Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 5019 ggr
frijoh
1

Kaninen klättrar

Jag har aldrig haft det här problemet förrut med alla kaniner jag haft och fortfarande har, förutom min lilla tös Bella! Hon hoppar och klättrar ut från kompostgallerhagar som jag ställt på högkant (90 cm) , hagen är ändå 16-20 kvm så storleken borde ju inte vara problemet. Oftast rymmer hon inte om jag sitter i hagen med henne, men så fort jag går ut så försöker hon rymma ;P. Har ni ngt tips? på hur man kan göra? Kan inte ha tak över hela hagen för det är för stort.

Fridaaaa
0

Tak på Hage är nog det enda för att förhindra att hon hoppar/klättrar över, om inte hagen kan göras ännu högre men svårt med kompostgaller. Så finns inte många alternativ att välja på tyvärr.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[neptunens]
2

Tak är den enda lösningen. Har de väl kommit på att de kan klättra ur så gör de gärna det 😎

Mickis1994
2

Tak är som sagt enda lösningen. Testa bärnät, det är väldigt lätt material. Värt att testa i alla fall 👍

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

frijoh
0

Får kanske börja ha henne lös istället :P! #3 tack för tipset, vart köper man bärnät?:)

Fridaaaa
2

#4 Men ha det bara under uppsikt. Då kan hon likväl springa i hagen under uppsikt? 🙂

Bärnät finns att köpa på bland annat Ö&B & Biltema 🙂

frijoh
1

#5 ja, dom får aldrig vara ute utan uppsikt i kompostgallerhagarna, men när hon klättrar ut så måste jag ju följa efter och lämna dom andra. ;P vi har en stor tomt med skog+ katter som man aldrig vet vad dom gör :O Ska kolla upp om bärnät, tack :-)

frijoh
0

Gud vad billigt bärnät är! :D Har någon erfarenhet av att det funkar bra?:-)

Fridaaaa
1

#7 Jag har bärnät på mina hagar, fungerar bra, så länge inte katterna hoppar på det vill säga men mina är bara i hagarna under uppsikt så 🙂 Bättre skydd än inget

ALEVIUSS
1

bärnät har jag över min Hage också. Dem ser at det är nät för och slutar då hoppa. I allfall min reste sig på baktassarna när jag kom med nät för första gången, tittade noga, och insåg att det var slutskuttat över kompostgallren för hans del :p, Sen kunde han ofta bara lyfta på gallren och åla sig ut men nu orkar han inte hålla på längre , min lilla Houdini ^,^

AkaiTsuki
0

Att ha en ca 10-20cm extragaller som lutar inåt kan kanske  ^^

//Joanna

Mita75
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Säger som de andra, tak. :) Här skulle det inte fungera utan.. De två yngsta klättrar över så lätt som ingenting. Provade med nät i höstas, men på nåt sätt lyckades de klämma sig ut förbi det med..

frijoh
1

10# jag tänkte på det men vet inte riktigt hur det skulle funka. Men tack iaf :)! 11# Hahha! Varför ska dom vara så jobbiga att rymma ut när man är snäll och rastar dom liksom ;)!? Om jag ska ha tak måste jag minska hagen så himla mycket :/

Mita75
0

#12 Jo det är ju helt klart nackdelen. 🤔Vi har en stor Hage som de icke-klättrande kaninerna får springa runt i (med nättak) - och så en betydligt mindre som dessa får gå i.. Har till och med en tyngd som ligger på taket, för de försöker putta upp det när de klättrat ända upp.. knasbollar! Deras helsyskon gör tydligen likadant.. haha..

frijoh
0

13# jag ska testa med bärnät först, hoppas verkligen att det funkar!! Jag förstår inte hur dom ens kommer på att klättra :P det är ju kaniner liksom, dom ska skutta! Haha

[Mi-rand-a]
1

Inte läst kommentarerna men hon kanske känner sig ensam?

frijoh
0

#15 hon har en annan kanin med nät emellan och jag brukar sitta med henne ganska mycket om dagarna! Men hon är sjukt sällskapssjuk så ja, kanske ! Hon ska få bebisar i sensommar/höst och då ska jag behålla en hona som hon kan få sällskap av förhoppningsvis :)D

Marsvinsmamman
1

Jag har en hemsk erfarenhet av bärnät över kompostgallerhage: Änden på det överblivna nätet (det som blir över när man spänt över hela hagen) hade jag knutit ihop och fäst med en tvättklämma på utsidan av gallret. På något sätt hade en av kaninerna fått tag i denna lilla ände, och dragit in den i hagen. Nätet hade därmed lossnat lite och sjunkit ner i hagen. Jag kommer ut och ser en av kaninerna ligga utsträckt, helt stilla med ena bakbenet helt insnärjt i bärnät. Bakbenet låg spänt rakt bakåt och kaninen hade gett upp och låg som om den vore död. Jag fick klippa loss det paralyserade djuret. Som tur var så var inget brutet, och kaninen klarade sig utan skador. Men jag tänker med fasa på om det hade varit tex kastraten som fastnat - han är mycket vildare och skulle förmodligen ha slitit sig till döds när han kände att han satt fast. Denna honan som nu fastnade, är såpass lugn att jag tror hon stillat sig när hon kände att hon satt fast med benet. Men det där förbaskade nylonnätet skär ju som ståltråd in i benet när det dras åt. Fy 17!! Efter detta hemska kommer aldrig ett bärnät i närheten av mina kaniner igen.. Jag har också sett fåglar som av misstag kommit in i bärnät. De trasslar in sig så till den milda grad att det är ett under om de överlever. Fortsättningsvis kör vi taklöst i daghagarna.

frijoh
0

#17 men Gud vad läskigt! Nu vågar jag nog inte använda det längre! Tur att kaninen inte bröt något i allafall!!!!

tlover
0

tak av något slag säger jag också, inte bara för rymning utan för skydd mot rovdjur också

l'm back

taylor__lambert
1

Tak är ju en lösning, jag har just nu en rex hona och en dvv hane som klättrar över kompostgaller trotts att de har stor yta osv, testade tak men funkade ej, sen kom jag på att man kan ju klä gallerna i ett material som inte kaninerna kan tugga sönder och få i sig, för om det inte finns hål att klättra på så är det svårt att ta sig ut.

Jag visste ju att mina två inte tuggar på annat än gräs, så jag använte bordsdukar, alltså vaxdukar och klädde gallrena med. Super bra och de har inte rymt en enda gång. :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

frijoh
0

#19 tack! Jag har tänkt på det där med rovdjur… Skulle tex en hök attackera kaninerna om jag sitter typ 10 m från hagen ?

frijoh
0

#20 det va ju också en bra ide! Blir ju som skugga också en varm sommardag :)!

tlover
0

#21 ja och även en katt el liknande kan vara snabb

l'm back

frijoh
0

23# då borde dom ju isåfall attackera medan man går i koppel också :P. Och alla som har sina kaniner frigående ute under uppsikt? Det är säkert inte omöjligt att det kan hända, men tror inte det är vanligt att en hök attackerar när man är i närheten, men jag vet inte. Men tack för tips? iaf :)

tlover
0

#24 jag kan inte säga att det är vanligt men oftast är man ju närmare då man går koppel än 10 m.

Jag själv skulle inte riskera det helt enkelt sen får andra riskera livet på deras kaniner om dom vill

/ en som förlorade sin första kanin till en hök

l'm back

frijoh
0

#25 men usch :( såg du när höken tog kaninen? Jag vill inte heller riskera en sån sak! Ska skaffa tak på något sätt!

annikajo
0

Om man vill göra högre, tak eller ej, så ta 2 kompostgaller, lägg omlott ca 15-20 cm och sätt ihop med buntband så får man högre enheter. För att det inte ska bli svajigt kan man behöva solpar på några ställen, tex slå ner spetsade kvastskaft eller använd trampa-ned-plaststolpar som man använder till häststaket, lätta att flytta. 

Om man vill ha tak men fortfarande kunna flytta hagen kan man använda ett trädgårdsparasoll med rejält stadig fot på som man ställer centralt och lägger valfritt nättak över. Då får man något som håler upp taket, man själv ryms därunder och kaninerna får regn/solskydd. Men inget för blåsiga dagar dock! ;-)

tlover
0

#26 nej det var min mamma som hade tagit ut kaninen i hagen och höll inte koll hela tiden. Mamma hittade däremot resterna på en äng i närheten sen så hon visste vad som hade hänt.

Men även om ingen såg vad som hände blir man ändå noggrannare på att ha tak efter det.

l'm back

Fridaaaa
1

Jag har bärnät på kompostgaller och ser ingen som helst risk för kaninerna med det, de kan omöjligt trassla in sig i det, vi fäster runt om överst, och kaninerna kan inte trassla in sig eller dra in det 🙂

frijoh
0

27# tack för tipset! Partytält borde ju faktiskt vara ännu bättre! Vind och takskydd!!! Fast det är rätt dyrt kan jag gissa på:/! Men bra tips? annars med parasoll!! Ska kolla upp vad det kostar och så :)! 28# usch, ja då är det inte konstigt att vilja ha tak om man säger så! :/ 29# jag ska köpa hem ett och kolla hur det blir i alla fall! Lite läskigt om dom kan trassla in sig i det bara!

Fridaaaa
0

#30 Om man sätter fast det högst upp på kompostgallret, så är risken väldigt väldigt liten skulle jag säga. Hus mm har mina kaniner mitt i hagen, inte vid gallrena 🙂

frijoh
0

#31 hur många kompostgaller är hagen?:) Jag brukar också ha husen i mitten, annars hade jag nog fått jaga kaniner på hela tomten ;) haha!

Fridaaaa
1

#32 Har flera olika men den minsta är 8 eller 10 galler.