blogg.se
#104 Nja, bättre att vänta ;) kör ju på lite shabby chic, så vill inte ha för barnsligt :)
#105 Förlåt. Var inte så seriös om du trodde det. Spårade lite bara. Vänta du på bättre uttag, det blir toppen! :)
www.hoppfullt.blogg.se
#106 hahahah jaså så var det :D det fattade ju inte jag :$
#107 Nej det är nog bara jag som fattar min dåliga humor. Nu ska jag inte skriva mer OT. Väntar otåligt på bilder på när allt är klart!
www.hoppfullt.blogg.se
Förlåt för så dålig uppdatering! Men nu är det mesta klart, bara hö och halm hyllan som ska fyllas med hö :) sen vill jag ha mer inredning i burarna men har ingen fantasi :( Lyset är inte helt klart heller, pappa har inte hunnit fixa vägguttag än, men ska försöka få honom att hjälpa mig till helgen/ nästa helg så att jag kan adventspynta :)
GAWAHHHHH SO AMAZING! AVUNDSJUUUUUUKKKKKK TT TT
VÄLDIGT fint!!! :D
kan du inte filma och lägga ut på yt? :D
Hade varit så kul att se en helhetsbild! :D
/Inspererad
Make your dreams come true
Tack så mycket hörni! #112 Jo, tanken är att jag ska göra det :) men jag vill få klart det sista först :D
Idag tänkte jag gå ut och filma! :D visst, allt är inte klart, men vafan?! :)
Nu har jag filmat, ska bara fixa ett youtube konto och lägga upp videorna (mitt mobilutrymme tog slut så fick radera lite bilder och appar innan jag kunde fortsätta att filma :))
#61 gud så smart med soppåsehållare till höet!
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
#116 Ja är riktigt smidigt och bra! Har hållt på och laddat upp videon sen 13:00 och är 32% klart.. Hoppas jag kan länka i kväll.. Haha
http://youtu.be/Zo34yOCoLF8 Så, då får vi hoppas att den går att se på! :)
Och om inte länken fungerar, sök på "kaninboxarna"
#118 Länken funkar :)
Jättetrevligt du har ordnat till dem! Verkligen fint! Om deras lilla hus och hagarna är puts väck nån morron så är det iiiinte jag som stulit dem… ;) 😇
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#120 Vad bra! Funkade inte för mig :) Hihi okej, då får jag försöka hitta den skyldige ;)
Jättefint! :D
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
Verkligen jättefint! Precis något sånt där har jag alltid velat ha!
Ett tips? om du skaffar ljusslinga/ljusnät (och annars också för den delen) är att ha en timer. Då kan du ställa in så att ljuset tänds när det börjar bli mörkt, blir väl runt 16 nu, och släcks på kvällen vid niotiden eller när du vill så får de mörkt på natten. Det sparar energi och du råkar inte glömma släcka någon gång. Dessutom tänker jag att det är bra för kaninerna att det släcks och tänds på regelbundna tider. :) Man kan också ha det tänt på morgonen en stund om man vill.
Jag hade det så till utekaninerna nämligen ;)
www.hoppfullt.blogg.se
#123 Vi har timer, pappa är elektriker och fixar med allt ;) just nu tänds ljusstakarna kl. 15 och släcks kl. 8 på morgonen :) ger lagom mycket ljus, sådär lite skön mysbelysning, så tror det blir väl ljust med slingor också! :)
Vilket lyxboende! Jättefint och rymligt för kaninerna :)
Ååh! De har det så otroligt fint! Jättebra jobb ni har gjort.
Jag gillar verkligen att de kan gå direkt ut i rasthagarna inifrån, precis så vill jag också ha till mina kaniner. :)
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus
Tack så hemskt mycket! :D ja det är riktigt bra att de kan det :) så slipper man lyfta kaninerna en och en plus att man slipper flytta ut vatten!
plus att dom kan gå ut när dom vill ;)
Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3
#128 Ja precis, eller iallafall när luckan är öppen ;D
Super mysigt har dina kaniner det 🙂 Önskar att jag hade ett uthus så jag kunde göra så där.
#130 Men tack så mycket! Kul att du tycket att jag fått det lite mysigt iallafall :)
Så himla bra det blev, avis där nu.. vill också kunna ha det så stort åt mina kaniner.. Men man måste ju ha plats också. Riktigt fint, bra jobbat! :)
Skitfint verkligen :)
Fantastisk bra dom fått det:)))
Tack! De trivs jättebra! :)