Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 3878 ggr
gabbi99
2

Frågor om kaniner

hej! Jag vill verkligen ha en kanin men aldrig haft någon så jag har några frågor om någon vill svar på de, hade det varit väldigt snällt!

1. Vilken är den "bästa" rasen om man vill ha en liten kanin som man även kan hoppa med?

2. Får de mindre raserna tävla i hoppning?

3. Kan en liten kanin bo ute året om? Även på vintern när det är minus grader?

4. Kan man ha kaninen på balkongen? (bor nämligen i lägenhet och har en allergisk i familjen)

5. Hur många  timmar per dag ska man lägga på att umgås med kaninen?

6. Rekommenderar ni att köpa från uppfödare eller djuraffär?

skulle vara väldigt snällt om någon kunde svara :D

Mickis1994
3

1. Om det är hoppning du vill verkligen satsa på så rekommenderar jag en kanin som är uppfödd för hoppning. Annars skulle jag säga dvärgväduren, de är riktiga allround kaniner! Hoppar lite med mina.

2. Alla kaniner som är frisk (inget intyg behövs) får tävla om de är minst 4 månader.

3. Absolut! Jag har mina kaniner utomhus året om. Kaniner tål kyla bättre än värme.

4. Visst kan man det, men då ska balkongen inte vara i söder, s/v läge. Ju färre soltimmar desto bättre. Kolla om du kan ha en Hage till kanin på balkongen så den kan få röra på sig varje dag.

5. Kaniner är lite vad man gör dom till. En del gör bara det man måste och andra lägger massvis med timmar på dom. Men räkna 10 timmar per vecka inklusive städning, max. (Vid 1 kanin) Vill du ha en tam kanin behöver du ge den tid och kärlek inte bara i början utan hela tiden. Det finns massvis av aktiviteter som man kan göra med kaninen! Tex Kaninhoppning.

6. Uppfödare.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

[RC1393]
2

1. Vilken är den "bästa" rasen om man vill ha en liten kanin som man även kan hoppa med? Finns många "bra" raser, dvärgväduren, hermelinen och lejonhuvad kanin hör väl till de vanligaste. Vill man satsa helhjärtat på hoppning så köper man en hoppkorsning avlad för hoppning.

2. Får de mindre raserna tävla i hoppning? Alla är välkomna i hoppning

3. Kan en liten kanin bo ute året om? Även på vintern när det är minus grader? Ja, alla kaniner kan bor ute året runt. Mycket halm och vindskyddad bur så är det inga problem. Det är faktiskt så att sommarvärmen är värre för kaninerna än vinterkylan.

4. Kan man ha kaninen på balkongen? (bor nämligen i lägenhet och har en allergisk i familjen). Ja, om det är på skuggsidan huset, annars är risken stor att kaninen blir överhettad sommartid.

5. Hur många  timmar per dag ska man lägga på att umgås med kaninen? Så många som möjligt, ju mer tid man ägnar ju gladare och socialare kanin får man.

6. Rekommenderar ni att köpa från uppfödare eller djuraffär? Uppfödare, djuraffärskaniner kommer ofta från grossister och de har okänd bakgrund och man vet sällan om de bär sjukdomar. Rätt som det är får kaninen bettfel, eller den växer sig jättestor för att det visar sig att den har jättekanin i sig. Från uppfödare vet du vad du får och från en vettig uppfödare får du livstids support. Uppfödare håller inte kaniner i vinstdrivande syfte utan bara för att det är roligt, medan affärer försöker propsa på dig så mycket som möjligt som du inte behöver.

Fridaaaa
1

1. Vilken är den "bästa" rasen om man vill ha en liten kanin som man även kan hoppa med?
Hoppning är individuellt om kaninen gillar eller inte, men jag säger dvärgvädur, hermelin och lejonhuvad kanin

2. Får de mindre raserna tävla i hoppning?
Alla raser får tävla i hoppning :)

3. Kan en liten kanin bo ute året om? Även på vintern när det är minus grader?
Japp, fungerar utmärkt, haft utekaniner i alla år. Gäller att ha bra bur, gottigt med halm till exempel i buren eller inte. Storleken på kaninen avgör inte om den klarar att bo ute eller inte.

4. Kan man ha kaninen på balkongen? (bor nämligen i lägenhet och har en allergisk i familjen)
Beror på vad det är för sorts balkong? Och är det mycket/tät trafik utanför med öppen balkong hade jag inte haft det (alla avgaser och så)

5. Hur många  timmar per dag ska man lägga på att umgås med kaninen?
Finns inget ska, utan är efter tycke och smak. Men har man en ensam kanin bör man lägga en hel del tid på den, så att den inte är ensam allt för mycket, inte så roligt för den

6. Rekommenderar ni att köpa från uppfödare eller djuraffär?
Uppfödare helt klart. Många kaniner från djuraffärer är från grossister = man vet inget om bakgrund ang bettfel, hur gammal den är (många djuraffärer tar in ungar alldeles för tidigt) mm.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

gabbi99
0

#1 #2 #3

Tack för svaren! Ska jag köpa en ska jag verkligen köpa från uppfödare :) Jag tror inte det finns jätte mycket avgaser där vi bor.. Men däremot är jag rädd för om kaninen skulle tillexempel hoppa ur min famn när jag står på balkongen och hoppa ner för räcket (vi bor på 5:e våningen så det skulle inte gå bra).. kan man sätta upp typ nät där det är "öppet" på balkongen så att säga?

Ninwe
1

#4 Känner några som bodde i lägenhet och hade katt. De satte nät från räcket till balkongen ovanför, så det skulle du nog kunna göra. :-)

Hälsningar,
Ninni :-)

Fridaaaa
1

#4 Ja kan gå, men man måste göra med hyresvärden först så att det är OK (om ni hyr alltså).

Emouse
1

Förlåt om jag "snor" din tråd med en fråga!😃

Får allakaniner tävla? (d.vis blandraser m.m?)

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Fridaaaa
1

#7 I Kaninhoppning, ja där kan alla tävla. 
Utställning: Måste man ha stamtavla, om man inte är på en pet-utställning vill säga.

Emouse
1

tack, var bara lite nyfiken😃

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

gabbi99
0

Tack till alla som svarat :) åh vill verkligen ha en kanin nu! jag undrar om någon vet någon som föder upp dvärgkaniner i västra götaland eller  skåne?

Fridaaaa
0

#10 Finns många uppfödare i Skåne, Vilken ras? söker du?

[neptunens]
0

#10, Och det finns många uppfödare i v-götaland! Ras och färg så kan vi länka dig vidare🙂