Grossist - uppfödare, skillnad?
Ofta ser jag att man skriver att folk inte ska köpa kanin från djuraffär för att de är uppfödda hos grossister. Jag har helt med på att man inte ska köpa kanin från djuraffär, pga många anledningar, men om man som uppfödare säljer sina kaninungar till djuraffär, med tex härstamningsbevis etc, är man automatiskt grossist då? Känner ni till någon grossist som bara föder upp till djuraffärer, hur de funkar? Eller är det "vanliga uppfödare" som säljer en kull då och då till djuraffärer för att det är lättsålt? Skulle ni kunna köpa från djuraffär om kaninen hade härstamningsbevis och var uppfödd hos erkänd uppfödare, som använder djuraffären som mellanhand? Är det bättre att man som uppfödare skulle avliva kaniner som inte blir sålda, än att man säljer de till djuraffär som en andra chans, även om risken är att de inte blir sålda där heller? Pest eller kolera, jag vet - men en intressant fråga… Vill poängtera att jag inte är för djuraffärer, men jag tycker det är en intressant diskussion.
Jag tror att många använder sig av ordet grossist utan att de egentligen vet vad det är.
Det låter ju onekligen som att det skulle finnas enorma fabriker här o var i sverige som bara sprutar ut kaniner, marsvin o annat i tusental varje dag.
Så går det ju knappast till.
Det är nog snarare så att de flesta får in kaninungar från uppfödare av kelkaniner o även avelsuppfödare för rasdjur o så, som antingen inte är "snygga" nog eller som inte lyckats hitta hem i tid eller där ägarna helt enkelt inte orkar leta hem utan skickar dit de när de är 6-7 veckor.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Jag har själv funderat på samma sak som du. Tjejen jag köpte min första kanin av hade funderat på att sälja till djur affär men ångrade sig när dom sa att dom avlivade kaninerna efter 6 veckor.
För några år sen fick jag tillfälle att besöka en av de största grossisterna, förutom en massa tillbehör så levererar de också djur till de flesta djurbutikerna i den här delen utav landet. Djur som de både importerat, föder upp själva och får från mer eller mindre seriösa uppfödare runt om i landet.
Det var ingen trevlig upplevelse, så mycket kan jag säga.
Jag förstår mig verkligen inte på uppfödare som gång på gång säljer sina ungar till djuraffär. Det är inga direkta pengar i det så det kan inte vara därför och jag tror inte att det direkt handlar om att de vill minska grossisternas uppfödande, för även om man lämnar in 5 kullar åt gången, så är det ingenting i jämförelse med hur många kaniner som åker därifrån varje vecka. (räkna med att varje djuraffär vill ha 5-8 st kaniner, lika många marsvin och hamstrar)
Jag skulle inte köpa från djuraffär, oavsett om kaninen kom från uppfödare och hade hbevis-stamtavla och annat fancy. I mina ögon så är det inga seriösa uppfödare som lämnar sina kaniner till djuraffärer, och såna vill jag inte sponsra överhuvudtaget.
Att använda djuraffären som en "andra chans" för sina överblivna ungar känns inte direkt heller direkt seriöst, ta färre (eller ännu hellre inga alls) kullar om du inte kan/orkar/vill se till att ge kaninerna de bästa hemmen du kan tänka dig.
# 3. Levererar de verkligen ungar till djuraffärer över hela landet? Vad var det för någon grossist? Jag skulle inte heller sälja ungar till djuraffär om jag var uppfödare. Möjligtvis till en liten lokal djuraffär om skulle känna ägaren väl.
#4, Hela landet vet jag inte. Men den jag var hos (v-götaland)skickar djur till skåne och upp till östersund vet jag. Självklart inte ALLA djuraffärer där emellan, men många.
#5 Ah, jag tycker du hade skrivit hela landet, men du hade ju skrivit "den här delen av landet" :-). Men upp till Östersund är ju ganska långt det också.
Även jag har besökt en grossist via jobbet. Mådde jävligt illa när jag åkte därifrån. Jag har aldrig någonsin sett så många djur på så liten yta. Kaninungar som va 3 veckor bodde i en hamsterbur, hamstrar förvarades i rack mindre än skokartonger & alvariedjuren som dött låg kvar i tankarna. Samtliga djur saknade inredning och kaniner och gnagare hade enbart gnagarblandning, inget vatten en gång. Ett avelspar(kaniner) bodde i en 100x50 bur och hade en kull på 4veckor och en nyfödd i boet som var helt oskyddat då hus saknades. En snapper(sköldpadda som är olaglig i Sverige) fanns i en tank som var täckt med grönt slemm och det stackars djuret hade så långt gången skalröta att man såg ryggraden & de inre organen. Vad va det? Jo ett avelsdjur! Djuren packeteras i lastpallar när dem körs ut till djuraffärerna och många överlever inte resan. Många djur som kommer ifrån en grossist är sjuka då ingen veterinär finns för att behandla sjuka eller skadade djur. En hamster hade tappats från sin låda och istället för att jaga rätt på den, vad gjorde arbetarna? Stampade på den…! Sedan lät dem den ligga! Ingen som helst koll ifall det stackars djuret levde eller hade dött. Alla ni som köper ett djur i djuraffär, oavsett vilket, ni stödjer en fabriksuppfödning där föräldradjuren är sjuka och avlas på tills dem dör. De djur som bedöms ej försäljningsbara döms till att avlad på tills dem dör.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
#7 usch 😕
Man kan ju hoppas att djurskyddsinspektörer kan besöka sådana ställen lite då och då. Men saker som händer "bakom stängda dörrar" kanske inte blir anmälda.
Jag hörde ned en djuraffär om jag fick sälja mina kanin ungarntill dom och fick då svaret att absolut men dom skulle komma när dom var 6 v och var dom inte sålda vid 4-5 månader åkte dom upp till deras grossist och blev avelsdjur där! Skulle personligen inte sälja till djuraffär men var nyfiken på hur dom gjort!
Hemsida www.flaffys.se
Mail sixten-@hotmail.com
#7 Låter hemsk förstår inte hur dom kan göra så.